tommib tommib skrev:
Jag har också ett problem. Nästa rum ska också få betonggolv men hur göra med återfyllningen? När jag gjorde det första rummet så la jag ut alla stenar i detta rummet för att kunna få ordentligt rent innan återfyllningen. Nu kan jag inte riktigt göra så. Ev får jag gräva ur halva rummet i taget och flytta runt stenarna som jag ska ha till återfyllningen. Det är i alla fall lättare både fysiskt och psykiskt än att kasta upp stenarna genom hålet till trädgården och sedan baxa ner dem igen.
Hur var det nu igen, vätter väggen i det där rummet mot grannens källare? :)
 
tommib
Nej, tyvärr :)
Mot mitt förråd/garage samt trädgården.
 
tommib
Putsade lite med grundningsbruk ikväll. Borde kanske blandat i mer vatten, det kändes som att det blev väldigt tjockt lager. Vi får väl se hur det sitter. Tanken var att göra väggen med dörrhålet men det blev lite över så jag gjorde en bit till.
Vägg med ny pålagt grundningsbruk runt ett dörrhål i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum under renovering med en vägg delvis putsad och en pall i hörnet, verktyg och en big bag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett försök från en annan vinkel att visa pallen i det rummet efter mer skrotning och rensköljning. Det är rejält mycket som har lossnat till slut och bitvis är det nästan nere på färdigt djup. Pallen är kanske 70 cm hög men det är svårt att visa på bild.
Grundningsbruk på vägg vid dörrhål med tydlig textur och tjockt lager, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävde ur lite till i andra rummet och tömde hinkarna. Det är nio hinkar i varje vända så det blir lite lyft.
Utgrävningsarbete inomhus med ni hinkar fyllda med jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är hur mycket jord/sten man vågar fylla i en BigBag? Just nu ligger det 18 hinkar i den och den är inte ens halvfull men jag är lite rädd för vikten.
 
  • Gilla
Otterman och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag kunde ju varit tydligare med att jag vet det där. Det står också på själva säcken :)

Frågan gällde mer hur mycket volym sten/jord/grus 1300 kg är.
 
Lite grovt räknat ligger det väl runt 2 ton per kubikmeter.
 
  • Gilla
perojonsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kunde ju varit tydligare med att jag vet det där. Det står också på själva säcken :)

Frågan gällde mer hur mycket volym sten/jord/grus 1300 kg är.
Jag fyllde två en kubikssäckar nästa fullt förra året, de hämtades utan kommentar. Tänk omvänt när - om man beställer 1 kubik grus i säck så är den ju helt full...
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja, som sagt, en kubikmeter sten är ju ungefär 2 ton, beroende på stenart etc. Men ju större stenar du har, ju mer luft packar du med, så länge du inte har just ett bigbag-stort block, men det får du inte ut genom luckan. :)

Så jag skulle inte tveka att fylla säcken. De har ju lite säkerhetsmarginal också.
Betydligt viktigare att säkerställa att du inte har några skarpa kanter direkt mot duken.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Fulkemisten
Bagagevåg. Väg 5 hinkar. Beräkna medelvärdet. Fyll på.
 
tommib
Det är en bra idé men jag har ingen bagagevåg. Jag funderade på badrumsvågen men den gillar nog inte vikten av mig och en hink. Dessutom är den av glas.

Ska nog fråga runt lite efter en bagagevåg bland grannarna.
 
tommib tommib skrev:
Det är en bra idé men jag har ingen bagagevåg. Jag funderade på badrumsvågen men den gillar nog inte vikten av mig och en hink. Dessutom är den av glas.

Ska nog fråga runt lite efter en bagagevåg bland grannarna.
Lägg en bit kartong på vågen och ställ sen hinken försiktigt på den. Borde inte vara något problem.
 
altaxis altaxis skrev:
Lägg en bit kartong på vågen och ställ sen hinken försiktigt på den. Borde inte vara något problem.
Men kom ihåg att räkna bort kartongbitens vikt, så det inte blir tokigt.;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Jag har kranat runt på bigbagsäckar fyllda med stenmjöl utan problem……
Så ser inga problem med att du fyller dom fullt med det du har…… skulle väl vara om man fyller dom med vatten också att det börjar närma sig för tungt i dom ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag har kranat runt på bigbagsäckar fyllda med stenmjöl utan problem……
Så ser inga problem med att du fyller dom fullt med det du har…… skulle väl vara om man fyller dom med vatten också att det börjar närma sig för tungt i dom ;)
Fast de är ju ungefär 1m3 och har en viktgräns på 1300kg, så i så fall har @tommib någon verksamhet som skapar tungt vatten i hans hembyggda källare.
Då är nog BigBag minsta problemet för närområdet. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.