743 022 läst · 1 883 svar
743k läst
1,9k svar
Projekt källare
Åter till de tekniska/byggmässiga frågorna, de är intressantare.
Jag kommer, uppenbarligen, köpa en ny pump. Då funderar jag på om det är en ny dränkpump jag ska köpa eller om jag istället ska satsa på en vanlig trädgårdspump/jetpump (typ en sån här) för att kunna ha allt elektriskt torrt. En sådan pump skulle i så fall kombineras med en flottörbrytare nere i gropen samt en sugslang med bottensil och backventil. När jag tittar på specifikationerna så är det ganska dålig pumpeffekt på just den där jag länkade (3,6 kbm/tim med en motor på 800 W). Jämför man den med en Grundfos KP150 så klarar den 4 kbm/tim (vid två meters lyfthöjd) med en motor på 300 W. Grundfosen är för all del rätt mycket dyrare.
Helst vill jag köpa den definitiva pumpen nu med en gång. Jag har en reservpump som kan få tjänstgöra ett tag till så länge jag håller på och grisar ner vattnet med massa silt och lera men jag vill inte behöva köpa en till pump. Eftersom pumpens jobb kommer vara att hålla källaren torr så gör det inget att den kostar en del men jag vill inte behöva betala i onödan.
Någon som har någon erfarenhet? Tankar?
Edit: Den här såg ju rätt trevlig ut. Jag gillar när det är nivåvippa istället för flottör, då är det mindre risk att det hakar upp sig. Flygt är ju också ett gammalt välkänt märke så det är tilltalande.
Jag kommer, uppenbarligen, köpa en ny pump. Då funderar jag på om det är en ny dränkpump jag ska köpa eller om jag istället ska satsa på en vanlig trädgårdspump/jetpump (typ en sån här) för att kunna ha allt elektriskt torrt. En sådan pump skulle i så fall kombineras med en flottörbrytare nere i gropen samt en sugslang med bottensil och backventil. När jag tittar på specifikationerna så är det ganska dålig pumpeffekt på just den där jag länkade (3,6 kbm/tim med en motor på 800 W). Jämför man den med en Grundfos KP150 så klarar den 4 kbm/tim (vid två meters lyfthöjd) med en motor på 300 W. Grundfosen är för all del rätt mycket dyrare.
Helst vill jag köpa den definitiva pumpen nu med en gång. Jag har en reservpump som kan få tjänstgöra ett tag till så länge jag håller på och grisar ner vattnet med massa silt och lera men jag vill inte behöva köpa en till pump. Eftersom pumpens jobb kommer vara att hålla källaren torr så gör det inget att den kostar en del men jag vill inte behöva betala i onödan.
Någon som har någon erfarenhet? Tankar?
Edit: Den här såg ju rätt trevlig ut. Jag gillar när det är nivåvippa istället för flottör, då är det mindre risk att det hakar upp sig. Flygt är ju också ett gammalt välkänt märke så det är tilltalande.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Gäller inte samma här som med avloppspumpar, de ska bara fungera och därför ska de vara av ett känt märke.
Flygt är en av dem https://www.rinkabyror.se/artikel/flygt-sxm-2-gw/
En annan viktig aspekt är hur den detekterar vattennivån. Tror inte den flytande givaren med kabel fungerar till 100%. Samma gäller de med elektroder, blir det aldrig korrosion på stiften?
Vet inte hur Flygtpumpen ovan är, men de har bevisligen tagit fram en annan lösning
Flygt är en av dem https://www.rinkabyror.se/artikel/flygt-sxm-2-gw/
En annan viktig aspekt är hur den detekterar vattennivån. Tror inte den flytande givaren med kabel fungerar till 100%. Samma gäller de med elektroder, blir det aldrig korrosion på stiften?
Vet inte hur Flygtpumpen ovan är, men de har bevisligen tagit fram en annan lösning
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tittar man på rejälare grejor inser man att pumpar även låter.
https://www.swedol.se/drnkpump-fvt300-22-kw3203042.html
Vi har en pump som håller torrt runt poolen och den går med regelbunden oregelbundenhet varje timme dygnet runt och det hörs trots att den är nersänkt i vattnet. En pump ovan vattenytan låter mer.
En tanke, kan du se till att pumpen alltid är under vattenytan och inte pumpar tills den börjar suga luft så blir det tystare. Eller vad är det för utrymme den ska placeras i, kan man bygga så att stomljud, resonans och andra ljudfenomen inte höjer ljudet.
Så hur tyst vill du ha det?
https://www.swedol.se/drnkpump-fvt300-22-kw3203042.html
Vi har en pump som håller torrt runt poolen och den går med regelbunden oregelbundenhet varje timme dygnet runt och det hörs trots att den är nersänkt i vattnet. En pump ovan vattenytan låter mer.
En tanke, kan du se till att pumpen alltid är under vattenytan och inte pumpar tills den börjar suga luft så blir det tystare. Eller vad är det för utrymme den ska placeras i, kan man bygga så att stomljud, resonans och andra ljudfenomen inte höjer ljudet.
Så hur tyst vill du ha det?
Har inte mätt det men för närvarande behöver jag pumpa från det du ser i post #683 eller lite mindre ungefär en gång per dygn. Borde verkligen mäta någon gång men det kanske rör sig om en halv till en kubikmeter eller så.Jonas Persson skrev:
Pumpen kommer vara i pumpgropen som du ser i samma bild. Den är gjuten i betong och kommer ligga under golvnivå. Inställningen kommer vara sådan att den inte kommer suga luft men den kommer inte alltid vara helt under vatten heller. Utrymmet är ett förråd så det kommer inte vara något problem med ljud där.Jonas Persson skrev:
Tänker mig att kommunen blir lite grinig om jag pumpar ut grus i dagvattenledningen...Dowser4711 skrev:
Skickar du ut 45mm stenar i 580l/s så tror jag inte att det kommer vara något problem för kommunen, åtminstone inte om ledningen har minsta krök innan den når dem.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
500 l per dygn klarar alla pumpar av. Men kan du få det till att bara bli en gång per dygn? Hur stor är höjdskillnaden mellan till och frånslag? De flesta pumpar i denna klass arbetar med en hysteres från en till någon decimeter. Titta på den från Flygt som jag tror på, den ser ut att arbeta med en dryg decimeter.tommib skrev:
Jag använder den minsta Neptun-pumpen från Bauhaus. Separat pumprelä och givare från Finder. Det är inte självklart att det är värt att betala 4-5ggr mer för en namnkunnig pump. Neptun verkar hålla kring 10 år ungefär, sedan rinner det in vatten på fel ställe.
Har man en lite större pumpgrop, som du har, är ju fördelen med att slippa flottören begränsad, flottören är bara ett problem i ett smalare rör. Mina brunnar är 38cm och då är det gränsfall att flottör fungerar felfritt.
I skitbrunnen på landet däremot, sitter det en dyrare pump. Av flera skäl lite viktigare att man inte behöver lyfta upp den vartannat år....
Flottörlösningen på Flygtpumpen var dock snygg.
Har man en lite större pumpgrop, som du har, är ju fördelen med att slippa flottören begränsad, flottören är bara ett problem i ett smalare rör. Mina brunnar är 38cm och då är det gränsfall att flottör fungerar felfritt.
I skitbrunnen på landet däremot, sitter det en dyrare pump. Av flera skäl lite viktigare att man inte behöver lyfta upp den vartannat år....
Flottörlösningen på Flygtpumpen var dock snygg.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Typ översvämning... Även om det bara är vatten i detta fall så skulle jag satsa på kvalitét. 3000:- är gratis i sammanhanget den dagen förrådet får in vatten även om det bara blir en centimeter djupt.MathiasS skrev:
På tal om, översvämning. Ett extra fristående nivålarm som aktiveras över pumpens tillslagspunkt är en billig försäkring. https://www.rinkabyror.se/artikel/enm-10-0-95-1-10-6m-sladd/
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Får du med mycket sediment i pumpgropen, det är nog detta som tar död på pumpen.
Det är nog här man ser skillnaden på kvalitets pumpar och lite billigare.
Det är nog här man ser skillnaden på kvalitets pumpar och lite billigare.
Nivålarm finns redan, två till och med. De är kopplade till hemlarmet.
Det lutar nog åt Flygtpumpen, mest för att prisskillnaden egentligen inte är så stor (i kronor).
Problemet har varit sediment ja. Mest för att jag håller på och borrar tror jag. När jag inte gör det utan "spolar igenom" systemet så är vattnet klart och fint. Det gäller bara att hålla upp pumpen lite från botten så är det löst.
Den pumpen som jag har som reservpump (en Meec för typ 500 kr) var den ursprungliga pumpen men den knäcktes just av sediment varvid jag köpte den som nu jävlas med JFBn. Därför ville jag egentligen vänta lite till med att beställa en pump så att jag är helt klar med alla sedimentbildande aktiviteter där nere (dvs det ligger en gjuten platta). Nu blev det inte så men jag kanske kör vidare med reservpumpen ett tag till samtidigt som jag beställer. Får vänta lite till bara, har blivit några rätt dyra inköp på sista tiden.
Det lutar nog åt Flygtpumpen, mest för att prisskillnaden egentligen inte är så stor (i kronor).
Problemet har varit sediment ja. Mest för att jag håller på och borrar tror jag. När jag inte gör det utan "spolar igenom" systemet så är vattnet klart och fint. Det gäller bara att hålla upp pumpen lite från botten så är det löst.
Den pumpen som jag har som reservpump (en Meec för typ 500 kr) var den ursprungliga pumpen men den knäcktes just av sediment varvid jag köpte den som nu jävlas med JFBn. Därför ville jag egentligen vänta lite till med att beställa en pump så att jag är helt klar med alla sedimentbildande aktiviteter där nere (dvs det ligger en gjuten platta). Nu blev det inte så men jag kanske kör vidare med reservpumpen ett tag till samtidigt som jag beställer. Får vänta lite till bara, har blivit några rätt dyra inköp på sista tiden.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Var kommer det in vatten, ser det rent ut eller kommer det in slam?tommib skrev:
Spola ur ordentligt när du är klar med skitgörat. Håll sedan extra koll på pumpgropen de första året(en) och slamsug den. Mängden slam borde minska med tiden. Flygt-pumpen klarar garanterat av slammet, men man kan trots det försöka hålla rent om det går.
Det finns redovisat, med bilder, tidigare i tråden
Vattnet som kommer in är klart, det är som sagt mitt borrande som orsakar sediment. Jag har slamsugit gropen ett antal gånger nu med grovdammsugaren (som egentligen borde komma upp för att göra rent bilen, men vem orkar). Jag vill också hålla rent av anledningen att dagvattnet hamnar i en brunn hos mig först innan det åker vidare till kommun och den brunnen vill jag helst inte behöva rensa för ofta.
Vattnet som kommer in är klart, det är som sagt mitt borrande som orsakar sediment. Jag har slamsugit gropen ett antal gånger nu med grovdammsugaren (som egentligen borde komma upp för att göra rent bilen, men vem orkar). Jag vill också hålla rent av anledningen att dagvattnet hamnar i en brunn hos mig först innan det åker vidare till kommun och den brunnen vill jag helst inte behöva rensa för ofta.