752 858 läst · 1 883 svar
753k läst
1,9k svar
Projekt källare
Verktygstokig
· Halland
· 7 616 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 380 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 380 inlägg
Det är för övrigt extremt svårt att ta en bild på den där gropen som gör den rättvisa. Från botten där vattnet är till kanten där slangen övergår i PEM är det kanske 80 cm vertikalt. Man ser längs med grundmuren hur berget gått. Det är rent berg som karvats bort där.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 380 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 380 inlägg
Typ såFulkemisten skrev:
För att jag kan.
Det finns givetvis några (semi)rationella anledningar som jag redogjort för tidigare, som att huset inte går att bygga ut i någon riktning. Mest är det dock för att jag kan. Och vill. Jag påminns lite om en tråd som finns på Flashback, om att gräva en grop...
Kanske ska. Eller inte ska. Berätta om sommaren när jag och bardomskompisen fick för oss att just gräva ett gål.
Bår skursats blir ett med en spade och en spett kommer man så djupt att det blir jobbigt att ta sig upp sen
Sen la vi av.
Men den man som inte slagits av ”jag vill för att jag kan”lusten vad gäller projekt har mycket kvar att uppleva av livet
Bår skursats blir ett med en spade och en spett kommer man så djupt att det blir jobbigt att ta sig upp sen
Sen la vi av.
Men den man som inte slagits av ”jag vill för att jag kan”lusten vad gäller projekt har mycket kvar att uppleva av livet
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 380 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 380 inlägg
Börjat få hyfsad precision när jag slänger upp stenar genom hålet. Detta är andra av två högar. Orkade inte vänta på att få hit någon polare. Alla är antingen på semester (normala kompisar) eller så jobbar de när jag inte jobbar och vice versa (läkarkompisarna).
Här låg de från början. Det är några kvar som var för tunga att slänga upp så jag måste dela dem.
Jag tröttnade på att de var i vägen. På uppfarten står ånyå en full bigbag med lera/jord/sten och högen med större stenar längst bort i trädgården har vuxit betänkligt. Om någon är sugen på sten så finns det att hämta här
Gjöt också en stödklack för väggen. Den hängde i princip i luften över ca 40 cm. Just det tror jag inte är så farligt men jag ska bila bort en del gjutskägg eller vad man ska kalla det vid väggen eftersom det är trä som sitter fast. Då skulle det blivit närmare två meter som har bristfällig markkontakt och det vågar jag inte. Kommer bila i etapper och gjuta igen vartefter. När man byggde huset grävde man inte rent ordentligt så väggen står på grus/jord och detta försvinner när jag gräver rent berget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här låg de från början. Det är några kvar som var för tunga att slänga upp så jag måste dela dem.
Logga in
Skapa konto
Jag tröttnade på att de var i vägen. På uppfarten står ånyå en full bigbag med lera/jord/sten och högen med större stenar längst bort i trädgården har vuxit betänkligt. Om någon är sugen på sten så finns det att hämta här
Gjöt också en stödklack för väggen. Den hängde i princip i luften över ca 40 cm. Just det tror jag inte är så farligt men jag ska bila bort en del gjutskägg eller vad man ska kalla det vid väggen eftersom det är trä som sitter fast. Då skulle det blivit närmare två meter som har bristfällig markkontakt och det vågar jag inte. Kommer bila i etapper och gjuta igen vartefter. När man byggde huset grävde man inte rent ordentligt så väggen står på grus/jord och detta försvinner när jag gräver rent berget.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag är ju från Pite så instämmer helhjärtat i EuskefeuratMikael_L skrev:
Var tvungen läsa (om) flashbacktråden
Och via wayback engine läsa tråden om den galne amerikanen som grävde ett hålk på tomten som citerades i FB tråden.
Nåväl. Så länge man inte skadar andra får man ha vilka intresen man vill. Om det så må vara snigeluppfödning, knyppling eller Fotboll. Eller helt enkelt gräva i källaren
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 380 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 380 inlägg
Vanlig grovbetong. Vibrerade in det ordentligt. Jag övervägde att använda expanderbetong men avstod då jag tänker att den lilla krympning som ev blir inte kommer påverka så mycket. Detta är mest för min egen paranoias skull, jag tror inte att väggen faktiskt kommer flytta på sig. Dessutom är ytan under väggen så oregelbunden att lite krympning inte kommer spela roll.