102 616 läst · 142 svar
103k läst
142 svar
Projekt: Inreda vinden
Härligt projekt! Takfönster var inget du funderade på att sätta in för att få lite mer ljus och kanske utsikt?
Jo, både takfönster och kupa var uppe till diskussion, men vi har ett bra/tätt tak och ville inte riskera läckage. Vet inte hur stor risken är att det skulle bli fel, men så tänkte vi.F Frippegubben skrev:
Jag skrev i nåt av de första inläggen att vi siktade på att vara klara till nyår - men också att "klar" inte var så väldefinerat.
Nu är status att allt är klart!*
Dottern är uppflyttad och vi vill därför högtidligen inviga vinden och avsluta projektet. Tack för att ni följt denna tråd och tack för alla glada tillrop!
Skulle det dyka upp någon följdfråga så har jag bevakning på mailen och försöker återkomma asap.
God jul på er!
*(Förutom några lister, dörrfoder, fönstersmyg, täcklock och möjligen nåt snyggare överdrag till imkanalen. Plus lite inredningsdetaljer här och var...)
(Och just ja, ett par trappräcken)
Dottern är uppflyttad och vi vill därför högtidligen inviga vinden och avsluta projektet. Tack för att ni följt denna tråd och tack för alla glada tillrop!
Skulle det dyka upp någon följdfråga så har jag bevakning på mailen och försöker återkomma asap.
God jul på er!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
*(Förutom några lister, dörrfoder, fönstersmyg, täcklock och möjligen nåt snyggare överdrag till imkanalen. Plus lite inredningsdetaljer här och var...)
Snyggt jobbat, och bra att du nämnde imkanalen själv för annars hade jag klankat ner på den!M Mag1c skrev:Jag skrev i nåt av de första inläggen att vi siktade på att vara klara till nyår - men också att "klar" inte var så väldefinerat.
Känns det ok med ljus utifrån utan takfönster? Jag är inne på samma lösning medan sambon gärna får in mer ljus. Jag tänker mig ett fönster i varje kortände och sedan bra belysning, tycker att det borde funka ok.
Just nu är planen att drapera imkanalen med något vitt fluffigt tyg, tänk Barbaskön.daddydj skrev:Snyggt jobbat, och bra att du nämnde imkanalen själv för annars hade jag klankat ner på den!
Känns det ok med ljus utifrån utan takfönster? Jag är inne på samma lösning medan sambon gärna får in mer ljus. Jag tänker mig ett fönster i varje kortände och sedan bra belysning, tycker att det borde funka ok.
Ljuset räcker till, fönstren är bytta till stl 12x11. I taket blir det en trippelspot ovanför trapphuset och 6 spottar på skena i resten av taket plus en taklampa i sovrummet. Det finns dessutom ytterligare tak-uttag (och golv-uttag).
Vi lämnar tillbaka 4 sken-spottar eftersom det räcker med de vi har.
Hittar ingen uppgift på hur höga sidoväggarna är? Vi funderar på 1,2 m men det blir ju väldigt mycket mer golvyta ju lägre man gör väggarna. Vad har ni för höjd och känns det rätt såhär i efterhand eller skulle ni ändrat om ni gjort det igen?
Jodå, kolla inlägg #10. Tror det blev ca 95 cm synlig innervägg till slut.daddydj skrev:
Det är väl svårt att utnyttja den sista metern golvyta på kattvinden till någonting vettigt och för oss hade det inneburit en hel del extrajobb om vi inte placerat väggen som vi gjorde. Med facit i hand hade vi gjort likadant. Fast det blir ju ännu enklare om man har "gipsskivemått" 90/120/240/250 på så många ytor som möjligt.
Såhär vart det hos oss. Väggen som sängen står mot är 120cm hög och den andra sidan är 110cm hög. Den som är 120cm hög är precis lagom för sänggaveln. Och skulle jag göra om rummet från början, så hade inte jag gjort på något annat sätt alls.daddydj skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Våra stödben är ca 1,2 meter, och det känns väldigt lagom.daddydj skrev:
Inga problem att ställa sängar och möbler mot, men lägre hade nog börjat bli problematiskt.
Intressanta tips från flera håll, det gillas! Vi kommer inte att använda kattvinden alls och stödbenen sitter ganska långt in så vi kan välja höjd mellan ca 0,9 m upp till vad som helst, sätter vi de längst in får vi mer golvyta men svårmöblerade väggar, en variant är ju att göra lite olika beroende på vad rummet ska användas till, kan även bli någon platsbyggd förvaring på sina ställen så här krävs det att man tänker till innan...KnockOnWood skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 958 inlägg
Om man kan hålla sig i skinnet och frångå tvångsbeteendet att möblera mot väggen vore det ett enkelt val