H henlin431 skrev:
Det är rekommenderat att låta kloret verka klart och undvika blanda. Dina bromtabletter innehåller också klor men syftet med kloret i bromtabletten är att aktivera bromet. Eftersom dina låga bromnivåer de första veckorna kommer skapa en del frågetecken föreslår jag att du läser på en del om just brom och den brominbank du behöver bygga upp. Det finns mycket information att inhämta från US-forum då brom används mycket till just spabad där.

För nya spabadsägare (och för att komma igång snabbt) skulle jag rekommendera fulkemistens enkla skötseltips (klortabletter upplösta efter bad, eller bara klor i granulatform) Jag vill hävda att brom kräver mindre skötsel än klor men jag kan intyga att det tog en hel del tid att läsa på om hur det fungerade. Börjar man med klor är man igång snabbare. Vill man byta mellan klorbad och brombad eller tvärtom ska man tömma badet och börja om.

I Sverige säljs inga bra bromgranulatprodukter vad jag hittat. Därför finns inga bra sätt att få upp brominbanken förutom att krossa tabletter. Därför krossar jag noga 5 tabletter och löser upp så gott det går. I och med att de innehåller diklor som får bromet att reagera kan du få rätt höga värden i några dagar. När de sjunker till 5 brukar jag slänga i flottören med några tabletter. Därefter mäter jag och håller koll så värdena inte går under 3 och inte över 6-7. Målet brukar vara 5 eller strax under. Håller man sig kring 2-3 brukar man ramla ner på 0 under en tid efter bad och då har man ju inte det skyddet man vill ha. Ligger man på 5 går det kanske ner till 2-3 efter bad och då är man safe.

Jag har kört med brom i snart ett år och lägger väldigt lite tid på badet. Däremot tar det längre tid efter att allt vatten bytts ut eftersom krossandet av tabletterna ger för höga nivåer i några dagar.

Vid chockning har jag mätt mig fram till att 20 gram snabbklor (diklor i mitt fall) aktiverar tillräckligt mycket brom. Därför har jag kontinuerligt fortsatt så. Då går mina bromvärden upp till över 10-15 någon dag vilket chockar badet.

Det är lite hugget som stucket. Jag tycker klor luktar lite bättre än brom. Vid brombad sköljer man med fördel av sig efter badet om man tycker man luktar.

Optimalt tycker jag borde vara att köra långtidsverkande klortabletter men ständig gasning från tabletterna kan ge skador på poolskyddet med mera. Även bromtabletterna kan skada över tid men vad jag läst mig till är det mindre skador. Vid chockning låter jag locket vara av i flera timmar för att vara på säkra sidan. Men minst en halvtimme bör man vara noga med.
Ett tillägg: tills man fått ordning på stabila bromnivåer (vilket inte kommer ske förrän du byggt upp brominbanken) går det bra att köra klor enligt anvisning som jag förstått det. Därefter klor i enbart chockningssyfte.

Ett vanligt fel många gör med flottören är att de inte vänder den upp och ner i vattnet och låter den fyllas helt med vatten. Det behövs för att tabletter skall lösas upp som de ska.
 
Funderar på att beställa ett grand med 6 kw, och bubbelsystem från svenskabadtunnor.
Grand mest för att få plats och blir estetisk bäst på befintlig altan.
Men frågan, hur mycket plats behövs för tekniklådan?
Tunnan blir delvis nedsänkt, fotdelen 35 cm under trädäcket, övre delen får vila på altanen.
 
Nergrävning Pacific.

Hej, vi har en ganska liten radhusträdgård och för att det inte ska bli för dominerande så är vårt mål att gräva ner Pacific så mycket det bara går. Ser att de flesta framförallt verkar höja upp trädäcket vilket vi till viss del kan göra men gärna så lågt som möjligt. Vad är era allmänna erfarenheter och tankar runt just nergrävning? Vad är största misstagen? Vi kommer ha tekniklådan på kortsidan av poolen. Går det att fylla upp utgrävningen mot isoleringen eller måste man komma åt utifrån i efterhand? Vi har staket och plintar nära kanterna av hålet så hade varit bra att kunna fylla så de inte sätter sig med tiden.
 
