743 168 läst · 1 883 svar
743k läst
1,9k svar
Projekt källare
CFH Universal är vad de verkar ha på Hornbach. Den är enligt någon säljare på tyska Amazon Rutilzelluloseumhüllt, (rutilcellulosaomsluten), alltså det är en rutil elektrod liksom ESAB OK43.32 mfl. Det finns ju rätt många fler tillverkare av svetsutrustning i världen än ESAB, så förvänta dig inga underverk av en annan elektrod med liknande specar.
Läser man om svetsning så påstås ju alltid rutila elektroder vara mer lättsvetsade än basiska, men jag har aldrig blivit vän med rutila elektroder i stål trots att jag lagt många meter svets. Basiska däremot funkar alltid så länge jag får svetsa med en likströmsmaskin. Om det sedan är en kinasvets eller senaste ESABen har mindre betydelse. Det brukar mest skilja på hur lätt det är att tända. När det väl brinner så blir det bra oavsett. Lite samma med bra och dåliga basiska elektroder - vissa är riktigt svåra att tända men när de väl brinner så brukar det bli bra oavsett. Blir man stadig på hand nog att tända basiska elektroder, då klarar man av att svetsa snyggt med dom också.
Prova ett paket 2mm eller 2,5mm 48.00 och se vad du tycker.
Läser man om svetsning så påstås ju alltid rutila elektroder vara mer lättsvetsade än basiska, men jag har aldrig blivit vän med rutila elektroder i stål trots att jag lagt många meter svets. Basiska däremot funkar alltid så länge jag får svetsa med en likströmsmaskin. Om det sedan är en kinasvets eller senaste ESABen har mindre betydelse. Det brukar mest skilja på hur lätt det är att tända. När det väl brinner så blir det bra oavsett. Lite samma med bra och dåliga basiska elektroder - vissa är riktigt svåra att tända men när de väl brinner så brukar det bli bra oavsett. Blir man stadig på hand nog att tända basiska elektroder, då klarar man av att svetsa snyggt med dom också.
Prova ett paket 2mm eller 2,5mm 48.00 och se vad du tycker.
Ja, jag funderar på att köpa både och. Problemet är att jag på Jula får hosta upp 499 kr för ett paket OK 43.32. Det är visserligen inget problem ekonomiskt men det blir snabbt ett par tusen om jag ska köpa lite andra varianter också. Jula har elektroder från Stanley också i mindre paket som dessutom är mycket billigare per kilo. De har också fått bra betyg. Frågan är om jag ska köpa lite olika sådana istället och testa eller om jag ska köpa ett paket OK 43.32 och ett med OK 48.00.
Jag tror ju mest att det handlar om träning och det lilla jag hittills gjort är inte många meter fog. Måste helt enkelt träna mer tror jag, oavsett elektroder.
Jag tror ju mest att det handlar om träning och det lilla jag hittills gjort är inte många meter fog. Måste helt enkelt träna mer tror jag, oavsett elektroder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man lite bättre hur det jag svetsar ska bli. Det blir ett lock till pumpgropen, eller egentligen botten av gjutformen som ska forma locket. Tanken är att gjuta ett betonglock så att det inte blir någon exponerad cellplast i hålet där man kommer åt pumpen. Det finns inte en chans att jag lyfter ett sådant betonglock i onödan så botten får bli plåt så att det kan lämnas där. T-profilerna ger den tillräcklig stadga för gjutningen och dubblar också som en kant nere i hålet som man kan utnyttja för att lägga ett innerlock med isolering under luckan som kommer vara i golvet.
Det kommer bli lite kamjärn som bockas och svetsas fast i T-profilerna också som sedan najas fast i armeringen som ska vara i luckan i övrigt. Antagligen blir det också lite stående armering för sidoväggarna sedan. Den kommer se ut som en igelkott innan det är klart. Förhoppningsvis går det mesta att svetsa uppe på baksidan, känner inte att det är någon bra idé att svetsa i krypgrunden pga den dåliga luftväxlingen.
Jag hann köra lite med mina nyinköpta OK 43.32 och visst var det skillnad mot de jag köpte på Hornbach. Det blir fortfarande inte snyggt men lite bättre iaf, och lättare att tända utan att fastna med pinnen.
På kvällen hann jag inte något alls. Var tvungen att byta hela drivlinan på cykeln så jag kommer till jobbet imorgon. Det var verkligen på tiden att fixa upp den och det är alltid kul att lära sig något nytt men det hade inte behövt bli så förbaskat sent.
Och ja, den ska vara sned. Det blir rätt sen.
Redigerat:
Vid likström så rör sig elektronerna från minus mot plus, och "fel väg" kan passa en del elektroder dåligt.J jonaserik skrev:
Dock så har många likströms MMA snabbkopplingar som gör det lätt att byta polaritet på svetshandtaget resp återledaren, så man behöver inte välja andra pinnar, utan kan byta strömmens riktning istället. Jag bifogar en bild över en svets som är sådan.
Hur många elektroder som är gnälliga över strömmens riktning vet jag inte riktigt.
