tommib
Gjorde ett försök att gå ner idag och gjuta. Det gick bra att blanda 50 kg betong men så fort jag hade öst upp det och började vibbra så fick jag feedback från hustrun att det lät och att hon försökte natta dottern. Jag insåg att det inte kommer fungera och slängde iväg ett sms till grannen så att jag är säker för framtiden och mycket riktigt hade det låtit en hel del in till dem också. Artig som han är frågar grannen "mycket kvar?" i slutet på meddelandet och jag inser att det är stopp för ikväll. Klockan var för all del över 22 så det var väldigt rimligt att ha åsikter om oväsen.

Istället körde jag två hinkvändor ut till en bigbag. Eftersom jag har tio hinkar så blev det tjugo stycken totalt och det känns nu i ryggen. De vägde garanterat mer än 20 kg per styck pga blöt lera så minst 400 kg marklyft blev det.

Nytt gjutningsförsök senare i veckan. Hoppas jag.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Artig som han är frågar grannen "mycket kvar?"

Den klassiska frågan man inte vill få. Hörde det sist när jag kapade granithällar runt poolen. 70meter kapades totalt och det lät fördjävligt.
 
tommib
Betonggjutning av fundament i källare med synliga hinkar av byggmaterial och konstruktionsbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybetonggjutning i en källare med trästöd och hinkar med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja. Fick tid att gjuta, till priset av att middagen äts nu. Men ändå progress!
Passade på att fylla tio hinkar och baxa ut, det känns lite i ryggen.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 9 till
  • Laddar…
tommib
Nygjutna betongväggar och pelare i ett pågående byggprojekt under en betongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann ner idag för att forma av. Gjutningen blev sådär, men det fixar sig nog med lite puts sen.

Kört tio hinkar upp, tar nog tio till innan lunch.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
tommib
Det är jättesvårt att göra grävandet rättvisa på bild, det ser alltid så fjuttigt ut. På uppfarten står nu igen en enkubiks bigbag och är full dock så något händer tveklöst. Ryggen tjänar också som en påminnelse om att något händer (och att jag borde träna).

Grävningsarbete på en uppfart med ojämn jord, stenar, skyffel, säckar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävningsarbete vid en uppfart med en full enkubiks bigbag och lösa jordhögar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fortfarande inte fått fakturan för de föregående två säckarna som skeppades iväg för två veckor sedan. Jag funderar lite på när jag ska höra av mig, eller om de väntar till månadsskiftet på BigBag innan de skickar ut fakturorna.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Firar första maj med att skyffla 30 hinkar lera och sten. Det känns värdigt.
Grävd grop i jord och sten med vattenpöl, arbetsbyxor och hink syns i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundade av med lite materialvård.
Hinkar med lera och sten i en grävd grop vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har för all del gjorts annat idag också men det här var avrundningen när resten av familjen hade gått och lagt sig.

rotbackarn rotbackarn skrev:
Enda skillnaden på offentlig IT och att skyffla lera är väl att med leran kommer snart @tommib till botten :crysmile:
Väl funnet :)
Ännu inte vid botten i någotdera projekt.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
[bild]

Sådärja. Fick tid att gjuta, till priset av att middagen äts nu. Men ändå progress!
Passade på att fylla tio hinkar och baxa ut, det känns lite i ryggen.
Lite sorgligt ändå med all gjutningen tycker jag, men det är väl för att jag älskar klippor. Såg ett rätt nybyggt hus till salu för några år sedan, där de låtit klippan vara kvar längst in i källaren på souterängplanet och gjort vinkällare av den. Golvet var enklaste grovt grus eftersom det sipprade vatten ur klippan och troligen en pump dold någonstans och så var det glasväggar och dold diskret belysning. Och vinställ förståss.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
tommib
  • Älska
Beemaster
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Firman jag pratade med sa att de brukade blästra med vatten då, men det blev ju jävligt på golven så klart :p

Hos oss flexade de hela källaren, blev ju dammigt där nere så klart, men inte så farligt ändå :)
Sista inlägget om detta för att avsluta ärendet: Jag har nu bilat ner kalkputsen, 10kvm ungefär, och sedan har jag använt en roterande stålborste i borrmaskinen för att ta bort det som satt kvar på hålstenen. Det dammade såinihelvete att jag inte såg mina fötter ett tag, men nu är det gjort och någon måste lära sig att putsa för att projektet ska komma vidare.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
tommib
Varit ur spel en vecka pga miserabel huvudvärk. Den var initialt så jävlig att det blev en heldag på akuten, inkl DT och LP (ni som vet, ni vet). Inte så kul men man konstaterade i alla fall att det inte var något av de farliga alternativen. Det kanske slutar med att det är spänningshuvudvärk eller migrän. Detta orsakade också att jag var borta från jobbet eftersom jag de två första dagarna typ mest låg i sängen fullproppad med alvedon och ipren. Nästa två dagar kunde jag i alla fall komma upp på benen men det kändes helt orimligt att jobba, och därmed också att gå ner i källaren.

Hur som helst är det bättre nu. Fortfarande huvudvärk som är irriterande men eftersom jag inte dött än tänkte jag att nu får det vara nog och gick ner. Ibland måste man pressa och se vad som händer helt enkelt. Resultatet var 60 hinkar lera/grus upp och väsentligen oförändrat tillstånd förutom lite trött i ryggen. I vanlig ordning är det väldigt svårt att göra det rättvisa på bild.

Gröna hinkar upp och ner i en ojämn källargrund med lera, grus och vattenansamlingar, med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Nästan så att man kan tro att den där pumpbrunnen du tjatat om tidigare i tråden behövdes.....
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Jodå, den behövs. Det där är i och för sig efter att jag har högtryckat berget och väggen och sedan spolat rent hinkarna också men när det regnar tränger det in. Det samlas snällt i pumpgropen precis som tänkt och därifrån pumpas det ut i dagvattenledningen. Jag hör ibland hur pumpen startar om jag är utanför huset. Egenligen borde jag väl hålla reda på ungefär hur ofta pumpen startar och hur länge den går så man får en bild av vattenmängderna men jag har inte hunnit dit än. Kanske när jag bygger om lite i kopplingarna där nere nästa gång...
 
  • Gilla
Biffen181 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Segt med migrän, jag kör summatriptan vid behov. Har nässpray och tabletter, då jag är blödig och har svårt för att köra in en spruta i mig själv :D
 
tommib
Apropå pumpgrop; jag vet inte om jag någonsin la upp en bild på resultatet.
Öppen pumpgrop i betonggolv med vatten och pumpslang, bredvid verktyg och delvis täcklock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen pumpgrop med vatten och två pumpar, anslutna sladdar och rör, under byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpar just nu läns, för att se hur mycket det sjunker i andra rummet. De kommunicerar nämligen via en grusbädd under väggen.
 
  • Gilla
keeej och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.