758 551 läst · 1 883 svar
759k läst
1,9k svar
Projekt källare
Stor skillnad att köra med förtapp i vissa material.tommib skrev:Detta lilla delprojekt, som orsakade ett (eller möjligen två) GAAAAAHHHHH är en del av luckmanövreringen. Planen är att förse luckan med hjul under så att den kan skjutas åt sidan när man lyft upp den ca 12 cm. Eftersom jag inte vill borra direkt i luckan så får det bli hjulskenor som kan monteras på något annat lämpligt sätt.
[bild]
Den vänstra är den första skenan, ojämn och eländig. Den högra gjorde jag ikväll efter att ha surnat till och förbättrat arbetsprocessen vilket jag borde gjort från början.
[bild]
Pelarborren fick en sarg på bordet som kan justeras efter behov. Nu borrade jag alla hål mycket snabbare och mer precist. Kostnaden var lite tid för att kapa upp och borra hål i en bit vinkelstål som jag ändå hade hemma. Borde som sagt gjort detta från början. Suck.
Noterade också att borret från biltema som jag använde först var 3,25 mm och rekommendationen för M4 gängtapp är 3,3 mm. Det gjorde tydligen skillnad. Jag köpte också nya gängtappar på Hornbach och upptäckte då att vad jag trodde var ett set om tre likadana gängtappar i själva verket var grov, medel och fin. När jag gängade med dem så gick det väldigt mycket enklare men det blir tre gånger så mycket skruvande.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 422 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 422 inlägg
Jag kanske gör det vad det lider men det är i första hand ett förvaringsutrymme och inte ett vistelseutrymme. När jag är där nere så har jag nästan alltid mask med P3-filter pga damm vilket eliminerar radondöttrarna effektivt. Dessutom är röret från pumpgropen förberett med en extra gren för att kunna montera ventilationskanal mot den. Planen är att sätta en kanalfläkt som får suga ut luft hela tiden ur pumpgropen och därmed alla dräneringsslangar som ligger under golvet. Dräneringen kommer alltså dubbla som radonsug.Grottdykarn skrev:Jag vet att jag skrev något för typ tusen inlägg sedan, men jag skulle ju fortfarande rekommendera att du skaffar t.ex. en sådan här: [länk]
Lite tråkigt att vistas i dylik mancave om det är 2000 Bq/m³ där nere och dra på sig lungcancer i onödan.
Du som jobbar i medicinska sektorn dessutom....
/Petter
Iofs finns det en poäng med att mäta redan nu då, för att se om en sådan lösning gör skillnad... Får se hur jag gör. Upptäckte via en kommentar att Airthings mätare ringer hem och skickar med saker som WiFi-namn vilket är helt inadekvat och därmed ovälkommet av principskäl hos mig.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 422 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 422 inlägg
Hann med lite jobb på förmiddagen idag. Jobbar numera deltid med IT och då får jag göra det hemifrån. Just på måndagförmiddagar är jag ledig och då gäller det att passa på att få saker gjorda eftersom jag inte kan ta ut lediga veckor längre.
Alla trappsteg monterade. Måste testa...
Upp och baxa bort luckan då. Testade att gå upp och ner, det kändes rätt bra förutom att mina provisoriska trappsteg sviktade en del. Det löser sig nog med en liten regelbit på högkant under dem och att jag limmar ihop dem.
Tog en bild nerifrån också. Inte optimalt när man ska baxa lådor upp och ner men bättre än nuvarande lösning.
Nu är det dags att ta tag i lucklyften. Måste skissa lite och bygga ihop något. Ska försöka gjuta klart också i detta rummet så att det inte dammar så mycket när man börjar lyfta ner saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla trappsteg monterade. Måste testa...
Logga in
Skapa konto
Upp och baxa bort luckan då. Testade att gå upp och ner, det kändes rätt bra förutom att mina provisoriska trappsteg sviktade en del. Det löser sig nog med en liten regelbit på högkant under dem och att jag limmar ihop dem.
Logga in
Skapa konto
Tog en bild nerifrån också. Inte optimalt när man ska baxa lådor upp och ner men bättre än nuvarande lösning.
Nu är det dags att ta tag i lucklyften. Måste skissa lite och bygga ihop något. Ska försöka gjuta klart också i detta rummet så att det inte dammar så mycket när man börjar lyfta ner saker.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 422 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 422 inlägg
Faktum är att jag har som mål att åka Paternosterhiss i detta liv. Den närmaste finns vad jag förstår i Helsingfors men jag vet inte om den är allmänt tillgänglig. Jag vet inte ens om den är i drift längre, det var några år sen jag kollade sist.
Edit: Det fanns åtminstone för fem år sedan en i Stockholm, i HSB-huset. Någon som vet om den finns kvar och är tillgänglig för allmänheten?
Edit: Det fanns åtminstone för fem år sedan en i Stockholm, i HSB-huset. Någon som vet om den finns kvar och är tillgänglig för allmänheten?
Redigerat:
Jag är rätt säker på att det finns en på sjukhuset i Umeå faktiskt.tommib skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 429 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 429 inlägg
Diskuterade just pater noster med en kollega här om dagen. Hon tror att den finns kvar hos HSB. Gå in och kolla? Jag har åkt den vid besök där men det var ungefär 12 år sedan.tommib skrev:Faktum är att jag har som mål att åka Paternosterhiss i detta liv. Den närmaste finns vad jag förstår i Helsingfors men jag vet inte om den är allmänt tillgänglig. Jag vet inte ens om den är i drift längre, det var några år sen jag kollade sist.
J JPW skrev:
”Fanns” tror jag är rätt ord här. Den fanns när jag pluggade för närmare 15 år sedan. En snabb googling ger en bloggpost från 2019 som gör gällande att den var borta då.Frustrator skrev:
Centralposten i Stockholm hade en paternosterhiss för trettio år sedan. På den tiden som det fanns löneplan och reglerad befordringsgång där vem som helst kunde se vad generaldirektören (Ove Rainer) tjänade.
Mvh Findus
Mvh Findus
Det fanns en i ABB's kontorsbyggnad i centrala Västerås tidigare.tommib skrev:Faktum är att jag har som mål att åka Paternosterhiss i detta liv. Den närmaste finns vad jag förstår i Helsingfors men jag vet inte om den är allmänt tillgänglig. Jag vet inte ens om den är i drift längre, det var några år sen jag kollade sist.
Var på väg att skriva "det finns", men när jag börjar tänka efter så är det nästan 30 år sedan* jag jobbade i byggnaden (1994), så jag är osäker på om den är kvar.
*Jäklar vad gammal man börjar bli.
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
När jag åkte paternoster som lillgrabb var jag skiträdd att åka över toppen för jag trodde att hela hytten vändes upp och ned där uppe.
På ABB i Ludvika fanns också en. Ödet okänt.
På ABB i Ludvika fanns också en. Ödet okänt.