102 616 läst · 142 svar
103k läst
142 svar
Projekt: Inreda vinden
Hej! Det är öppet en 4-5 cm spalt hela vägen från takfot upp till nock (och ner igen på andra sidan) i respektive takstolsfack. Det finns inget stopp (eller utsläpp) uppe i nock. Däremot kan luften inte röra sig "tvärs" takstolsfacken pga takstolarna.J JAPLH skrev:
Det är väl inte att rekommendera att ha stillastående luft, dvs oventilerat.
OK jag förstår din konstruktion. Men behöver inte luft kunna komma in utifrån? Dvs. bör det inte finns hål igenom fasden så att luften kan bytas ut? Det är ingen kritik mot din konstruktion, utan mer en allmän fråga.M Mag1c skrev:Hej! Det är öppet en 4-5 cm spalt hela vägen från takfot upp till nock (och ner igen på andra sidan) i respektive takstolsfack. Det finns inget stopp (eller utsläpp) uppe i nock. Däremot kan luften inte röra sig "tvärs" takstolsfacken pga takstolarna.
Det är väl inte att rekommendera att ha stillastående luft, dvs oventilerat.
Jo, det är en lika bred/hög öppning/spalt längst ned i takfoten i varje takstolsfack där frisk utomhusluft kan komma in. Det är alltså en rektangulär kanal i varje fack som är öppen i båda ändar (resp. takfot). Endast ett fågel/insektsnät sitter för insläppen.J JAPLH skrev:
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Jäklar vilket tempo ni håller, klart imponerad och ser väldigt fint ut på bilderna. Hur är det med ljuddämpning till undervåningen, hörs det mycket när man klampar runt på golvet där uppe? Jag funderar på om man ska köra mellanbjälklag med isolering + golvspånskiva + golvgips innan man tar det riktiga golvet.M Mag1c skrev:
Tackar, ska printa ut det berömmet och hänga upp på väggendaddydj skrev:Jäklar vilket tempo ni håller, klart imponerad och ser väldigt fint ut på bilderna. Hur är det med ljuddämpning till undervåningen, hörs det mycket när man klampar runt på golvet där uppe? Jag funderar på om man ska köra mellanbjälklag med isolering + golvspånskiva + golvgips innan man tar det riktiga golvet.
Vi har kvar ca 50-60 cm lösull i mellanbjälklaget och toppade även upp det med isolerskivor där lösullen sjunkit ihop och sen golvspån, foam och laminatgolv på det. Än så länge upplever vi att det är minst lika tyst som mellan de två befintliga våningarna. Mest ljud har tidigare kommit via trapphuset, så där har vi haft nåt tjusigt tygstycke på väggen som dämpat mycket av ljuden.
Du pratade tidigare om ritning för avväxlingen av bjälklaget vid trapphålet. Den är jag mycket nyfiken på då det är ett av de stora frågetecken jag har inför att sätta igång hemma hos oss.
Stämmer bra, tack för påminnelsen!F Frippegubben skrev:
Så här såg ritning och kort beskrivning ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick dessutom ett intyg som sa att konstruktionen håller och att verkligheten ser ut som på ritningen.