tommib
Ja, jag har utan problem plats för två pumpar men jag tror inte att det ska behövas. När det är färdigborrat och slabbat så byter jag ut pumpen till en Flygt SXM 2 GW som jag tror kommer vara mer driftsäker. Den har just en sådan pinne med två flottörer för hög resp låg nivå. Det var någon som för ett tag sedan avrådde från just en sådan pump i tråden men jag tänkte ändå prova. I värsta fall får man väl göra som en del andra föreslår och köra en extern nivågivare och låsa pumpen i alltid på.

Det går inte att köra extern manöver eller manöver via larmet till pumpen om inte flottören är fixerad i vertikalläge, den bryter liksom alltid. Det skulle väl också vara en fördel just med en sådan extern flottör, då kan man bygga en liten relälåda där man kan styra allt ifrån och ha överstyrning både från larmet och en manuell kopplare om man vill.

Faktum är att jag också övervägt att ha en jetpump istället för att få upp all el ur hålet men jag har tills vidare valt bort det eftersom det istället kräver en backventil i brunnen Nu har jag inte någon backventil i systemet så det rinner alltid tillbaka några liter när pumpen slår av men jag tänker att det nästan kan vara en fördel eftersom det kan spola bort ev grus som tagit sig in i impellern.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har fixerat min flottör kring kabeln med buntband och ”spänt” upp den i tillslaget läge då pumpen var ämnad för en annan bredare brunn där flottören kommer funka bra. :)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Den där Flygt SXM 2 GW har jag väldigt bra erfarenhet av. Fungerat utan ett stopp i tre år och när det regnar går den ofta.

Någon nämnde tidigare H-tronic. Jag kör deras larm (i pumpbrunn nr 2) men har modifierat styrboxen genom att operera in en Fibaro singel switch (skulle naturligtvis även fungera med Shelly). När larmet går, dvs när vattnet inte pumpats upp av den primära pumpen (Grundfos KP250) slår relät till i boxen och startar den sekundära pumpen (Grundfos KP150 med upptejpad vippa). Jag får även en pushnotis i telefonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Glöm Inte visuell övervakning :)
 
  • Svartvit övervakningskamera insida av rum med synlig kameramarkering och tidstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
richardtenggren
D Derbyboy skrev:
Den där Flygt SXM 2 GW har jag väldigt bra erfarenhet av. Fungerat utan ett stopp i tre år och när det regnar går den ofta.

Någon nämnde tidigare H-tronic. Jag kör deras larm (i pumpbrunn nr 2) men har modifierat styrboxen genom att operera in en Fibaro singel switch (skulle naturligtvis även fungera med Shelly). När larmet går, dvs när vattnet inte pumpats upp av den primära pumpen (Grundfos KP250) slår relät till i boxen och startar den sekundära pumpen (Grundfos KP150 med upptejpad vippa). Jag får även en pushnotis i telefonen.
Jag har nästan kommit dit, har en Shelly i kapslingen än så länge :p
 
tommib
Städar lite.
Källarrum under städning med verktyg, byggmaterial och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i källare med öppet golvbrunnshål, stegar, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på en bild från andra rummet också.
En källare under renovering med en stege, spadar, hinkar och synlig jord samt en vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu syns det i alla fall att det händer grejer.

Har varit tvungen att jobba en del på kvällarna med mitt ordinarie(isch) jobb för att få klart en grej men nu har jag lämnat det ifrån mig. Förhoppningsvis blir det lite mer tid i källaren framöver.
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
tommib
Nytt för kvällen är också att jag pumpar ut vattnet från det här rummet till pumpgropen för vidare tömning ut. Då slipper jag rulla ut 20 m avtappningsslang genom trädgården.

Sladdar och en blå pumpslang i ett grumligt vattenfyllt utrymme med betongväggar och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen är väl att det blir lite dyigt i pumpgropen men det var det redan efter allt borrande som jag gjorde i helgen.
Laddade tio hål med snigeldynamit och har fått lite sprickor men måste nog köra en omgång till. Kanske i helgen mellan nattpassen, får se om grannarna är borta eller hemma.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib
Här ser man också att det är en viss återcirkulation, dvs rummen kommunicerar. Man kan också notera att grå Meec är lite snabbare än röd. Ev för att denna pumpar horisontellt genom en 32 mm slang och den röda pumpar upp två meter genom 25 mm slang.

