tommib tommib skrev:
Orkade inte vänta på att få hit någon polare. Alla är antingen på semester (normala kompisar) eller så jobbar de när jag inte jobbar och vice versa (läkarkompisarna).
Du har inte övervägt att annonsera efter typ 6 kortväxta typer som är intresserade av småskalig gruvdrift?

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Brukar det inte vara sju gruvarbetare, klassiskt sett?

Och då följer välj det med en kvinnlig arbetsledare?

• Gilla
Odlema och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Jo, men Prosit är väl fortfarande i Covid-karantän?

• Haha
  • Gilla
Odlema och 15 till
  • Laddar…
Jag trodde att karantänen var i källaren... ;):thinking:

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Jwc och 11 till
  • Laddar…
tommib
Ahhhh!

Jag har aldrig sett videon till låten. Sjukt kul.

Själv har jag mer tänkt på "Stein um stein" när jag har murat där nere.

Jag tror också att jag har postat låten Diggy diggy hole tidigare i tråden, den körde jag ett tag på repeat när jag grävde ur inre rummet och det verkligen var mycket grävande.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Sonne är en klockren video :cool:

kashieda kashieda skrev:

Tänkte att det redan finns en gruvarbetare som behövde sällskap.
Och den kvinnliga arbetsledningen verkar ju också finnas på plats. :)

Får väl lägga till denna som bidrag i låt-listan, så att det blir lite variation.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ahhhh!

Jag har aldrig sett videon till låten. Sjukt kul.

Själv har jag mer tänkt på "Stein um stein" när jag har murat där nere.

Jag tror också att jag har postat låten Diggy diggy hole tidigare i tråden, den körde jag ett tag på repeat när jag grävde ur inre rummet och det verkligen var mycket grävande.
[media]
Hahaha. Gräver en massa på tomten. För hand pga terapi och coronakilon.

Detta blir verkligen ett leitmotif!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Börjat få hyfsad precision när jag slänger upp stenar genom hålet. Detta är andra av två högar. Orkade inte vänta på att få hit någon polare. Alla är antingen på semester (normala kompisar) eller så jobbar de när jag inte jobbar och vice versa (läkarkompisarna).
[bild]

Här låg de från början. Det är några kvar som var för tunga att slänga upp så jag måste dela dem.
[bild]
Jag tröttnade på att de var i vägen. På uppfarten står ånyå en full bigbag med lera/jord/sten och högen med större stenar längst bort i trädgården har vuxit betänkligt. Om någon är sugen på sten så finns det att hämta här :)

Gjöt också en stödklack för väggen. Den hängde i princip i luften över ca 40 cm. Just det tror jag inte är så farligt men jag ska bila bort en del gjutskägg eller vad man ska kalla det vid väggen eftersom det är trä som sitter fast. Då skulle det blivit närmare två meter som har bristfällig markkontakt och det vågar jag inte. Kommer bila i etapper och gjuta igen vartefter. När man byggde huset grävde man inte rent ordentligt så väggen står på grus/jord och detta försvinner när jag gräver rent berget.
[bild]
Bäste TommiB!
Varmt TACK för allt det fina som du bjuder oss läsare på i din högintressanta tråd.
Din presentation - med både foton och text - är föredömligt gjord. Snudd på perfekt.

Hade du varit verksam i södra Sverige, så skulle jag definitivt kontakta DIG i din profession.
Det är ju numera besynnerligt svårt att finna tillräckligt kompetent läkar-hjälp/-vård. Jag är gammal.

Ditt källararbete är beundransvärt genomfört, precis som dina presentationer är.
Dock finns en liten (obetydlig) plump beträffande stavningen:
>> GJUTA • GÖT • GJUTIT <<

Bäste TOMMI, du får denna lilla kritik, enbart för att du i övrigt är nästintill fulländad.
Folk i allmänhet är, som vi vet, långt mycket sämre på att stava rätt.

~ PLEASE DO KEEP UP YOUR GOOD WORK ~

BÄSTA HÄLSNINGAR
från DONN i Skåne ‍♂️

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Jag kommer faktiskt inte ihåg om någon har sagt det men @tommib satsar verkligen på Minecraft IRL-edition

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
tommib
Hittade lite tid. Åkte och hyrde Cramos fetaste kombihammare.

Kombihammare från Cramo med en 35 mm borr i arbete på en betongyta, omgiven av borrspån och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som referens är det alltså en 35 mm borr som sitter i, dryga halvmetern lång.

Fick en hel del gjort. Visst går det snabbare än med min egen Boschhammer men inte dramatiskt så. Måste kanske ha bättre borr också.

Egentligen borde jag pyssla med lucklyften och med en innerdörr mellan den nästan färdiga delen och den icke färdiga delen så att man kan borra utan att det dammar igen fullständigt. Det är dock sådant som mestadels går att göra när någon är hemma så jag passade på med detta när jag var ensam.

• Stökig byggplats med ett uppbrutet betonggolv och spillda byggmaterial, dammskyddade områden med plast.
    Skapa konto
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Trevlig maskin det där, särskilt med deras egna borr :cool:.

Jag har hoardat elektropneumatiska borrhammare. Två med sladd och två batterimaskiner.
Hur det än är så blir det att de batteridrivna är förstahandsvalet i min verksamhet. Sladdisarna samlar damm.

Den här har jag inte använt på flera år.
Använd HILTI TE 16-C elektropneumatisk borrhammare med sladd som ligger på ett träbord med sågspån och borrspill.
Skapa konto

Kan låna ut den till dig så länge du har användning för den. Skicka PM om intresse finns.

Har försökt kränga iväg den för någon tusing men inte fått något intresse alls. Bättre att den kommer till användning än bara ligger.
Det är en europatillverkad HILTI så jag utgår ifrån att det inte är möjligt att slita ut den.
Typskylt på en röd HILTI elektropneumatisk borrhammare, modell TE 16-C med tekniska specifikationer.
Skapa konto

Kinaskräpet de säljer numera går inte att lita på.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Donn och 8 till
  • Laddar…
tommib
Byggde vidare på lucklyften igår. Vippmekanismen är klar nu men motvikten fungerar dåligt. Jag får den inte att glida jämt på stolparna. Tror att huvudproblemet är att jag har alldeles för grova toleranser när jag snickrar men själva designen är inte heller optimal. Den har en tendens att ställa sig snett och det blir då olika mycket drag på de två vipparmarna. Egentligen skulle man ha flera trissor och ett gemensamt rep i mitten men det är mer än vad jag orkar peta dit.
Hemmagjord vippmekanism i arbetsrum med synlig motviktssläde och ojämna stolpar.
Skapa konto

Vippmekanismen

Träkonstruktion med vippmekanism och släde för motvikt i ett rörigt garage.
Skapa konto

Släden för motvikten (på snedden).

Tröttnade någon gång vid midnatt och städade istället. Det får representeras av en bild på luftrenare mod 4, nu med remmar för tätning.
Vippmekanism med ojämnt glidande motvikt på sneda stolpar i en byggmiljö.
Skapa konto

Jag har väl mer eller mindre gett upp på vippmekanismen så jag beställde två linjärställdon när jag klättrade upp. De kommer någon gång nästa vecka så det blir nog mest städning fram till dess.

• Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.