tommib
Det blev äventyr med familjen (Tom Tits) och sedan grillmiddag, så inga stordåd idag. Lite måste man ju ändå hinna med så jag tog mig ner och grundputsade det sista på muren på bilden. Det är lite kvar på mellanväggen som jag har byggt men jag fick slut på grundputsbruk.

Delvis grundputsade betongmurar i ett källarutrymme med trästegar och hinkar med bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundade av med 20 hinkar, som blivit brukligt. Nu börjar det ändå märkas skillnad. Jag har också massa sten som behöver komma upp, jag har insett att jag inte kommer behöva den för återfyllnad i något rimligt scenario så det är lika bra att hiva upp det. Tyvärr är det extremt drygt att göra själv så jag får hitta lite tid med någon polare. Dessutom blir det svårare av att upplagsplatsen nära huset numera har nysått gräs på sig (jag trodde ju att jag var klar) som jag inte vill mosa så man måste nästan bära bort stenarna direkt vilket gör att det tar mycket längre tid. Bäst att vara flera således. Nåväl, det är ett senare problem...
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
tommib
Puts puts....

Visa bilaga 613830


Nu börjar det synas att det händer något i alla fall. Inga hinkar idag pga sent. Nytt försök senare i veckan. Måste jobba lite på mitt day job också vilket inte är helt kompatibelt med läggdags efter midnatt...

Grävd grop vid byggprojekt med vattenansamling och en upp och nervänd svart hink, stenar, och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
tommib
Oavslutad trätrappa i betongkällare med rör i taket och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det skulle ju varit den här bilden i förra inlägget.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Puts puts....

[bild]


Nu börjar det synas att det händer något i alla fall. Inga hinkar idag pga sent. Nytt försök senare i veckan. Måste jobba lite på mitt day job också vilket inte är helt kompatibelt med läggdags efter midnatt...

[bild]
Spolar du vatten eller kommer det in sådär mycket nu efter lite regn?
 
tommib
Både och. Det kommer in en del, därav pumpgropen.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
tommib
Översvämmad pumpgrop i källare med blå slang och verktyg, vattensamling och stenar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommit rätt mycket vatten idag. Noterade nu innan läggdags att det larmade från pumpgropen igen. Mycket riktigt hade flottören hängt sig igen, lite tröttsamt. Jag ska korta av den lite när jag har pumpat torrt den här gången. Passar också på att pumpa läns i den andra gropen när jag ändå måste vänta ut det.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är också väldigt avslöjande när man har borrdamm på berget.

Berggrund med borrdamm och borrade hål, byggmaterial och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man tydligt att det tränger in vatten från ett annat håll. Får ta tag i det senare. Jag tror att det mesta kommer dränera ner under plasten som det ska. Orkar ändå inte greja med det ikväll.

Upptäckte dessutom att garagetaket läcker imorse. Förhoppningsvis är det i en skarv och att vattnet blåser in där vid häftigt regn, men det blir ändå till att öppna taket där. Får se när det kan hinnas med...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Uppgrävt golv i ett byggrum med synligt rörarbete och vattenskador, inneslutet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensade lite när jag nu ändå måste vänta på att det pumpar färdigt. Mycket riktigt kommer det in där jag trodde, under entretrappen. Det är ett lite udda torrt parti där i mitten men jag tror att vattnen bara går lite djupare där i ett grusskikt som är kvar.

Hade egentligen tänkt vänta lite med att göra detta rummet men jag får väl pressa upp det på agendan så att jag får dräneringsrör och plast åtminstone.
 
  • Gilla
keeej och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag tycker flottörerna lätt hänger sig, så jag bytte till styrning från H-tronic med ”kontaktgivare” istället. Nu är vår brunn byggd av 600-rör, så den är ju väldigt smal vilket knappast gjorde saken bättre. :)

Jag ligger ju dock lite efter dig då jag saknar larm än så länge… måste lösa det! :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
tommib
Har just en sån DP751. Den funkade bra till en början men sen började flottören hänga sig och det gick inte att få den att fungera bra igen. Ett tag körde jag den manuellt men sen blev det något jordfel i den.
 
richardtenggren
Tycker också att jag läst att den där typen är ännu sämre än en flottör på kabeln.
 
Mikael_L
Det jag har erfarenhet att sätta i diverse pumpgropar och avloppsbrunnar osv är nivåvippor typ en sådan här:
https://www.elgrossisten.se/elmater...ippa-psn-x-till-vattentank-brunn-avloppstank/
Då det i min värld där kostnaden spelar mindre roll än funktion och pålitlighet alltid projekteras in sådana här, antar jag att de har en bra track record av att vara pålitliga prylar.

Det krävs ju dock lite utrymme runt, som jag inte vet om du har.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kanske kan vara en ide med en ultraljuds-sensor?
Alternativt koppla in de sensorerna som larmar så att de även aktiverar pumpen när de triggas.
Då slipper du ju iallafall dina nattliga utflykter när flottören hänger sig.
 
Fulkemisten
Har du plats för två pumpar? Ska mycket till för att båda ska krångla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.