Scouten skrev:
Du har läst ”Sagan om ringen-trilogin” och har koll på Morias fasor?

Du skottar ut material som ett helt arbetslag från LKAB. Folk kommer att bli förbannade om de måste flytta Uppsala på samma sätt som Kiruna, på grund av din källare.
Uppsala? Då har @tommib minst åtta mil tunnel kvar att spränga, han bor ju på södersidan av Fjollträsk.

Purre Purre skrev:
Litet inflik ang covid-19. WHO är inne på linjen att det kommer bli en endemi, alltså något vi aldrig kommer bli av med utan måste lära oss leva med det.
Som vilket källarprojekt som helst då alltså :p

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Uppsala? Då har @tommib minst åtta mil tunnel kvar att spränga, han bor ju på södersidan av Fjollträsk.
Det vill säga en helgs arbete? Mannen tycks ha mer energi än duracellkaninen...

(Jag måste ha blandat ihop var han bor)

• Haha
  • Gilla
jangus11 och 1 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Funderar lite på ditt projekt här under nattjouren. Det finns ingen möjlighet att få till en sughäverteffekt om du har en nivåskillnad som talar till din fördel? Har du en brunn på andra sidan ytterväggen som ligger djupare än pumpbrunnen och ett slutet system (typ vattenslang)utan luft så borde det gå ett tag. När tryckskillnaden är borta stannar systemet men jag undra om sughäverten går igång igen när tryckskillnaden ökar igen vid pårinning. Jag skulle tro det men efter ett tag så kommer det nog in luft i systemet som gör att det slutar fungera. Jag reserverar mig för att jag yrar så här dags.
Det vanliga är väl att en sughävert suger luft när vattnet tar slut och sedan startar den inte om. Med en flottör med hysteres (tillslag och frånslag på olika nivåer) och en elventil som stänger när vattnet börjar ta slut och sedan öppnar när nivån blir hög borde detta kunna lösas. Med en högt placerad ventil finns förstås risken att vatten pelaren inte hålls uppsugen utan släpper och sedan startar det inte om som det ska när ventilen öppnas. Med en lågt placerad ventil slipper man det problemet, men man kanske måste tillgripa en dränkbar ventil med de kvalitetskrav detta kan föra med sig. Är höjdskillnaden tillräckligt stor borde ventilen kunna sitta någorlunda torrt ovan för den mottagande brunnens vattenspegel men tillräckligt långt under den lägsta flottörnivån för att man ska få bra sug i häverten när ventilen är öppen och den ska jobba. Sedan gäller det väl att även för hävert tänka ut lämpligt övervakningssyste.

F FGLIN skrev:
Det vanliga är väl att en sughävert suger luft när vattnet tar slut och sedan startar den inte om. Med en flottör med hysteres (tillslag och frånslag på olika nivåer) och en elventil som stänger när vattnet börjar ta slut och sedan öppnar när nivån blir hög borde detta kunna lösas. Med en högt placerad ventil finns förstås risken att vatten pelaren inte hålls uppsugen utan släpper och sedan startar det inte om som det ska när ventilen öppnas. Med en lågt placerad ventil slipper man det problemet, men man kanske måste tillgripa en dränkbar ventil med de kvalitetskrav detta kan föra med sig. Är höjdskillnaden tillräckligt stor borde ventilen kunna sitta någorlunda torrt ovan för den mottagande brunnens vattenspegel men tillräckligt långt under den lägsta flottörnivån för att man ska få bra sug i häverten när ventilen är öppen och den ska jobba. Sedan gäller det väl att även för hävert tänka ut lämpligt övervakningssyste.
Alltså en ventil som stänger utloppet vore bäst. Då jobbar ventilen mot ett vattentryck vliket är lättare att hålla tätt än sugande luft.

Tack för en underbar tråd, kämpa på!

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Nu var det slut på äventyren? Min fru tycker du skall uppdatera oss efterssom jag föreslog att vi kanske skall sänka källarggolvet lite. Det ver kar ju inte så svårt... jag har följt en kille på bygga hus som gjort ett mycket större jobb och det gick ju bra...

hursom tack för att kag fick följa projektet!

• Gilla
PergolaChristian
  • Laddar…
tommib
Inte då. Har bara inte gjort så mycket på sistone pga jobb och annat. Tänkte göra en större uppdatering så småningom men några bilder kan jag väl bjuda på.

