743 106 läst · 1 883 svar
743k läst
1,9k svar
Projekt källare
En halvmeter ned och 20m horisontellt.tommib skrev:
Låter väl mer som ett tunnelprojekt!
Än så länge är det ju lite överdrivet att kalla det där för katakomber, men än finns möjligheterna!
För all del... Jag har förstått att det är enklare att arbeta från ett horisontellt inslag men det är möjligen lite överdrivet ändå på den lilla fastigheten jag äger.
Tror fortfarande att pumpen är förstahandsvalet.
Tror fortfarande att pumpen är förstahandsvalet.
Hyra en kärnborr och borra med överlapp i söm till önskat djup. bara att knäcka loss kärnorna.tommib skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Riktigt häftigt projekt och lite galet
Vart pumpar du vattnet, till husets avlopp eller till en dagvattenledning?
Vart pumpar du vattnet, till husets avlopp eller till en dagvattenledning?
Så här ser det ut i pumpgropen idag, för de som är intresserade. Jag har flyttat om givarna lite så att de inte larmar lika tidigt. Dessutom har de bytt plats så den lite mer rejäla givaren är längst ner.
Förhoppningsvis gör detta, i kombination med pumpen, att jag slipper larm i fortsättningen.
Jag ska flytta den övre givaren en gång till, detta blev en nödlösning idag för att jag måste kapa bort en del av vinkeljärnet innan det går att flytta den. Orkar inte löda/krympslanga om anslutningen. Nackdelen som det är nu är att den sitter i hålen där den andra satt förut så skillnaden mellan givarna har krympt till kanske bara 4 cm. Antagligen är det rätt mycket vatten ändå men jag vill nog ha del lite högre upp.
Som det är på bilden borde pumpen starta när som helst.
Vattnet pumpas ut till kommunens dagvatten, via röret för takavvattning som lämpligt nog går en liten omväg via krypgrunden.
Förhoppningsvis gör detta, i kombination med pumpen, att jag slipper larm i fortsättningen.
Jag ska flytta den övre givaren en gång till, detta blev en nödlösning idag för att jag måste kapa bort en del av vinkeljärnet innan det går att flytta den. Orkar inte löda/krympslanga om anslutningen. Nackdelen som det är nu är att den sitter i hålen där den andra satt förut så skillnaden mellan givarna har krympt till kanske bara 4 cm. Antagligen är det rätt mycket vatten ändå men jag vill nog ha del lite högre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det är på bilden borde pumpen starta när som helst.
Vattnet pumpas ut till kommunens dagvatten, via röret för takavvattning som lämpligt nog går en liten omväg via krypgrunden.
Funderar lite på ditt projekt här under nattjouren. Det finns ingen möjlighet att få till en sughäverteffekt om du har en nivåskillnad som talar till din fördel? Har du en brunn på andra sidan ytterväggen som ligger djupare än pumpbrunnen och ett slutet system (typ vattenslang)utan luft så borde det gå ett tag. När tryckskillnaden är borta stannar systemet men jag undra om sughäverten går igång igen när tryckskillnaden ökar igen vid pårinning. Jag skulle tro det men efter ett tag så kommer det nog in luft i systemet som gör att det slutar fungera. Jag reserverar mig för att jag yrar så här dags.
Jag har funderat på sughävert men tror inte det har förutsättningar att fungera. Jag skulle behöva en grop i trädgården dit jag leder vattnet som mellanlager för att undvika att det drar in luft. Då är problemet fortfarande att jag måste gräva ett jättedike i hela trädgården. Nivåskillnaden på häverten blir också närmare 2,5 m (högpunkten Vs vattenytan).
En skruv, i ett plexiglasrör, skulle vara fräckt men jag tror jag tar det lite lugnt med sådant för att försöka bli klar med resten. Pumpen kom igår så kanske pumpinstallation i dagarna.
Jag gjorde massa annat igår, bl.a. el på landet. I förrgår kopplade jag om några nätverkskablar med haveri som följd. Det blir nog prio 1 att fixa ikväll.
En skruv, i ett plexiglasrör, skulle vara fräckt men jag tror jag tar det lite lugnt med sådant för att försöka bli klar med resten. Pumpen kom igår så kanske pumpinstallation i dagarna.
Jag gjorde massa annat igår, bl.a. el på landet. I förrgår kopplade jag om några nätverkskablar med haveri som följd. Det blir nog prio 1 att fixa ikväll.
Det hade kunnat bli riktigt fräckt med en Arkimedes skruv som del av inredningen, men jag skulle befara att den nog skulle bli rätt skitig invändigt efter ett tag, och att det därmed inte skulle vara lika fräckt längre.
Genomskinliga vattenrör kan ju annars vara rätt snyggt generellt, vatten som rör på sig är ju fint i största allmänhet. Min gräns är dock för länge sedan passerad när man installerar genomskinliga avloppsrör:
https://www.tv4.se/artikel/4fbfc26004bf725194006ad2/tom-bertling-som-en-guldrolex-pa-en-uteliggare
Genomskinliga vattenrör kan ju annars vara rätt snyggt generellt, vatten som rör på sig är ju fint i största allmänhet. Min gräns är dock för länge sedan passerad när man installerar genomskinliga avloppsrör:
https://www.tv4.se/artikel/4fbfc26004bf725194006ad2/tom-bertling-som-en-guldrolex-pa-en-uteliggare
Funderar faktiskt på att göra nåt liknande under mitt källargolv för dräneringen (om jag lägger in det under golvet med). Avlopp, det får nog vara tror jag.tveksamt skrev:Det hade kunnat bli riktigt fräckt med en Arkimedes skruv som del av inredningen, men jag skulle befara att den nog skulle bli rätt skitig invändigt efter ett tag, och att det därmed inte skulle vara lika fräckt längre.
[länk]
Kanske nåt i stil med Paris opera, en fin liten sjö under huset? Eller kan taxeringsvärdet då gå upp? Man ska väl ange avstånd till vatten?
Annars var det där med transparenta avloppsrör lite coolt... Men jag ser både tekniska utmaningar och att kanske inte hela familjen ställer upp på den stylingen. Frågan är om värderingen går upp eller ned med transparenta rör?
Annars var det där med transparenta avloppsrör lite coolt... Men jag ser både tekniska utmaningar och att kanske inte hela familjen ställer upp på den stylingen. Frågan är om värderingen går upp eller ned med transparenta rör?
Vad saknas på bilden?
Titta, här är de ju!
Om man får sova några timmar på jouren så är det gruvarbetsdag efter, det är sen gammalt. Tog ca två timmar med hjälp av grannkillen att baxa de där stenarna. Ytterst tillfredsställande.
Logga in
Skapa konto
Titta, här är de ju!
Logga in
Skapa konto
Om man får sova några timmar på jouren så är det gruvarbetsdag efter, det är sen gammalt. Tog ca två timmar med hjälp av grannkillen att baxa de där stenarna. Ytterst tillfredsställande.