745 622 läst · 1 883 svar
746k läst
1,9k svar
Projekt källare
Medlem
· Västra Götaland
· 72 inlägg
Inget inspel kring specifik pump och det är inte fel för övrig avbrottsminimering att ha sep PSA men i våra anläggningar på jobbet då driftsäkerhet prioriteras hanteras alltid nivågivare och pumpstart på 24v. Dvs fel i nivågivaren ska inte kunna slå ut en JFB eller PSA så pumpen inte startar. Inte alltför sällan är det med 230v flottörer som felet blir just där och inte i pumpen och så slås anläggningen ut med översvämning som resultat. Antar att det bör finnas mindre pumpar för hemma bruk med 24v krets i flottör. 230v krets är klart billigare att bygga men får då denna avbrottsrisk.
Måste han fråga frugan? "lättare att be om förlåtelse än tillåtelse"Fulkemisten skrev:Fel. Jordskorpan är ungefär 7 mil tjock. Kirunagruvan är drygt 1500 meter djup, en guldgruva i Sydafrika är typ 4 km och nåt borrhål i Sibirien är över 12 km djupt. Sen är det stopp. Det blir helt enkelt för varmt. Oavsett dessa teknikaliteter så ligger mina pengar på att @tommib får bestämt nej från frugan innan han når en bråkdel av nämnda djup.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
230V ger även mer gnistor som sliter på kontakterna, samtidigt får strömmen inte vara för låg så att kontakterna inte rensas från oxid. Utvecklade för länge sedan system till bilar och det är stor skillnad mellan 24V och 12V, 24V slet på reläer mer än 12V. Så jag håller med, undvik 230V.S skogsliden skrev:Inget inspel kring specifik pump och det är inte fel för övrig avbrottsminimering att ha sep PSA men i våra anläggningar på jobbet då driftsäkerhet prioriteras hanteras alltid nivågivare och pumpstart på 24v. Dvs fel i nivågivaren ska inte kunna slå ut en JFB eller PSA så pumpen inte startar. Inte alltför sällan är det med 230v flottörer som felet blir just där och inte i pumpen och så slås anläggningen ut med översvämning som resultat. Antar att det bör finnas mindre pumpar för hemma bruk med 24v krets i flottör. 230v krets är klart billigare att bygga men får då denna avbrottsrisk.
Problemet är att dessa mekaniska givare inte har ett stort kontakttryck.
Har följt din tråd från start med stort intresse. Riktigt kul att se framstegen och ditt tålamod
och lite extra kul när ni börjar diskutera pumpar.
Jobbar sen 12 år tillbaka på Flygt och sysslar med impellers. Dock till större pumpar.
tack för intressant läsning
och lite extra kul när ni börjar diskutera pumpar.
Jobbar sen 12 år tillbaka på Flygt och sysslar med impellers. Dock till större pumpar.
tack för intressant läsning
Hmm... Jag funderade på att bygga en egen styrning med 24 V men ser inte riktigt vitsen. Om jag ska ha en dränkpump där blir det 230 V under ytan oavsett hur jag vänder och vrider på det. Därav funderingen kring en jetpump (och då 24 V givarsystem).
Tror dock jag satsar på den där pumpen från Flygt, den verkar vettig. Om den också havererar får jag väl omvärdera. Eftersom jag har ett 110 mm rör ner till gropen från två håll går det att ändra sig senare om man vill ha en annan pumplösning.
Tror dock jag satsar på den där pumpen från Flygt, den verkar vettig. Om den också havererar får jag väl omvärdera. Eftersom jag har ett 110 mm rör ner till gropen från två håll går det att ändra sig senare om man vill ha en annan pumplösning.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jag är övertygad om att den inbyggda brytaren på den pumpen fungerar över tid.tommib skrev:Hmm... Jag funderade på att bygga en egen styrning med 24 V men ser inte riktigt vitsen. Om jag ska ha en dränkpump där blir det 230 V under ytan oavsett hur jag vänder och vrider på det. Därav funderingen kring en jetpump (och då 24 V givarsystem).
Min kommentar om lågspänning var mer om övriga givare eller om man tänker styra en pump med extern givare. Återigen, jag tror det finns goda skäl till att den lösa flottörgivaren från Flygt kostar 1600:-. Det är inte kabeln eller kapslingen som är dyr utan brytarens konstruktion.
En sån här från kjelle och en från Wish som är mer robust och helt i metall. Köpte ursprungligen den från Kjelle för att jag behövde en snabbt och Wish tar lång tid på sig. Bägge fungerar bra men den plastiga har en tendens att ibland haka upp sig på grund av att den attraherar cellplastkulor som det finns lite av i vattnet (läckage från tidigare gjutning av pumpgropen, jag har inte städat bort varenda liten kula).