Byggarbetsplats med stenar, rör och en betongplatta, eventuell förberedelse för svetsning av en gjutform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med vattenledningsrör, stenar och ett vattenpass mot en betongvägg.
Skapa konto

Detta är för övrigt en av anledningarna till att jag ska lära mig att svetsa, behöver göra en gjutform som kan lämnas kvar över pumpgropen.

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib, spara ett par små stenar, så kommer jag till sommaren och hjälper dig bära sten så tar vi lite grill och öl sen! :rofl: :cool:

Hur bråttom är det med svetsandet? Jag kan kanske hjälpa till. Just nu är det dock corona som lägger ytterligare hinder utöver allt det vanliga ... :cry: :mad:

• Gilla
  • Haha
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
tommib
Halvbråttom, jag kommer inte vidare så mycket mer utan att det blir gjort. Jag är dock på god väg, måste bara köpa mer pinnar imorgon. Det är ju inte direkt något estetiskt finlir. Stort tack för erbjudandet dock. Slängde upp en bild i en annan tråd men kan visa dem här också.

Svetsade metallpinnar på en smutsig arbetsyta, tecken på första svetsningsförsök.
Skapa konto

Inte så snyggt på första försöket.

Närbild på en metallkonstruktion med svetsfog där två metaller är ihopsvetsade, vilket visar spår av svetsarbete.
Skapa konto

Lite bättre på andra.

Jag är ju för övrigt vaccinerad nu sen några veckor. Ska kolla antikroppar bara vid tillfälle.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är inte så lätt att svetsa med pinne.
Med ett bra aggregat är det dock lättare, jag vet inte vad du har.
Själv spräckte jag min svetsaroskuld med morfars lilla bantam svetstransformator, en synnerligen oduglig maskin som endast fungerade med tunna rutil-elektroder, allt annat blev kattskit. Ja det blev nog också det jag gjorde med 43.32 eller 46.16.

Förhoppningsvis har du en bättre svets.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Jag har en ESAB BuddyArc 145. Köpte den när den var billig på Jula. Jag läste här att man inte skulle köra med billiga transformatorsvetsar eftersom det är svårare än att svetsa med inverter. Första gången jag provade, hos en av frugans kompisar, körde jag just med en billig transformatorsvets och det var ännu svårare än med denna. Jag kunde då inte motivera ett köp av MIG/MAG eftersom man vara tvungen att hyra gasflaska (nu kan man köpa egen flaska igen), dessutom var själva svetsen dyrare. Visserligen är BuddyArc 145 en kinasvets (sägs det) men det är ändå en ESAB. Jag tror inte att jag kan skylla på den att det blir lite sopigt resultat.

Ska köpa 43.32 imorgon, nu körde jag med några oklara pinnar från Hornbach (CFH???) så vi får se hur det går då. Jag förväntar mig inga mirakel direkt. Detta tror jag är en ren övningsgren som inte går att läsa sig till (till skillnad från en del annat hantverk) så det är bara att nöta.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Fulkemisten
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är inte så lätt att svetsa med pinne.
Med ett bra aggregat är det dock lättare, jag vet inte vad du har.
Själv spräckte jag min svetsaroskuld med morfars lilla bantam svetstransformator, en synnerligen oduglig maskin som endast fungerade med tunna rutil-elektroder, allt annat blev kattskit. Ja det blev nog också det jag gjorde med 43.32 eller 46.16.

Förhoppningsvis har du en bättre svets.
Det blir skit med pinne om man inte kan. Hundrafemtio meter fog sen så kan @tommib. Snyggt blir det dock inte förens efter nån mil fog. Skulle dock säga att aggregatet är skitsamma om det bara är hyfsat, det viktiga tycker jag är att ha en hjälm som bländar av automatiskt när man knackar igång så man ser vad man gör fram tills dess.

Det går ju förvisso att köra mig/mag med flusstråd också och skippa gasen. Sen brukar jag hävda att den stora skillnaden mellan någon som kan svetsa och mig är att jag förbrukar betydligt fler slipskivor för att få det snyggt. Håller gör det i allmänhet då det brukar bli så överdimensionerat att halvtaskiga svetsar inte gör något

Ps Kul med en uppdatering Ds

tommib
M Mats skrev:
Det går ju förvisso att köra mig/mag med flusstråd också och skippa gasen
Jo. Jag vet det nu. Ibland läser jag inte på jättemycket, jag är faktiskt lite impulsiv också från gång till annan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.