Jag vill påstå att det är för att du övar och inte elektroderna. Pinnsvetsning har en otäckt exponentiell inlärningskurva i början. Jag lärde mig svetsa på svärfars gamla växelströmsaggregat av mycket enkel typ från 60-talet. Trodde det skulle bli ljusår bättre när jag senare testade kusinens finaggregat, tji fick jag. Tydligen är det med svetsning som med t ex att spela gitarr eller lägga intravenösa infarter - man måste öva varje dag...tommib skrev:
Den mesta värmen utvecklas där elektronerna slår in, dvs plussidan. Därför tror jag att man i allmänhet vill ha godset, som ju vanligen är grövre än elektroden, på plussidan. Vad det kan vara för skillnad på plus- o minuselektroder vet jag inte, men kanske blir de tändovilliga med fel polaritet?Mikael_L skrev:Vid likström så rör sig elektronerna från minus mot plus, och "fel väg" kan passa en del elektroder dåligt.
Dock så har många likströms MMA snabbkopplingar som gör det lätt att byta polaritet på svetshandtaget resp återledaren, så man behöver inte välja andra pinnar, utan kan byta strömmens riktning istället. Jag bifogar en bild över en svets som är sådan.
Hur många elektroder som är gnälliga över strömmens riktning vet jag inte riktigt.
[bild]
Jag har också missat att det skulle finnas plus resp minuselektroder.
AC eller DC är det enda jag visste. Men jag ska villigt erkänna att pinnsvetsning är ett mycket svagt kunskapsområde för mig.
Men då jag läste det så insåg jag att jag sett att man byta vilket hål återledaren kommer in på, på många aggregat, så då föll bitarna helt logiskt på plats, dvs jag har ingen anledning att tvivla på det om plus resp minus-elektroder.
AC eller DC är det enda jag visste. Men jag ska villigt erkänna att pinnsvetsning är ett mycket svagt kunskapsområde för mig.
Men då jag läste det så insåg jag att jag sett att man byta vilket hål återledaren kommer in på, på många aggregat, så då föll bitarna helt logiskt på plats, dvs jag har ingen anledning att tvivla på det om plus resp minus-elektroder.
Det tar sig lite.
Fick ett brev på posten i fredags men hann inte testa det förän idag. Tack så mycket för pinnarna @PNO .
Att köra OK48.00 var lite annorlunda mot de 43.30 som jag köpte. Möjligen blev svetsarna lite bättre, eller så var det inbillning. Överlag är det lite bättre nu än sist men känsliga tittare varnas i vanlig ordning.
Här är hela grunkan på plats. Några av svetsarna stresstestades också när den skulle ner. Jag fick nämligen utöva rätt kraftigt våld för att få ner den genom hålet. Det höll.
Här ser man lite bättre varför den är asymmetrisk. Förhoppningsvis blev det rätt nu men jag är inte helt säker på om grundmurarna är vinkelräta ändå så close enough.
Nästa moment blir bygge av gjutform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick ett brev på posten i fredags men hann inte testa det förän idag. Tack så mycket för pinnarna @PNO .
Att köra OK48.00 var lite annorlunda mot de 43.30 som jag köpte. Möjligen blev svetsarna lite bättre, eller så var det inbillning. Överlag är det lite bättre nu än sist men känsliga tittare varnas i vanlig ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är hela grunkan på plats. Några av svetsarna stresstestades också när den skulle ner. Jag fick nämligen utöva rätt kraftigt våld för att få ner den genom hålet. Det höll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man lite bättre varför den är asymmetrisk. Förhoppningsvis blev det rätt nu men jag är inte helt säker på om grundmurarna är vinkelräta ändå så close enough.
Nästa moment blir bygge av gjutform.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Länge sedan förra uppdateringen... Jag har inte haft så mycket tid över på sistone och det har varit svårt att få tag på hjälp. Ikväll stod dock planeterna rätt och både jag och grannkillarna var hemma samtidigt och hade möjlighet att jobba lite. Dryga timmens jobb och ca 1 kbm 8-16 nedhinkat. Just nu är det bara grovt utlagt, ska väga av det ordentligt senare när jag fått ner resten. Förhoppningsvis kan vi köra en sväng på måndag också efter att jag har jobbat natt. Oheliga mängder koffein i kombination med post-jour hypomani brukar vara bra för arbetsmoralen men kanske inte för precisionen i jobbet. Tur att grusbärande inte kräver det.
Trälocket fick ligga på igen när jag spred ut gruset. Nu är det dock tillräckligt med grus runt pumpgropen så att jag kan bygga en gjutform och gjuta det där betonglocket. Funderar på om jag behöver markduk under först eller om jag kan gjuta direkt på makadamen. Största delen av gjutningen hamnar på plåten ändå men jag vill ha lite marginal runt om men samtidigt hindra betongen från att rinna iväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälocket fick ligga på igen när jag spred ut gruset. Nu är det dock tillräckligt med grus runt pumpgropen så att jag kan bygga en gjutform och gjuta det där betonglocket. Funderar på om jag behöver markduk under först eller om jag kan gjuta direkt på makadamen. Största delen av gjutningen hamnar på plåten ändå men jag vill ha lite marginal runt om men samtidigt hindra betongen från att rinna iväg.
Redigerat: