758 169 läst · 1 883 svar
758k läst
1,9k svar
Projekt källare
Alltid viktigt att ta den där huvudvärken på allvar. Min migrän kan när den är som jävligast ge afasi och domningar i ansikte och armar. Även om jag vet att det är migrän så brukar min neurolog tjata om att när det är som värst är det aldrig fel att utesluta nått allvarligare.tommib skrev:Varit ur spel en vecka pga miserabel huvudvärk. Den var initialt så jävlig att det blev en heldag på akuten, inkl DT och LP (ni som vet, ni vet). Inte så kul men man konstaterade i alla fall att det inte var något av de farliga alternativen. Det kanske slutar med att det är spänningshuvudvärk eller migrän. Detta orsakade också att jag var borta från jobbet eftersom jag de två första dagarna typ mest låg i sängen fullproppad med alvedon och ipren.
[bild]
Min regel är dock att aurafenomenen brukar ge med sig efter en timme. Efter det ska man söka.
För mig fungerar Maxalt bra då den tas direkt efter aurafasen. Då blir jag inte lika däckad av huvudvärken sen.
On trådtopic. Skulle man inte kunna sätta en flödesmätare? Eller bara en mätare på hur mycket el pumpen drar ackumulerat?
Jag har ju en pumpbrunn för att få upp mitt vatten från trekammarbrunnen till markbädden. Samma princip. Fast min pump kostade 8.000..... Rätt roligt att man så enkelt kan aktivera pumpen
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 421 inlägg
Jo, man skulle kunna sätta flödesmätare men då blir jag bekymrad att den ska becka igen och stoppa utpumpningen. Sånt händer ju alltid när man inte är hemma så larmen i gropen hjälper inte heller om man inte kan ta sig hem och åtgärda det. Om det blir mätning så blir det nog strömmätning via en Shelly och loggning via OpenHab.
Pumpen som är nere i gropen nu är den första pumpen, numera degraderad till B-pump men inte utbytt ännu pga lathet och att jag vill vara klar med allt som geggar ner vattnet (borrning, spräckning) innan jag stoppar ner min nya fina Grundfospump som var betydligt dyrare än den där röda Meecen. En biltemapump har också passerat i gropen men den började lösa JFB så den står och skäms i en hink nu. Jag funderar på om jag ska ta isär den eller bara slänga den...
Pumpen som är nere i gropen nu är den första pumpen, numera degraderad till B-pump men inte utbytt ännu pga lathet och att jag vill vara klar med allt som geggar ner vattnet (borrning, spräckning) innan jag stoppar ner min nya fina Grundfospump som var betydligt dyrare än den där röda Meecen. En biltemapump har också passerat i gropen men den började lösa JFB så den står och skäms i en hink nu. Jag funderar på om jag ska ta isär den eller bara slänga den...
Det finns ju beröringsfria flödesmätare, men i och med att du har en pump med fast hastighet och inte något högre krav på noggrannhet så skulle jag köra på drifttidsmätning med shelly.tommib skrev:Jo, man skulle kunna sätta flödesmätare men då blir jag bekymrad att den ska becka igen och stoppa utpumpningen. Sånt händer ju alltid när man inte är hemma så larmen i gropen hjälper inte heller om man inte kan ta sig hem och åtgärda det. Om det blir mätning så blir det nog strömmätning via en Shelly och loggning via OpenHab.
Det är ju inte någon insulinpump vi pratar om.
Egentligen så är ju antalet liter rätt ointressant jämfört med förändringar av volymen och tendenser över tid.
(Samt larm vid för lång drift eller vila)
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 421 inlägg
Här om kvällen blev det ett skarpt test av larmet i pumpgropen. Jag var på väg att gå och lägga mig och upptäckte att lampan på larmpanelen var tänd. Hmm.... pumpgrop, vattenfelsbrytare eller FTX (de är de som ger driftlarm)? Kollade och konstaterade pumpgrop. Suck. På med kläderna och klättra ner. Peta loss flottören och sen fungerade det fint igen.
Det sitter ju två larm i gropen. Det första aktiverar bara ett driftlarm som är tyst i panelen men en lampa tänds. Den andra gör just nu samma sak men jag ska någon gång (tm) programmera om larmet så att den också drar en PGM-utgång och startar en summer eller något så att man inte missar att den har uppnått nästa larmnivå. Från andra givaren är det dessutom ca 20 cm till golvnivå så jag tror att det är betryggande marginal även om den sista biten snabbt fylls eftersom det är solida material där (cellplast+betong).
Det sitter ju två larm i gropen. Det första aktiverar bara ett driftlarm som är tyst i panelen men en lampa tänds. Den andra gör just nu samma sak men jag ska någon gång (tm) programmera om larmet så att den också drar en PGM-utgång och startar en summer eller något så att man inte missar att den har uppnått nästa larmnivå. Från andra givaren är det dessutom ca 20 cm till golvnivå så jag tror att det är betryggande marginal även om den sista biten snabbt fylls eftersom det är solida material där (cellplast+betong).
Bra att det funkade. Kanske har missat det i tråden men hur har du kopplat larmen? Behöver hitta på ett listigt sätt för larmindikering för våra ventilerade väggar. Är det hemlarmets larmpanel du använder?
Det är ju vida känt i Enskede att BEA har ALLT. Men rosa murbruksrullar är det som bevisar tesen. Visste inte ens att det fanns.Fulkemisten skrev:
Att kunna handla fogskum klockan 9 en söndag på sin lokala ICA är riktig vardagslyx
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 421 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 421 inlägg
Åkte och köpte en till dräneringspump idag för att tömma den stora vattenpölen. Ja, jag har redan flera pumpar men jag ville inte stoppa ner nya fina Flygtpumpen i det där lortvattnet och jag ville inte byta pump i gropen. Jag ville dessutom inte heller felsöka och laga Biltemapumpen och jag var ändå tvungen att köpa en slang. Och pumpen kostade bara 299 kr på Jula. Sådeså.
Pumpade så tomt det gick, utan backventil. Det gjorde ju att en hel del rann tillbaka och det rann också över från andra rummet, om än långsamt. Jag hann ändå gräva ur botten ordentligt innan det var en lika stor pöl igen. Nästa gång har jag en djupare grop att stoppa ner pumpen i och jag tömmer nog andra gropen först för att förhindra återflöde därifrån.
Rundade av kvällen med 20 hinkar lera. Inga bilder, det syns typ ingen skillnad ändå.
Gårdagen gick till slut ganska bra för övrigt. Nu finns det elva fina 32 mm hål redo för snigeldynamit. Jag kanske borrar några till imorgon. Eller så drar jag med familjen på äventyr. Vi får se vad humöret säger imorgon.
Pumpade så tomt det gick, utan backventil. Det gjorde ju att en hel del rann tillbaka och det rann också över från andra rummet, om än långsamt. Jag hann ändå gräva ur botten ordentligt innan det var en lika stor pöl igen. Nästa gång har jag en djupare grop att stoppa ner pumpen i och jag tömmer nog andra gropen först för att förhindra återflöde därifrån.
Rundade av kvällen med 20 hinkar lera. Inga bilder, det syns typ ingen skillnad ändå.
Gårdagen gick till slut ganska bra för övrigt. Nu finns det elva fina 32 mm hål redo för snigeldynamit. Jag kanske borrar några till imorgon. Eller så drar jag med familjen på äventyr. Vi får se vad humöret säger imorgon.