Kul tråd, har nu jobbat mig fram till september 2017 när Thomas_Blekinge "undrar om du inte hellre ska satsa på en minizoo med alligatorer och geckos".

Transportband och vinsch diskuteras också. Tur att du inte hyrde ett transportband, det hade blivit dyrt.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att @tommib inte skulle behöva slita så mycket själv med att bära upp krossat berg eller hinkar med lera, om han bara bjöd in till lite "källar-kvällar". Vi är nog några som i efterhand skulle vilja kunna säga att "Vi var med". Kanske man t.o.m. kan få någon Forum-badge eller så.;)
 
  • Gilla
Hans G2 och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror att @tommib inte skulle behöva slita så mycket själv med att bära upp krossat berg eller hinkar med lera, om han bara bjöd in till lite "källar-kvällar". Vi är nog några som i efterhand skulle vilja kunna säga att "Vi var med". Kanske man t.o.m. kan få någon Forum-badge eller så.;)
Ja, eller tänk på pengarna han kunde tjänst när han bara tog 100:- per person från Crossfit-sthlm som får delta i operation flytta ut sten.
Man får varsin murarhink med sten som ska upp, ut och till närmsta avstjälpningsplats 8km bort. Flest hinkar på en dag.. både styrka och kondition..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
tommib
Verkstadsbord med olika verktyg och en borrpress mitt under konstruktion av en lucklyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat jobba lite med lucklyften, version 3. Det tarvar lite metallslöjd så det är ju roligt. Tidpunkten är dock kanske inte optimal för det så jag får fortsätta en annan dag.

Var nere tidigare idag också och borrade. Det finns tillräckligt många hål för att ladda en batch snigeldynamit men jag orkade inte klättra ner en gång till idag. Får bli imorgon istället.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib
Hand som håller i svart metallstång med borrade hål i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slöjdat lite. Ska göra andra sidan senare, förhoppningsvis provmontering imorgon. Måste kapa ner denna lite också, började om från andra hållet när hålen blev sneda.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Svetsade metallbitar på arbetsbänk med svetshandskar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pysslar vidare. Fick svetsa lite också. Jag är fortfarande inte bra på det men delarna sitter ihop i alla fall...
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lyftsläde monterad under taket, mellan alternativ för lyftmekanism: vipparm eller linjärställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, lyftsläde på plats. Nu ska jag bara bestämma hur den ska tryckas upp. Det står mellan en vipparm med motvikt och linjärställdon. Ställdonen är antagligen enklare att bygga dit men vipparm är passivt och kräver ingen el.
 
  • Gilla
keeej och 2 till
  • Laddar…
tommib
Bild på en träkonstruktion under ett betontak, med fyrkantsrör och rep för en tänkt vipparm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild från sidan också, då kanske det är tydligare hur jag tänker. En vipparm fäst till vänster skulle trycka upp på fyrkantsröret med hjälp av ett hjul. Man får vipparmen att röra sig uppåt genom en motvikt som löper mellan stolparna till höger och drar vipparmen uppåt med ett rep som går över ett löphjul nära taket.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Tja, har skrollat igenom hela tråden nu för jag funderar lite på din ventilationslösning, har givetvis inte ens lusläst alla inlägg men om du redan går igenom den och råkar veta i vilket inlägg så kan du ju hänvisa till det men annars vore det väl kanske kul med ett inlägg där du går in lite på detaljerna kring detta samt om du gjort några radonmätningar där nere (plottar du kanske med airways+ eller något). Växlar du kylan där nere mot luften från huset nu på sommaren tex?
 
tommib
Ingen särskild ventilation där nere just nu, får se om det blir längre fram. Det blir ändå en viss luftväxling på grund av avfuktare som skapar ett undertryck där nere.

Ingen radonmätning än, ska flytta ner mätaren vilken dag som helst. Vill bara inte damma så mycket när jag väl flyttar ner den.

Om det i framtiden blir ett vistelseutrymme blir det bättre ventilation så klart, antagligen separat från huset i övrigt.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag letar förtvivlat efter fästen för vipparmen och kan inte komma på vad det jag söker heter. Har hittat t.ex. gasfjäderfästen som ser rätt ut men de är för klena. Jag skulle behöva 26 mm innerbredd på gaffeln.

Är det någon som vet vad jag ska googla på? Gaffelankare fungerar inte.

Handritad skiss av ett beslag med två hål för fästpunkter och en bredare gaffelliknande öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går kanske att bygga någon fulvariant av vinkeljärn men jag tänker att det måste finnas sådana här beslag där ute någonstans.
 
Bildsöker jag bara på "fäste" kommer det upp en jädra massa brôte, det går inte att ögna fram nåt?
 
tommib
Har provat några gånger.... Det går skitdåligt. Bara massa "gaffelfäste" eller "karossfäste" för gasfjädrar i för klena dimensioner. Eller något svetsbart för hydraulik. Detta vågar jag inte svetsa själv eftersom det blir lastbärande.
 
Finns det ingen lämplig U-profil du kan slöjda till ifrån?
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du kanske kan ta ett 80x40x5 vkr och skära ut fästet, sen några spacers på axeln för att få 26 mm?

Annars kanske du kan be någon firma med laser och kantpress skära ut och bocka ett åt dig för en påse bullar? Jag kan hjälpa dig med skärfil om det behövs :)

På solidcomponents finns det en del köpedetaljer.
Jag behöver ju inte svetsa själv, så har nog ritat upp något eget de gånger jag gjort något liknande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.