harka harka skrev:
jag kan hålla med om att det inte är helt tydligt utskrivet med alla förutsättningar, men jag tycker nog att det går att pussla ihop en bild från det som finns i rapporten

jo, dom har ett dilemma med hur de ska hantera transmissionskapaciteten i stamnätet, för de skriver att det har grovt antagits att nedläggningen av Ringhals 1 och 2 skulle sänka kapaciteten på det sätt du citerade

men när dom tittar på verkligheten så ser de inga tecken av att så skulle ha varit fallet (den verkar snarare ha ökat svagt över tid...)

så, de gör sina simuleringar med fullt blås i R1 och R2, men de tycker nog att det är lite magstarkt att också lägga till extra transmissionskapacitet i nätet bara för att reaktorerna är i drift – eftersom det inte förefaller ha försvunnit någon när de lades ner... sen gör de en extra omgång simuleringar med ökad kapacitet i stamnätet också

(fallet med havsvindkraft i SE4 – lite större än den kommande parken i Kriegers flak – skulle ge större prissänkningar i SE4 utan någon förstärkning av stamnätet eftersom produktionen då sker i "rätt" elområde)

[bild]
Nja, är det verkligen så? Tyskarna håller tydligen på och bygger en ny HVDC, Hansa Link eller vad den heter, som skall suga i sig all el från SE4 så att vi aldrig kan få billig el.

På kontinenten, med sitt ringa uopvärmningsbehov och där man anser det normalt att använda kol, betraktas el som en ren lyxvara och kostar därefter.

Det är bara i Sverige vi vant oss vid att el skall kosta någon krona. I fortsättningen får vi vänja oss vid att elen kostar 5-10 kronor. Tyvärr får vi inte elda med kol

Det är först när vi kan mätta alla kablar 24/7/365 som vi kan få billig el och det tar nog ett tag för kontinenten köper hellre billig el från Sverige än bygger ut egen kapacitet.

Snart kommer dom efter vårt rikliga förskvatren med och kräver att vi exporterar allt.

Fast råvaruproducenterna jublar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rimligare är då att titta på effekttillräcklighet, alltså sannolikheten att kraften finns på plats när den behövs som mest.
jaja, det var inte jag som började prata om hur bra tillgängligheten är på kärnkraften... ;)

du efterlyser tillgängligheten när den behövs som bäst, och det tycker jag låter som ett gott [kompletterande] mått! (ibland behövs större åtgärder som renderar reaktorn overksam längre tider, vilket påverkar även om perioden infaller sommartid)

en aning om hur det ser ut med tillgängligheten vintertid kunde man ana om man tittade på grafen i ett tidigare inlägg:
Graf som visar elproduktion under januari-februari från svårreglerade elanläggningar i olika år och reaktorantal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vilket också kan omvandlas till en lite mer lättläst graf:
Stapeldiagram som visar genomsnittlig tillgänglighet av svenska reaktorer i januari och februari från 2001 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och vi ligger över 90% i 17 av 22 vintrar (eller rättare sagt i tjugotvå januari/februari-perioder) – men också några vintrar med besvärligt stora hål...
 
G
(fallet med havsvindkraft i SE4 – lite större än den kommande parken i Kriegers flak – skulle ge större prissänkningar i SE4 utan någon förstärkning av stamnätet eftersom produktionen då sker i "rätt" elområde)

Inte några i norra Skandinavien vindstilla dygn i februari
 
harka harka skrev:
nej, det var ju det som stod i di.se – ett industristöd från brittiska staten till Rolls-Royce för fortsatt SMR-utveckling av deras koncept

sen blandade du in de påtänkta EDF-reaktorerna i Sizewell av någon okänd anledning

kapitaltillskottet av de 617 dollarmiljonerna kommer till 46% från brittiska staten, resten från Rolls-Royce själva, ett amerikansk elbolag (med kärnkraftverk) och en investeringsfirma med ett fransk olje-/gasbolag i ryggen

det har väl ännu inte fattats några investeringsbeslut att köpa någon Rolls-Royce SMR
Ok, då tar vi det långsamt, pedagogiskt och med samma länkar igen
Jag länkade till denna.
https://www.di.se/ledare/sjalvklart-kan-sverige-bygga-nya-karnkraftverk/

Där omnämns att Rolls-Royce hittat investerare för att bygga nya verk och länkar till
https://www.di.se/live/rolls-royce-ska-utveckla-minikarnkraftverk/

Där står i sin tur att Bloomberg News rapporterar att Rolls-Royce samlat in $617 miljoner.

Efter lite googling hittar man denna
https://www.bloomberg.com/news/arti...es-617-million-for-u-k-small-nuclear-reactors

där det framgår att man skall investera i Sizewell C
https://www.edfenergy.com/energy/nuclear-new-build-projects/sizewell-c

Du kommer med nya halmgubbar. Har jag sagt att det finns ett påskrivet kontrakt?
Min poäng är att det finns villiga investerare till att bygga kärnkraft.

/Höghus
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inte några i norra Skandinavien vindstilla dygn i februari
säkert – uttalandet gällde resultaten som redovisades i rapporten från Energiforsk som tittade på historiska data september- november 2021 och jämförde dessa med som jämförde olika scenarier som läget var – med Ringhals 1 och 2 i drift, eller med havsbaserad vindkraft i SE4 och jag redovisade deras slutsats för resultatet

skulle man titta på andra perioder – till exempel december 2021 eller sommarens priser – så behöver inte resultaten vara tillämpliga

det var inte heller Energiforsks ambition att ge alla svaren kring energisystemet – oavsett förutsättningar – även om rapporten av en del används som att den är sanningen och kan tillämpas i alla situationer/debatter!
 
