102 538 läst · 142 svar
103k läst
142 svar
Projekt: Inreda vinden
Intressant läsning, står själv i begrepp att inreda vinden, liknande takstolar men har ingen förhöjning vid bjälklaget. En fråga bara, nu kanske du började inreda vinden under varmare delen av året men jag tänkte att du öppnade bjälklaget och installerade trappen först. Påverkade inte detta värmen i bostadsdelen av huset på nedervåningen eller hur löste ni det? Jag ville egentligen börja med vårt projekt redan nu men inser att det kanske är dumt att börja nu.
Kul med projekt!HomeboY skrev:Intressant läsning, står själv i begrepp att inreda vinden, liknande takstolar men har ingen förhöjning vid bjälklaget. En fråga bara, nu kanske du började inreda vinden under varmare delen av året men jag tänkte att du öppnade bjälklaget och installerade trappen först. Påverkade inte detta värmen i bostadsdelen av huset på nedervåningen eller hur löste ni det? Jag ville egentligen börja med vårt projekt redan nu men inser att det kanske är dumt att börja nu.
Hela bjälklaget mellan övervåning och vind var/är isolerat, så värmen försvann mycket riktigt genom trapphålet under sen höst/vinter. Vi löste detta genom att täcka hålet med några reglar, byggplast och frigolitskivor som isolering. Ungefär 1/3 av hålet var som en "frigolitlucka" som var lättare att ta sig igenom än resten av hålet. Plasten stoppade även en del av byggdammet.
Det är helt fel tid att ta upp ett hål nu. Hela huset blir nerkylt. Vi har öppen trappa och har precis blivit klara med isoleringen där uppe. Helt sjukt vad kallt det blir bara en liten del av övervåningen saknar isolering.
Produkter som diskuteras i tråden