753 955 läst · 1 883 svar
754k läst
1,9k svar
Projekt källare
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Ja, lådorna levererades till ett hus någon kilometer bort (enligt den trevliga kvinnan i UPS kundtjänst). Inte en siffra rätt där så ingen aning om varför de hamnade där. De dök upp på framsidan på söndagen och plockades in av grannen. Ingen aning om det var UPS eller de som bodde i huset på fel adress som levererade dem.
Ena lådan var öppnad... Inget saknades dock.
Ena lådan var öppnad... Inget saknades dock.
Strålande, arbetskraften för nästa våning säkrad!tommib skrev:Hade kalas för mittenkillen igår och idag hann jag borra upp "hans" stenar. När vi gick ner idag på kvällen, bara för att titta, så var hans första fråga "Pappa, var är kilarna?" Stor succe när han delade på stenarna. Lillebror (3 år) fick titta på, givetvis med hörselkåpor och skyddsglasögon han med.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hann ner en sväng på lunchen idag för att titta. Tyvärr har det spruckit väldigt lite men jag spettade loss det som gick. Blandade därefter nästa batch och fick då vaska en del då jag hade för få förberedda hål. Där får man för att man är otålig...
Logga in
Skapa konto
För att trösta mig gick jag upp och kapade upp lite stålprofil och svetsade ihop till en del av lucklyften. Jag kan fortfarande inte svetsa men det är lite bättre än förut iaf.
Lunchen fick bli på 10 min, tur att det var lättsmält.
Gällande trappan kanske du bör fundera på en ”varannatstegtrappa”.
vi hade en brant trappa på landstället upp till sovloftet som min farbror byggde. Funkade klockrent och mycket lättare att gå i pga utformningen gentemot lutningen.
just denna bilden är från Google, men ser likadan ut i stegen som den vi hade.
vi hade en brant trappa på landstället upp till sovloftet som min farbror byggde. Funkade klockrent och mycket lättare att gå i pga utformningen gentemot lutningen.
just denna bilden är från Google, men ser likadan ut i stegen som den vi hade.
Logga in
Skapa konto
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Jo, jag har fått det förslaget och många till. Jag har övervägt det och för tillfället så stannar jag nog på den här varianten men jag har inte avskrivit en spartrappa än. Jag kommer ändå vara tvungen att göra om den lite då stegen sviktar. Detta är bara en snabb prototyp än så länge och stegen är bara skruvade på enklaste sätt. Ev blir det så att jag lossar alla och skruvlimmar dem, då blir det nog bättre med svikten. Kanske sågar jag ur dem i samband med det.
Jag måste ändå ta loss översta steget för att göra om skruvarna som håller fast trappan. Den är nämligen demonterbar för att man ska kunna hissa ner större saker.
Jag måste ändå ta loss översta steget för att göra om skruvarna som håller fast trappan. Den är nämligen demonterbar för att man ska kunna hissa ner större saker.
Har du några tips om var man kan köpa den typen av plansteg? Jag har en trappa upp till vindsvåningen som är onödigt brant och har alldeles för grunda steg, så tanken har varit att byta ut stegen mot något liknande men jag har inte hittat någonstans där de finns att köpa.Andjul skrev:Gällande trappan kanske du bör fundera på en ”varannatstegtrappa”.
just denna bilden är från Google, men ser likadan ut i stegen som den vi hade.[bild]
Visst kan man såga till egna steg, men jag har svårt att tro att det blir särskilt bra om jag ska försöka få till det med sticksågen i källaren.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Prototypar lucklyften, v2. Inte optimalt med så långa rör som inte har stöd men jag vill absolut inte ha något i betongkanten som inte kan skruvas loss (dvs inga expanderbultar). På detta sätt kan jag fästa i befintliga bultar och nedåt istället.
Jag har nu börjat fundera mer och mer på om man kan fästa typ rampamuffar eller något liknande med ankarmassa istället och sedan montera linjärlagren på en plåt. Det blir inte så stora belastningar på lagren egentligen så det behöver nog inte vara så tjockt. I det fallet måste jag nog göra om skenorna som hjulen löper på också men det går ju att göra och kan ses som en svetsövning
Krasch krasch..... Lite sugen på att ta isär dessa och skrota loss från berget men givet tidpunkten så får nog bilmaskinen ligga kvar i lådan.
Logga in
Skapa konto
Jag har nu börjat fundera mer och mer på om man kan fästa typ rampamuffar eller något liknande med ankarmassa istället och sedan montera linjärlagren på en plåt. Det blir inte så stora belastningar på lagren egentligen så det behöver nog inte vara så tjockt. I det fallet måste jag nog göra om skenorna som hjulen löper på också men det går ju att göra och kan ses som en svetsövning
Logga in
Skapa konto
Krasch krasch..... Lite sugen på att ta isär dessa och skrota loss från berget men givet tidpunkten så får nog bilmaskinen ligga kvar i lådan.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Ah, nu ser jag ju att produkten jag söker heter slagankare. Får fundera lite, det vore bra att få lagren högre upp så att konstruktionen inte blir så svajig. Kanske montera lagren på en bit plattjärn 30x6 och sedan fästa det med två M8 skruv in i slagankare.
Tänkte precis skriva slagankare men när jag bläddrade ner så såg jag att du redan hade upptäckt den produkten, när jag läste ditt inlägg. Om intresse finns så kan jag skicka över några ex av Hilti HKD M8.
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Gjutit en kant som jag först tänkte strunta i men sen bestämde mig för att ändå göra. Det var så ojämnt så att jag fick använda resten av finbetongen till att jämna av den förra gjutningen. Blev hyfsat till slut. Ja, jag slarvade med den gjutningen.
Medans jag väntade på att kunna glätta skrotade jag lite till. Det lossnade mycket mer på andra vändan. Och jag hade glömt hur kladdigt det blir av snigeldynamiten. Måste få loss några hinkar att skopa upp de sista flisorna i.
Jag har också ett problem. Nästa rum ska också få betonggolv men hur göra med återfyllningen? När jag gjorde det första rummet så la jag ut alla stenar i detta rummet för att kunna få ordentligt rent innan återfyllningen. Nu kan jag inte riktigt göra så. Ev får jag gräva ur halva rummet i taget och flytta runt stenarna som jag ska ha till återfyllningen. Det är i alla fall lättare både fysiskt och psykiskt än att kasta upp stenarna genom hålet till trädgården och sedan baxa ner dem igen.
Logga in
Skapa konto
Medans jag väntade på att kunna glätta skrotade jag lite till. Det lossnade mycket mer på andra vändan. Och jag hade glömt hur kladdigt det blir av snigeldynamiten. Måste få loss några hinkar att skopa upp de sista flisorna i.
Logga in
Skapa konto
Jag har också ett problem. Nästa rum ska också få betonggolv men hur göra med återfyllningen? När jag gjorde det första rummet så la jag ut alla stenar i detta rummet för att kunna få ordentligt rent innan återfyllningen. Nu kan jag inte riktigt göra så. Ev får jag gräva ur halva rummet i taget och flytta runt stenarna som jag ska ha till återfyllningen. Det är i alla fall lättare både fysiskt och psykiskt än att kasta upp stenarna genom hålet till trädgården och sedan baxa ner dem igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 399 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 399 inlägg
Tackar ödmjukast. Jag hann dock till Hornbach idag och köpte ett gäng slagankare från Tox, med tillhörande monteringsverktyg. Jag kan se fler användningsområden för dem här nere så jag tänkte att det är lika bra att köpa verktyget istället för att hålla på med någon stålpinne.R roli skrev: