tommib tommib skrev:
Jo, jag skulle kunna horisontalborra in genom tomten och pricka en halvmeter under källargolvet. En sträcka på ca 20 m. Med en bergvärmebrunn på vägen (iofs väl inmätt).

Nja, tror jag tar pumpen.
styrd borrning ca 500-600kr/m är det berg så 2000-2400kr/m så jag förstår dig. :crysmile:

Men det här med dränkpumpar; varför kan de inte ta fram dränkpumpar där man bara dränker pumpen och inte motorn?
Dvs pump -> lång axel-> motor i ett stycke. Då håller de fan så mycket längre med tanke på att risken för att vattnet ska gå in i motorn blir nära noll.

Lantbruket har urinpumpar som är byggda på det sättet men de är både stora och dyra.

Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Den hänger sig på något sätt så att den bara surrar istället för att pumpa. Gick ner och sparkade till den så nu är det torrt(isch).

Jag visste redan imorse att det var för mycket vatten men hade inte tid att fixa det innan jobbet. Visste inte heller varför det inte funkade så jag åkte förbi Jula på vägen hem och köpte en ny billig pump om den här också skulle vara trasig och det var syndaflod där nere. Tror att den får åka tillbaka nästa gång jag är där och så beställer jag en bättre från Rinkaby.
Mitt gamla skrälle till dränkpump har en luftningsventil på ovansidan. Den behöver vara lite ytte pytte öppen för att inte bete sig som din och bara surra. Den blir liksom inte av med luftfickan inuti utan öppen ventil.

tommib
Jo, så är det på Biltemapumpen (som nu ligger i en hink och skäms för sitt jordfel). Den har en liten pysventil som stänger med en flottör när vattnet når upp. Julapumpen som sitter där nu har ingen sådan men jag misstänker att det är det som är problemet. Det löser sig oftast om man lämnar en decimeter vatten, vilket pumpen normalt gör, eftersom det då inte sugs in luft. Om den ramlar lite eller om man manuellt pumpar torrt så får man problem vid nästa start.

Den pumpen från Flygt, som jag nu beställde, har utloppet i toppen så den avluftar sig själv.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
richardtenggren
Fast med larm och reservpump borde det vara lugnt. Kommer köra samma princip i vår dränering, ska ha en huvudpump i den ena brunnen och en reservpump i den andra brunn samt larm. Vi har en brunn vid huset och en närmare utloppet.

Vilken styrning kör du på pumparna? Vad är det för huvudpump?

Har på jobbet ritat in dränkpumpar i pumpgropar i gruvmiljö, där det troligen är sämre förhållanden än Tommis källare :)

tommib tommib skrev:
Jag blir beroende av pump. Det är inget stort problem som jag ser det.

Alternativet är att spräcka bort ca 2 kbm berg till, gräva sig under grundmuren och gräva ett tre meter djupt dike längs hela trädgården. Det är inte förstahandsplanen om vi säger så.
När mitt föräldrahem dränerades om i slutet av 90-talet sattes det in pump (tidigare innan det slammat igen hade självdränering fungerat bra utom vid något enstaka mycket kraftigt regn då marken redan var mättad). Pumpen hade automatik, men inget larm och ingen indikering av när den jobbade. Redan efter tio år kom en liknande vädersituation (eller så hade systemet blivit sämre på att hantera självdränering) och då var pumpen trasig. Firman pappa fick tag på satte tyvärr in en ny liknande pump, idioten till installatör kastade nog pumppapperena i stället för att ge dem till pappa jag ringde till firman som lovade komma med manual vilket de inte gjorde, och pappa betalade dumt nog. Självdränering har onekligen betydande fördelar och med den vattenföring du har, se till att skaffa hängslen och livrem!

tommib
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast med larm och reservpump borde det vara lugnt. Kommer köra samma princip i vår dränering, ska ha en huvudpump i den ena brunnen och en reservpump i den andra brunn samt larm. Vi har en brunn vid huset och en närmare utloppet.

Vilken styrning kör du på pumparna? Vad är det för huvudpump?

Har på jobbet ritat in dränkpumpar i pumpgropar i gruvmiljö, där det troligen är sämre förhållanden än Tommis källare :)
Det är just nu bara den där Julapumpen. Jag har haft båda pumparna i pumpgropen tidigare men plockade ju upp den från Biltema eftersom den fick ett isolationsfel och började lösa JFB.

Planen framöver är att det blir en Flygt SXM 2 i gropen. Den har egen styrning i form av en flottörbrytare. Dessutom finns det två nivågivare som är frikopplade från pumpen och går till larmet. På så sätt får jag en indikation om vattennivån blir för hög. Pumpen kommer gå via egen PSA som får en hjälpkontakt som även den kommer kopplas till larmet. Jag har inte planerat att det ska finnas mer än en pump i gropen, risken är för stor att den inte kommer fungera den dagen man behöver den om den hela tiden är nedsänkt i vatten utan att köras. Ska man ha dubbla pumpar ska man nog ha ett styrsystem som kör dem växelvis och det orkar jag inte fixa nu. Om det pajar medans jag är borta får väl grannen gå dit och pumpa läns.

Självdränering vore naturligtvis bäst men förutsättningarna är sådana att det är orimligt att ordna för tillfället.

• Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Och du har några kubik att fylla innan vattnet når 1a plan ;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Självdränering vore naturligtvis bäst men förutsättningarna är sådana att det är orimligt att ordna för tillfället.
Två pumpar går inte sönder samtidigt. Dra fram en anslutning som går på samma som belysningen och annat och släng ned en enklare billig pump som startar på högre vattennivå som backup. Funktionskontrollera sedan reserven typ samtidigt som du kollar batterierna i brandvarnaren och motionerar kulventilerna.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Det är just nu bara den där Julapumpen. Jag har haft båda pumparna i pumpgropen tidigare men plockade ju upp den från Biltema eftersom den fick ett isolationsfel och började lösa JFB.

Planen framöver är att det blir en Flygt SXM 2 i gropen. Den har egen styrning i form av en flottörbrytare. Dessutom finns det två nivågivare som är frikopplade från pumpen och går till larmet. På så sätt får jag en indikation om vattennivån blir för hög. Pumpen kommer gå via egen PSA som får en hjälpkontakt som även den kommer kopplas till larmet. Jag har inte planerat att det ska finnas mer än en pump i gropen, risken är för stor att den inte kommer fungera den dagen man behöver den om den hela tiden är nedsänkt i vatten utan att köras. Ska man ha dubbla pumpar ska man nog ha ett styrsystem som kör dem växelvis och det orkar jag inte fixa nu. Om det pajar medans jag är borta får väl grannen gå dit och pumpa läns.

Okej då hade jag rört ihop det!
Jag har tänkt köpa samma flygtpump till min brunn, ska bara få dit den. Den brunnen är byggd med 1200-ringar så där kommer det fungera bra med flottörlösningen. Min andra brunn består av 500-ringar, har testat med julas lågprispump och en AL-KO som sitter där nu, men deras flottörlösning funkar inte i så tight brunn.
Köpte därför denna styrning och givare som styr pumpen, här finns möjlighet för att lägga in larm också;
https://www.koibutiken.se/produkt/vattennivagivare-wps-4000-avancerad/
Kör med separat JFB just nu, men i nya centralen blir det en PSA för detta som du är inne på.

Visst hade det varit skönt att slippa pumpar, det funkar oftast utan pump hos oss, men tror grundvattnet stiger för mycket ibland.
(Vi har fall från den lilla brunnen till den stora brunnen som agerar buffert, då de placerat tilloppet under utloppet, vilket hade fungerat om utloppet låg långt under utloppet i den lilla brunnen... men tror marginalen är lite liten just nu.)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej då hade jag rört ihop det!
Jag har tänkt köpa samma flygtpump till min brunn, ska bara få dit den. Den brunnen är byggd med 1200-ringar så där kommer det fungera bra med flottörlösningen. Min andra brunn består av 500-ringar, har testat med julas lågprispump och en AL-KO som sitter där nu, men deras flottörlösning funkar inte i så tight brunn.
Köpte därför denna styrning och givare som styr pumpen, här finns möjlighet för att lägga in larm också;
[länk]
Kör med separat JFB just nu, men i nya centralen blir det en PSA för detta som du är inne på.

Visst hade det varit skönt att slippa pumpar, det funkar oftast utan pump hos oss, men tror grundvattnet stiger för mycket ibland.
(Vi har fall från den lilla brunnen till den stora brunnen som agerar buffert, då de placerat tilloppet under utloppet, vilket hade fungerat om utloppet låg långt under utloppet i den lilla brunnen... men tror marginalen är lite liten just nu.)
Spännande. Har väldigt högt flöde i min dränering och funderade just på att byta ut min 40-brunn mot 1000 eller 1200-ringar i betong med botten och kona. Vet du om "vad som helst" funkar eller behöver man vattentät variant?

A
tommib tommib skrev:

Du verkar ju inte tillhöra de som tvekar på att ta i, så kanske kan du skapa dig en frist genom att göra brunnen djupare, då kan du ha ett förlarm och ett prio1-larm.

tommib
Larmen heter "nivå pumpgrop" och "pump kritisk". Det skiljer ca 7-8 cm på givarna, vad det blir i liter vet jag inte men sannolikt närmare en halv kubik.

Att göra gropen djupare är inte aktuellt, det är solitt berg och det är återfyllt runt betonggjutningen.

;)

Ang Flygt pumpen med flöten. Tänkte i samma banor att köpa en som blir för alltid. Pumpen går som en klocka när den går. Däremot fungerar inte flöten på pinnen. Står den inte spikrakt låser sig flöten och flyter inte upp. Så efter en gång den blivit helt under vatten så har den aldrig blivit sig lik. Fungerar när den vill. Oftast inte. Mekanismen glider inte oavsett hur man polerar. Välj en med ”flöte” på kabel istället.

tommib
F F_Holm skrev:
Ang Flygt pumpen med flöten. Tänkte i samma banor att köpa en som blir för alltid. Pumpen går som en klocka när den går. Däremot fungerar inte flöten på pinnen. Står den inte spikrakt låser sig flöten och flyter inte upp. Så efter en gång den blivit helt under vatten så har den aldrig blivit sig lik. Fungerar när den vill. Oftast inte. Mekanismen glider inte oavsett hur man polerar. Välj en med ”flöte” på kabel istället.
Aj då, det var just den jag beställde. Just för att jag vill ha den mekanismen. Hmm... Får se hur jag gör. Kanske lossar pinnen med flötena och skruvar fast i sidan på pumpgropen. Då blir den garanterat vertikal. Det är väl själva fan om en pump för nästan 3 kkr inte ska klara av att stå lite snett.

Det var för övrigt ett av problemen med biltemapumpen som hade en integrerad nivåsensor. Den låste sig i driftläge och stängde inte av sig trots att vattnet var borta. På slutet körde jag den i manuellt läge via en Shelly Plug.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.