753 955 läst · 1 883 svar
754k läst
1,9k svar
Projekt källare
Tja, ett verktyg som ger ert gebit lite arbete ...tommib skrev:Faktum är att jag har som mål att åka Paternosterhiss i detta liv. Den närmaste finns vad jag förstår i Helsingfors men jag vet inte om den är allmänt tillgänglig. Jag vet inte ens om den är i drift längre, det var några år sen jag kollade sist.
Edit: Det fanns åtminstone för fem år sedan en i Stockholm, i HSB-huset. Någon som vet om den finns kvar och är tillgänglig för allmänheten?
Den finns kvar men är förbyggd på varje våning så man kommer inte åt den.B Bonzo2000 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 097 inlägg
Fanns en i Konsumhuset (!) vid slussen i Stockholm, den åkte man varvet runt på med skräckblandad förtjusning.
Den som fanns (?) i centrala posthuset i Stockholm var underbar - som sommarjobbande tonåring tog man alla chanser att åka i den. Och visst åkte vi runt om ingen vuxen såg…
Det finns ett hotell i Frankfurt som har en paternosterhiss som fortfarande är i bruk. Trevlig takbar också om man inte vill bo där. Men det är kanske lite väl lång resa bara för att åka hiss.
Det finns ett hotell i Frankfurt som har en paternosterhiss som fortfarande är i bruk. Trevlig takbar också om man inte vill bo där. Men det är kanske lite väl lång resa bara för att åka hiss.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Vi får se hur det blir med hiss, det ligger i så fall lite längre fram.
Idag blev det tid för gjutning tack vare min fru som tog alla barnen och drog ut. Najade det sista av armeringen och satte sedan igång.
Hade lasern på när jag både gjöt och glättade, det gav en rätt rolig discoeffekt.
Passade på att borra lite berg också eftersom grannarna är borta så nu behöver jag beställa lite mer snigeldynamit.
Idag blev det tid för gjutning tack vare min fru som tog alla barnen och drog ut. Najade det sista av armeringen och satte sedan igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade lasern på när jag både gjöt och glättade, det gav en rätt rolig discoeffekt.
Passade på att borra lite berg också eftersom grannarna är borta så nu behöver jag beställa lite mer snigeldynamit.
Universitetssjukhuset i Umeå har eller har haft sådana. Tyckte att de var otäcka att åka i.tommib skrev:Faktum är att jag har som mål att åka Paternosterhiss i detta liv. Den närmaste finns vad jag förstår i Helsingfors men jag vet inte om den är allmänt tillgänglig. Jag vet inte ens om den är i drift längre, det var några år sen jag kollade sist.
Edit: Det fanns åtminstone för fem år sedan en i Stockholm, i HSB-huset. Någon som vet om den finns kvar och är tillgänglig för allmänheten?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Logga in
Skapa konto
Som sagt, om man inte håller på och sover hela tiden kan man faktiskt få massa saker uträttat. Idag blev det avformning och städning. Snart är det dags för en vända till ÅVC med allt skräp för att rensa utrymmena och på fredag kommer det snigeldynamit
Imorgon får jag förhoppningsvis med mig mittensonen, han var väldigt entusiastisk igår och fyllde sex rullar med jord från det andra rummet. Först var han väldigt tveksam, som i att han trodde att jag bara sa åt honom att gräva för att sysselsätta honom men när jag förklarade att vi ska ta bort all jord även i det andra rummet och att det dessutom är en hemlis som han inte får berätta för sin mamma så sken han upp och började gräva. Jag hoppas att vi kan tömma ut hinkarna imorgon i trädgården och fylla sex till. Nu har snön smält bort så mycket att man kan lägga det på rätt ställe direkt.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Här har det hänt lite grejer senaste dagarna. Det är nerbaxat massa lådor från huset. Dessutom har jag varit och köpt dörr till lilla rummet som ska monteras så småningom. Det blev till slut en helt vanlig trädörr, mod billig. Om den ruttnar bort så tror jag att jag har andra bekymmer också.
Snigeldynamiten hittade också fram efter att UPS hade levererat den till fel hus.
Hade kalas för mittenkillen igår och idag hann jag borra upp "hans" stenar. När vi gick ner idag på kvällen, bara för att titta, så var hans första fråga "Pappa, var är kilarna?" Stor succe när han delade på stenarna. Lillebror (3 år) fick titta på, givetvis med hörselkåpor och skyddsglasögon han med.
Jag har också roat mig med att gräva en grop i första rummet som än så länge är outgrävt. Det visar sig att det blir vatten i botten på den, vilket inte är alls förvånande. Jag har misstänkt att det rinner vatten på två ställen pga färgen på jorden där och nu blev det bekräftat. Inget problem i sig, måste dock eventuellt göra en pumpgrop även i detta rum. Vi får se hur det ser ut när det är rengrävt.
Ikväll fick också gårdagens dörr sällskap av ett bord. Mer specifikt ett höj/sänkbart bord från Kinnarps som vi haft hemma i många år. Min fru fick det på sitt förra jobb när de möblerade om och vi har haft det i arbetsrummet sedan dess. Nu måste dock dottern få eget rum vilket också är anledningen till att det börjat flytta ner saker innan det är helt klart.
Börjat gräva ur lite mer och frilägga berget. Här ser man huvudanledningen till gropen som jag grävt. Jag måste oavsett vad ha en tillfällig pumpgrop i detta rummet som jag kan slå ut vatten i när jag spolar rent verktyg och sånt, samt när jag spolar rent berget. Det vill jag inte ha ner i den ingjutna pumpgropen eller i dräneringsslangarna under golvet. Bättre då att ordna en lågpunkt här och pumpa ut slamvattnet i trädgården.
Hann med lite snigeldynamit också. Får se vad resultatet blev om några dagar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snigeldynamiten hittade också fram efter att UPS hade levererat den till fel hus.
Logga in
Skapa konto
Hade kalas för mittenkillen igår och idag hann jag borra upp "hans" stenar. När vi gick ner idag på kvällen, bara för att titta, så var hans första fråga "Pappa, var är kilarna?" Stor succe när han delade på stenarna. Lillebror (3 år) fick titta på, givetvis med hörselkåpor och skyddsglasögon han med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har också roat mig med att gräva en grop i första rummet som än så länge är outgrävt. Det visar sig att det blir vatten i botten på den, vilket inte är alls förvånande. Jag har misstänkt att det rinner vatten på två ställen pga färgen på jorden där och nu blev det bekräftat. Inget problem i sig, måste dock eventuellt göra en pumpgrop även i detta rum. Vi får se hur det ser ut när det är rengrävt.
Logga in
Skapa konto
Ikväll fick också gårdagens dörr sällskap av ett bord. Mer specifikt ett höj/sänkbart bord från Kinnarps som vi haft hemma i många år. Min fru fick det på sitt förra jobb när de möblerade om och vi har haft det i arbetsrummet sedan dess. Nu måste dock dottern få eget rum vilket också är anledningen till att det börjat flytta ner saker innan det är helt klart.
Logga in
Skapa konto
Börjat gräva ur lite mer och frilägga berget. Här ser man huvudanledningen till gropen som jag grävt. Jag måste oavsett vad ha en tillfällig pumpgrop i detta rummet som jag kan slå ut vatten i när jag spolar rent verktyg och sånt, samt när jag spolar rent berget. Det vill jag inte ha ner i den ingjutna pumpgropen eller i dräneringsslangarna under golvet. Bättre då att ordna en lågpunkt här och pumpa ut slamvattnet i trädgården.
Logga in
Skapa konto
Hann med lite snigeldynamit också. Får se vad resultatet blev om några dagar.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Husägare
· Värsterort
· 186 inlägg
Skönt att felleverera en låda med dynamitti kan bli dåligt stämning i kvarteret om någon nervöst lagd får paketet på trappan.