Vad kör ni med för produkter, hur ofta osv? @Fulkemisten @henlin431
Har för mig att ni har skrivit om det tidigare, men tråden är 1000 inlägg nu och det är lite knepigt att hitta. Och möjligen så har nu utvecklat er "process" för klorering under tiden som har gått :)
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Jag kör med brom-tabletter i en flottör, ganska liten öppen. Sedan chockar jag med aktivt syre, främst efter bad. För mig fungerar det superbra. Vattnet upplevs fint, luktar lite, samt att jag kan använda samma vatten längre än när jag kör med klor. Men jag har egen brunn som vattnet tas ifrån.


D Dallastower skrev:
Vad kör ni med för produkter, hur ofta osv? @Fulkemisten @henlin431
Har för mig att ni har skrivit om det tidigare, men tråden är 1000 inlägg nu och det är lite knepigt att hitta. Och möjligen så har nu utvecklat er "process" för klorering under tiden som har gått :)
 
Jag körde biocool i ca 2 veckor. Vattnet luktade surt, så bestämde mig att gå över till klor. Jag skopar i teskedar efter bad. 1st per vuxen och 1st per 1000l. Måste säga att jag upplever vattnet mycket bättre och ingen sur lukt samt kloret upplevs väldigt milt. Har funkat fint nu i ca 2månader :)
 
Måste man skopa i efter varje dopp eller räcker det med en gång när man badat klart för dagen?
 
Fulkemisten
Kör långtidstabletter med klor i en flottör. Kollar pH och alkalinitet regelbundet. Skopar i efter doseringsanvisningarna. Brukar få höja pH nån gång i veckan och höja alkaliniteten varannan till var tredje. Boostar med snabbklor om man badat flera och mer än nån timme. Ett par tabletter a 20 gram räcker, tar upp en hink vatten och häller tillbaka den när klortabletterna löst upp sig. Thats it, har kommunalt vatten i Stockholm.
 
  • Gilla
Malnes och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som reklamerat Biocool för att det inte funkar? Det kostar ju ändå en rejäl jävla slant för 5 lutersdunken. Jag måste gå över till klor eller något också, det är ju inte hållbart att vattnet luktar röv efter en vecka med nytt vatten.
 
Fulkemisten
K Kesosmurf skrev:
Är det någon som reklamerat Biocool för att det inte funkar? Det kostar ju ändå en rejäl jävla slant för 5 lutersdunken. Jag måste gå över till klor eller något också, det är ju inte hållbart att vattnet luktar röv efter en vecka med nytt vatten.
Det funkar förmodligen. Produkten är säkerligen antibakteriell. Jag har kollat igenom produktdatabladet och läst en del om substansen på PubChem. Den verkar ok ut ett perspektiv där man inte ska bli sjuk av att svälja poolvatten. Ämnet används utomlands för sterilisering inom sjukvården. Att det luktar röv om vattnet efter ett tag har ingen sagt att det inte gör.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det funkar förmodligen. Produkten är säkerligen antibakteriell. Jag har kollat igenom produktdatabladet och läst en del om substansen på PubChem. Den verkar ok ut ett perspektiv där man inte ska bli sjuk av att svälja poolvatten. Ämnet används utomlands för sterilisering inom sjukvården. Att det luktar röv om vattnet efter ett tag har ingen sagt att det inte gör.
Frågan är ju då vad man gör att det inte ska lukta röv? :p
 
D Dallastower skrev:
Frågan är ju då vad man gör att det inte ska lukta röv? :p
Kan tillägga att jag har kört med biocool i snart två månader och det har fungerat bra till för någon vecka sedan. Nu luktar det riktigt illa när man öppnar locket, men det blir betydligt bättre när man har haft locket av i 10 minuter eller så. Dock inget man blir sugen att bada i...
 
Fulkemisten
D Dallastower skrev:
Frågan är ju då vad man gör att det inte ska lukta röv? :p
Jag tror det är uppenbart väl? Man använder klor istället.
 
  • Gilla
Kesosmurf och 1 till
  • Laddar…
Är det någon skillnad man behöver fundera på vad gäller fabrikat på poolvårdsprodukter, eller funkar grejerna från biltema lika bra som de från t.ex. folkpool? Har båda hyffsat nära, men biltema är ju avsevärt mycket billigare...
 
Fulkemisten
Inte så länge man läser produktdatabladet och förstår det. Jag har nästan en examen i kemiteknik från Teknis (men jobbar med nåt helt annat). Detta bör inte behövas för att fatta om man kan tänka lite. Ta nåt mittemellan. Jag köper på nätet. Då vet man vad man får. Men nä. Svaret på frågan är "egentligen inte" Biltema/Jula/Harald har dock ofta illa dåligt kilopris med hjälp av utfyllnadsämnen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Inte så länge man läser produktdatabladet och förstår det. Jag har nästan en examen i kemiteknik från Teknis (men jobbar med nåt helt annat). Detta bör inte behövas för att fatta om man kan tänka lite. Ta nåt mittemellan. Jag köper på nätet. Då vet man vad man får. Men nä. Svaret på frågan är "egentligen inte" Biltema/Jula/Harald har dock ofta illa dåligt kilopris med hjälp av utfyllnadsämnen.
Var köper du?
 
O oddiq skrev:
Jag kör med brom-tabletter i en flottör, ganska liten öppen. Sedan chockar jag med aktivt syre, främst efter bad. För mig fungerar det superbra. Vattnet upplevs fint, luktar lite, samt att jag kan använda samma vatten längre än när jag kör med klor. Men jag har egen brunn som vattnet tas ifrån.

Jag kör också bromtabletter. När man greppat hur de fungerar vid uppstart/underhåll lär det vara den metod som kräver minst underhåll. Däremot slutade jag med aktivt syre helt då bromnivåerna och syrenivåerna blev omöjliga att mäta.

Nu kör jag bara brom. Chockar sällan med klor även om det händer. Det badas rätt lite och jag är noga med att alla tvättar sig mellan skinkorna innan de hoppar i vår pool. Jag är väl kanske extrem men har å andra sidan inga problem med varken skötsel eller vattenkvalite.

Jag tror också Biocool fungerar med syftet att säkerställa så att vattnet är renat. Men känns det inte fräscht blir det ju inga bad.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
noga med att alla tvättar sig mellan skinkorna
Det är inte problemet. Samtliga badande har mellan 1 och 2 kvadratmeter hud. Hela ytan är täckt av bakterier. Tvätta hela kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.