De sitter ihoplödda med varsin kabel. Den från Kjelle har någon billig RKK eller liknande, den från Wish sitter på en H07RF tror jag så riktig gummikabel. Fick köra trippla krympslangar där för att matcha storleksmässigt och få det tätt.
De sitter ihoplödda med varsin kabel. Den från Kjelle har någon billig RKK eller liknande, den från Wish sitter på en H07RF tror jag så riktig gummikabel. Fick köra trippla krympslangar där för att matcha storleksmässigt och få det tätt.
En sådan brytare från kjell har jag haft för att styra en 12V båt-länspump av billigaste modell från biltema i min pumpgrop i källaren i 8 år nu. Den första givaren höll bara några månader då den satt monterad i en M8-mutter inpressad i ett VP-rör. Alltså inte riktigt vattentätt. Genomföringen av kablarna in i givaren är inte heller vattentät, så därför gick den sönder. När jag böt givare så svetsade jag istället muttern i ändan på ett rostfritt rör så det blev tätt, och sedan dess har alltså givaren fungerat felfritt.
Edit: bilder.
"Gropen", ett 200mm avloppsrör.
Styrningen:
Ett gediget hopplock ur bra att ha lådan. Tillslag med nämnda givare. Frånslag med tidrelä. Jag mätte helt enkelt hur lång tid det tog att tömma brunnen och satte en något kortare tid.
Edit: bilder.
"Gropen", ett 200mm avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gediget hopplock ur bra att ha lådan. Tillslag med nämnda givare. Frånslag med tidrelä. Jag mätte helt enkelt hur lång tid det tog att tömma brunnen och satte en något kortare tid.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Här kan man se vad som används i riktiga pumpgropar, ger lite perspektiv
Titta på den jag länkade till tidigare, ENM-10, här visas den med dubbla pumpar, fyra flottörer och upp till 50 m kabel... Driftsäkerhet framför allt.
https://www.xylem.com/sv-se/product...g--control-equipment/measuring/level-sensors/
Titta på den jag länkade till tidigare, ENM-10, här visas den med dubbla pumpar, fyra flottörer och upp till 50 m kabel... Driftsäkerhet framför allt.
https://www.xylem.com/sv-se/product...g--control-equipment/measuring/level-sensors/
Ett fiffigt alternativ kan vara att baxa nu - äta middag med polarna vid senare tillfälle? Det går rykten om att vissa polare behöver ersätta brist på gymbesök med någon annan form av fysisk aktivitet innan de alltför flitiga besöken i kylskåpet börjar sätta mer märkbara spår...tommib skrev:Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.
Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.
Hur var det nu andra vågen började?W werner81 skrev:
Scouten skrev:
FEL igen. Kontinental jordskorpa är visserligen 25-70 km tjock men 70km är den bara i Himalaya där de indiska och eurasiatiska kontinnentalplattorna ligger på varandra, annars är den snarare 25-40 km sällan mer och den oceaniska jordskorpan bara 7-10 km. På västkusten verkar den vara omkring 40 km. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Continental_crustFulkemisten skrev:Fel. Jordskorpan är ungefär 7 mil tjock. Kirunagruvan är drygt 1500 meter djup, en guldgruva i Sydafrika är typ 4 km och nåt borrhål i Sibirien är över 12 km djupt. Sen är det stopp. Det blir helt enkelt för varmt. Oavsett dessa teknikaliteter så ligger mina pengar på att @tommib får bestämt nej från frugan innan han når en bråkdel av nämnda djup.
Låg huset inte i en sluttning? Ingen chans att du kan dika, borra eller tunnla för att få ett självdränerande system?tommib skrev:Hmm... Jag funderade på att bygga en egen styrning med 24 V men ser inte riktigt vitsen. Om jag ska ha en dränkpump där blir det 230 V under ytan oavsett hur jag vänder och vrider på det. Därav funderingen kring en jetpump (och då 24 V givarsystem).
Har man lite tålamod kan man bli doktor på KTH också...tommib skrev:Elektroteknik. Hann bara med en termin (dvs huvudsakligen matte men också lite digitalelektronik och javaprogrammering) innan jag kom in på läkarlinjen. Bytte för att jag insåg att jag spenderar en stor del av min tid framför datorn ändå på fritiden så jag ville inte göra ett jobb av det. Dessutom är läkare lite mer av en karriärrulltrappa, så länge man inte är aktivt kass har man en hyfsad karriärutveckling de första 15 åren, dvs ungefär där jag är nu. Därefter måste man börja anstränga sig lite mer för att komma vidare. Kan inte påstå att jag ångrar det men ibland undrar jag hur livet hade blivit som ingenjör.
Nu verkar inte brist på tålamod vara en av TS mest framträdande egenskaper dock, så det kanske finns andra aspekter
(Ber om ursäkt för fördröjningen, men jag har inte fått några notiser om uppdateringar, så jag blev tvungen att läsa ikapp allt som skett i år nu! Och det var ett rent nöje...)