743 090 läst · 1 883 svar
743k läst
1,9k svar
Projekt källare
Personligen känner jag att du lever livet! Längtar tills jag kan börja gräva hemma hos mig. Måste bli klar med dräneringen först bara..tveksamt skrev:
Edit: Trodde tommib skrev det här, därav "du"..
Har bara kunnat småpyssla de senaste dagarna pga nån infektion. Inte COVID19 dock, testad negativt två gånger. Idag mådde jag bättre så jag fick mer gjort.
Borrade för fästen och väggenomföringar för rör och fick ett knippe 20 mm VP-rör på plats. Drog också om elkabeln till pumpen och givarkablarna så nu är de på sin slutgiltiga plats. Dessutom är de ur vägen nu för återfyllning. I andra ändan blev det en tillfällig koppling med skarvsladd till pumpen i väntan på ett fast uttag. Funderar på att lägga det uttaget utanför JFB, alt med egen PSA, bara för pumpen. Egentligen är det ju då fast anslutning som gäller men jag vill ogärna klippa stickproppen på pumpen. Hmm....
Borrade för fästen och väggenomföringar för rör och fick ett knippe 20 mm VP-rör på plats. Drog också om elkabeln till pumpen och givarkablarna så nu är de på sin slutgiltiga plats. Dessutom är de ur vägen nu för återfyllning. I andra ändan blev det en tillfällig koppling med skarvsladd till pumpen i väntan på ett fast uttag. Funderar på att lägga det uttaget utanför JFB, alt med egen PSA, bara för pumpen. Egentligen är det ju då fast anslutning som gäller men jag vill ogärna klippa stickproppen på pumpen. Hmm....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En liten kapsling med en PSA och ett uttag samt en vettig genomföring av sladden så blir det väl helt okej även med stickproppen kvar.
Kapsling? Det är inget problem med fukt där stickproppen sitter. Anledningen till fast anslutning skulle vara att det då är ok utan JFB. Tanken var att ett litet jordfel inte slår ut dräneringen. Så här ser det ut där uttaget ska sitta.
Jag har dock tänkt ett varv till och det blir egen PSA med hjälpkontakt till larmet så att man får larm innan nivågivarna larmar. Jag kan visserligen tänka mig att själv ha ett uttag utanför JFB men någon gång säljer vi ju kåken och jag vill inte lämna en fullösning efter mig.
Det är för övrigt lite blött här nere nu. Reservpumpen fungerar lite dåligt så det är nog dags att beställa den där från Flygt.
Logga in
Skapa konto
Jag har dock tänkt ett varv till och det blir egen PSA med hjälpkontakt till larmet så att man får larm innan nivågivarna larmar. Jag kan visserligen tänka mig att själv ha ett uttag utanför JFB men någon gång säljer vi ju kåken och jag vill inte lämna en fullösning efter mig.
Det är för övrigt lite blött här nere nu. Reservpumpen fungerar lite dåligt så det är nog dags att beställa den där från Flygt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Den hänger sig på något sätt så att den bara surrar istället för att pumpa. Gick ner och sparkade till den så nu är det torrt(isch).Jonas Persson skrev:
Jag visste redan imorse att det var för mycket vatten men hade inte tid att fixa det innan jobbet. Visste inte heller varför det inte funkade så jag åkte förbi Jula på vägen hem och köpte en ny billig pump om den här också skulle vara trasig och det var syndaflod där nere. Tror att den får åka tillbaka nästa gång jag är där och så beställer jag en bättre från Rinkaby.
”Det är för övrigt lite blött här nere nu” skriver du. Hur kommer det att fungera i längden?
Kommer du bli helt beroende av en pump för att hålla vattnet i schack eller finns det en ”seriösare” plan i framtiden?
Kommer du bli helt beroende av en pump för att hålla vattnet i schack eller finns det en ”seriösare” plan i framtiden?
Jag blir beroende av pump. Det är inget stort problem som jag ser det.
Alternativet är att spräcka bort ca 2 kbm berg till, gräva sig under grundmuren och gräva ett tre meter djupt dike längs hela trädgården. Det är inte förstahandsplanen om vi säger så.
Alternativet är att spräcka bort ca 2 kbm berg till, gräva sig under grundmuren och gräva ett tre meter djupt dike längs hela trädgården. Det är inte förstahandsplanen om vi säger så.