H Heny skrev:
Funderar på att beställa ett grand med 6 kw, och bubbelsystem från svenskabadtunnor.
Grand mest för att få plats och blir estetisk bäst på befintlig altan.
Men frågan, hur mycket plats behövs för tekniklådan?
Tunnan blir delvis nedsänkt, fotdelen 35 cm under trädäcket, övre delen får vila på altanen.
Hej! Jag gjorde likadant med vår Grand. Vår sticker upp kring 55 cm ovanför trädäcket. grävde även ner 30 cm ner i marken (sen trädäckets höjd över mark också givetvis)

När jag grävde för tekniklådan sattes dennes botten i exakt samma nivå som poolens. Därtill är väl tekniklådans ytterkanter i mm, 980x930 och 890 mm i höjd. Om man sätter kortsida eller långsida mot poolens isolering är en smaksak men jag körde den längsta sidan mot poolen. Jag tycker själv det är en klar fördel att nå alla delar ovanifrån och inte från sidan. Vid paddning av underlag grävde jag ut extra åt sidorna för att få plats. Sen täckte jag hela tekniklådan med en upphöjd trall. Den trallen kan jag plocka bort smidigt, men ändå gå på då jag fick dit reglarna på ett bra sätt. Snygg att ställa blommor eller liknande på.

Ett tips är att backa bakåt i denna tråden till sensommaren/tidig höst 2020. Där har du en hel del bilder på folks kreativa kreationer som visar hur man kan göra gällande det estetiska. Jag satt rätt många sena kvällar/nätter och försökte få ihop tekniklådan. Det är inte världens vackraste sak att ha synlig och jag ville därför dölja den väl.
 
K Kesosmurf skrev:
Det ser ju ut att vara riktigt gott om plats![bild] [bild]
Snyggt! Hur har du gjort med issoleringen av slangarna eftersom inte tekniklådan sitter kloss intill långsidan. Bilder på det kanske? :)
 
H henlin431 skrev:
Hej! Jag gjorde likadant med vår Grand. Vår sticker upp kring 55 cm ovanför trädäcket. grävde även ner 30 cm ner i marken (sen trädäckets höjd över mark också givetvis)

När jag grävde för tekniklådan sattes dennes botten i exakt samma nivå som poolens. Därtill är väl tekniklådans ytterkanter i mm, 980x930 och 890 mm i höjd. Om man sätter kortsida eller långsida mot poolens isolering är en smaksak men jag körde den längsta sidan mot poolen. Jag tycker själv det är en klar fördel att nå alla delar ovanifrån och inte från sidan. Vid paddning av underlag grävde jag ut extra åt sidorna för att få plats. Sen täckte jag hela tekniklådan med en upphöjd trall. Den trallen kan jag plocka bort smidigt, men ändå gå på då jag fick dit reglarna på ett bra sätt. Snygg att ställa blommor eller liknande på.

Ett tips är att backa bakåt i denna tråden till sensommaren/tidig höst 2020. Där har du en hel del bilder på folks kreativa kreationer som visar hur man kan göra gällande det estetiska. Jag satt rätt många sena kvällar/nätter och försökte få ihop tekniklådan. Det är inte världens vackraste sak att ha synlig och jag ville därför dölja den väl.
Tack för ditt svar, mäter och mäter på altanen för att se vad som ska passa bäst men lutar nog åt att köpa egen isolering till lådan och bygga in den.
Tack för tips, ska leta mig bakåt i tråden!
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
J jonascarlen skrev:
Snyggt! Hur har du gjort med issoleringen av slangarna eftersom inte tekniklådan sitter kloss intill långsidan. Bilder på det kanske? :)
Jag bestämde mig för att avvakta med isoleringen av slangarna och ta det vid något vattenbyte när vintern närmar sig. Då kommer jag även att lyfta upp hela poolen och tilläggsisolera. Dock har jag kommit fram till att jag kommer att köpa billiga liggunderlag för ca 50kr/st, dela dem på längden och rulla runt slangen. Detta hade dock varit väldigt mycket enklare att göra innan jag drog slangarna för nu kommer jag inte åt dem och får därmed mata på liggunderlagsrullarna runt slangen från ena sidan.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Jag bestämde mig för att avvakta med isoleringen av slangarna och ta det vid något vattenbyte när vintern närmar sig. Då kommer jag även att lyfta upp hela poolen och tilläggsisolera. Dock har jag kommit fram till att jag kommer att köpa billiga liggunderlag för ca 50kr/st, dela dem på längden och rulla runt slangen. Detta hade dock varit väldigt mycket enklare att göra innan jag drog slangarna för nu kommer jag inte åt dem och får därmed mata på liggunderlagsrullarna runt slangen från ena sidan.
jättesnällt att du visade tack! Vi kommer också va tvungna att ha tekniklådan på kortsidan. Svenska badtunnor svarade bara att de inte va en bra lösning men att några kunder ändå gjort det. Så det blir säkert skitbra för oss båda!
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Ska man blinda utloppet till backspolningen på filtret? Eller ska det vara tätt så länge man inte trycker ner handtaget?
Löst ha filtret på rätt inställning :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
J jonascarlen skrev:
jättesnällt att du visade tack! Vi kommer också va tvungna att ha tekniklådan på kortsidan. Svenska badtunnor svarade bara att de inte va en bra lösning men att några kunder ändå gjort det. Så det blir säkert skitbra för oss båda!


Hej alla poolkompisar.
Jag har nu ägnat 2 timmar på att läsa igenom den här tråden. Vilken fantastiskt tråd när man känner sig lost med sitt poolbygge. Vi har förvisso köpt pool via pool och fritid men där vi fastnat är den här förbannade tekniklådan. Förstår inte hur vi ska få till det.

den måste ju vara gigantisk och vi har fått såga bort hur mycket som helst av trallen för att få plats.
Går ju inte att få tag på cellplast heller, enda stället jag hittar är k-rauta där de har den här typen. https://www.k-rauta.se/produkt/cellplast-jackon-jackopor-s80-1200x600x100mm-rak-kant/7032299843467.
Fungerar den?

Då lådan är så stor undrar jag hur man ska få den stabil när man byggt virke runt så att det går att stå på den. Kidsen kommer ju def ställa sig på den som ett trappsteg så man vill ju inte att den brakar ihop.

Tar tacksamt emot alla tips ni har då vi står ganska still i vårt bygge och ungarna tjatar hål i huvudet på oss att de vill bada. Haha
 
A Annika Kristiansson skrev:
Går ju inte att få tag på cellplast heller, enda stället jag hittar är k-rauta där de har den här typen.
Dom stora byggmarknader typ Derome, XL-bygg har alltid hemma med måtten 2400x1200x100 mm från FINJA
 
L Leif i Skåne skrev:
Dom stora byggmarknader typ Derome, XL-bygg har alltid hemma med måtten 2400x1200x100 mm från FINJA

Har inte så nära till en xlbygg. Och vi har svårt att få i 2,40 m i bilen. Då är 1,2 m bättre.
 
Ni som kör med bromtabs, hur många tabs lägger ni i flottören? Jag får inget mätbart värde av brom alls, har kört med 2 tabs á 20g i min Pacific i någon vecka nu.
 
A Annika Kristiansson skrev:
Hej alla poolkompisar.
Jag har nu ägnat 2 timmar på att läsa igenom den här tråden. Vilken fantastiskt tråd när man känner sig lost med sitt poolbygge. Vi har förvisso köpt pool via pool och fritid men där vi fastnat är den här förbannade tekniklådan. Förstår inte hur vi ska få till det.

den måste ju vara gigantisk och vi har fått såga bort hur mycket som helst av trallen för att få plats.
Går ju inte att få tag på cellplast heller, enda stället jag hittar är k-rauta där de har den här typen. [länk].
Fungerar den?

Då lådan är så stor undrar jag hur man ska få den stabil när man byggt virke runt så att det går att stå på den. Kidsen kommer ju def ställa sig på den som ett trappsteg så man vill ju inte att den brakar ihop.

Tar tacksamt emot alla tips ni har då vi står ganska still i vårt bygge och ungarna tjatar hål i huvudet på oss att de vill bada. Haha
Hej!

Samma tips gäller här. Försök hitta tidigare bilder i tråden. Där får ni lite tips på hur konstruktionen ser ut över filterlådan. Vi kan stå allihopa på filterlådan samtidigt. Det var viktigt för mig att inte behöva vara orolig för att något skulle gå sönder. Man kan bygga på mängder av olika sätt men för mig var lösningen att få till lite reglar i ett trall-lock som jämnt smälter in i övrigt bygge. Jag körde 34-mm virke vilket är rejält stabilt.
 
D Dallastower skrev:
Ni som kör med bromtabs, hur många tabs lägger ni i flottören? Jag får inget mätbart värde av brom alls, har kört med 2 tabs á 20g i min Pacific i någon vecka nu.
Nej, det är helt rätt. Det kommer ta tid. Tiden det kommer ta är samma som upplösningstid för minst 5 tabletter, troligtvis mer då de även förverkas under den tiden. Jag skrev en hel del för nån vecka sen om lite olika sätt att hantera bromtabletter för att snabba på när mn bygger upp banken. Innan den är klar kommer du få underliga mätvärden. När banken finns där kommer allt vara lätt att få stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.