Varning för högt pumpljud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 12 till
  • Laddar…
Jag älskar den här tråden!

Ville bara säga det.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Här ser man också att det är en viss återcirkulation, dvs rummen kommunicerar.
Går det att få återcirkulationen att "fungera" på ett lägre ställe så klarar du ju dig med en pumpgrop.
 
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Ev för att denna pumpar horisontellt genom en 32 mm slang och den röda pumpar upp två meter genom 25 mm slang.
Det gör stor skillnad. Slangdimension och tryckhöjd (2m=0,2 bar) är tungt för denna typ av pump som inte är bra på att skapa tryck och flödet därmed minskar.

Jag använder oftast 50 mm slang till mina pumpar.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Går det att få återcirkulationen att "fungera" på ett lägre ställe så klarar du ju dig med en pumpgrop.
Ja, planen är att borra ett par hål rakt genom på detta ställe. Borde vara lätt, bitvis står väggen bara på grus/lera. Jag ska också gjuta någon form av stödsula längs med väggen apropå det.

Egentligen kanske det inte behövs några hål alls, men det känns ändå bättre. Det finns rör som går från detta rum till pumpgropen men de ligger lite onödigt högt. En annan tänkbar lösning är att rigga en hävert genom ett av de rören för att se till att ytorna under golven i bägge rummen blir lika.

Det blir troligen en till grop här, om inte annat så för att möjliggöra inspektion och nödpumpning. Det blir nog ingen pump i den dock.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
tommib
Bild av en grävd grop med en spräckt bergsformation, lerig vattenpöl och stegar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser man i alla fall att det händer något.

Byggplats med ojämn spräckt berggrund, verktyg, en stege och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara platån där stegen står kvar nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra där, det blir ganska krångligt att ställa stegen på ojämn spräcksten och det blir också krångligt att bygga en plattform istället för leran/gruset/stenarna som är där nu.

Delvis spräckt klippmark med synliga borrspår och sprickor, omgivet av grus och sten, med delar av blå plast och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har spräckt lite här också. Det syns knappt. Berget är väldigt svårspräckt trots att jag borrar tätt och laddar ordentligt. Får se om jag byter taktik eller om jag bara borrar fler hål.


Det kanske slutar med att jag byter fokus lite och jobbar på lucklyften mer framöver så att det går enklare att komma ner från andra hållet. Då gör det inte så mycket att stegen här försvinner.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Första bilden såg i första anblick ut som i en bur på en djurpark :rofl:

Imponerad över hur mycket du hinner med, känns själv som mycket tid till renovering försvann när man fick barn :rolleyes: (y) Nu är nog dina barn äldre än vårt så det frigörs troligen tid med åren :)
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varit ur spel en vecka pga miserabel huvudvärk. Den var initialt så jävlig att det blev en heldag på akuten, inkl DT och LP (ni som vet, ni vet). Inte så kul men man konstaterade i alla fall att det inte var något av de farliga alternativen. Det kanske slutar med att det är spänningshuvudvärk eller migrän. Detta orsakade också att jag var borta från jobbet eftersom jag de två första dagarna typ mest låg i sängen fullproppad med alvedon och ipren. Nästa två dagar kunde jag i alla fall komma upp på benen men det kändes helt orimligt att jobba, och därmed också att gå ner i källaren.

Hur som helst är det bättre nu. Fortfarande huvudvärk som är irriterande men eftersom jag inte dött än tänkte jag att nu får det vara nog och gick ner. Ibland måste man pressa och se vad som händer helt enkelt. Resultatet var 60 hinkar lera/grus upp och väsentligen oförändrat tillstånd förutom lite trött i ryggen. I vanlig ordning är det väldigt svårt att göra det rättvisa på bild.

[bild]
Jag förstår dig! Jag får ju huvudvärk bara av att läsa i den här tråden…. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.