Höghus Höghus skrev:
Har jag sagt att det finns ett påskrivet kontrakt?
Min poäng är att det finns villiga investerare till att bygga kärnkraft.
jag har inte påstått att du har sagt att det finns några kontrakt – det var bara avsett som lite upplysning till andra läsare som eventuellt tolkade att pengarna som går till Rolls-Royce var att brittiska staten köper SMRer och investerar i att bygga kärnkraft, när det rör sig som ett kapitaltillskott till ett företag som vill producera reaktorerna

men jag skulle kunnat ha skrivit det i ett fristående inlägg, så hade du inte behövt känna dig feltolkad ;)
 
G Galten skrev:
Det är kanske en lite ambitiös målsättning.. Problemet är dessutom att vi bygger nya kablar till kontinenten i en mycket högre takt än vi bygger ny elproduktion i Sverige.
Måste vi bygga eller tillåta att någon annan bygger nya kablar till kontinenten?
 
G
F fribygg skrev:
Måste vi bygga eller tillåta att någon annan bygger nya kablar till kontinenten?
Ja det är ju verkligen en bra fråga då vad jag förstår att vi då måste kunna exportera minst 70% av den då nya kapaciteten? Bättre att minska kablarna, mindre kapacitet?
 
G OMathson skrev:
Ja det är ju verkligen en bra fråga då vad jag förstår att vi då måste kunna exportera minst 70% av den då nya kapaciteten? Bättre att minska kablarna, mindre kapacitet?
Vilka är det som bygger kablarna? De som tjänar stora pengar på exporten månne?

Hur som helst; EU kräver tilgänglighet på inre marknaden för 70% av producerad el i Sverige och säger EU "hoppa" så frågar vi alltid "hur högt?". Jag är starkt tveksam till att flertalet länder inom EU uppfyller de kraven på tillgänglighet. Men kanske någon här vet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G
V videopac skrev:
Vilka är det som bygger kablarna? De som tjänar stora pengar på exporten månne?

Hur som helst; EU kräver tilgänglighet på inre marknaden för 70% av producerad el i Sverige och säger EU "hoppa" så frågar vi alltid "hur högt?". Jag är starkt tveksam till att flertalet länder inom EU uppfyller de kraven på tillgänglighet. Men kanske någon här vet?
Ja, vem tjänar pengarna? Follow the money! "ACER:s rekommendation slår fast att de Net Transfer Capacities (NTC) som tilldelas ska möjliggöra att minst 70 procent av driftsäker kapacitet på den begränsande ledningen" Det är inte produktionen utan 70% av ledningen, så om man minskar ledningen minskar ju 70%.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
Sen är det väl Svenska kraftnät som får mycket av pengarna av prisskillnaden mellan elområden, alltså får Svk betalt gör att de gjort ett dåligt jobb?
En vindsnurra i övre Norrland kan ju inte sälja el till Danmark.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De pengarna går till nätutbyggnad för att minska flaskhalsarna. Då SE1 och SE2 kommer också att få höga priser.
 
M mackan_kal skrev:
Vi skiter väl fullständigt i vad du har för elavtal, här är elpriset på nordiska elmarknaden, och det har ökat KRAFTIGT.

[bild]

Kärnkraften fick en effekskatt
Vindkraften blev subventionerad
Vattenfalls styrelse ändrades till personer som inte vill ha kärnkraft.
Därför stängdes Ringhals, och det är till största del miljöpartiets fel.


Elpriserna i Sverige hade varit 30-50 lägre om de två reaktorerna hade varit i drift i vinter.

Och det har nästan inte tecknats några nya vindkraftsinveseteringar senaste halvåret, det vet du också...
Det är i första hand S fel som lät MP få detta inflytande - Makten framför allt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ja, vem tjänar pengarna? Follow the money! "ACER:s rekommendation slår fast att de Net Transfer Capacities (NTC) som tilldelas ska möjliggöra att minst 70 procent av driftsäker kapacitet på den begränsande ledningen" Det är inte produktionen utan 70% av ledningen, så om man minskar ledningen minskar ju 70%.
Då förstår jag inte att vi tillåter utbyggnad av kablar till kontinenten. Vem bestämmer över vår infrastruktur? Vi eller privata företag? Men med våra smilfinkar till politiker så kanske det inte spelar någon roll :rolleyes:
 
M
Idag och de senaste dagarna har strömmen kostat 1öre/kWh i hela landet, förbrukningen är på sommarlåg nivå och det blåser rejält, exportledningarna går troligen för fullt då priset är mycket högre i grannländerna.
Det är helt uppenbart att;

1 - Om man maxar exporten så sjunker priset i Sverige, varför skulle i så fall inte priset sjunket med R1 & R2 kvar i drift?

2 - Att driva vindkraftverk kan inte vara vidare lönsamt, när man producerar som bäst får man inget eller väldigt lite betalt. Slitaget på verken borde kosta mer än den ettöring man får för strömmen idag.

3 - Ökad utbyggnad av vindkraften kommer ge fler dagar som denna med sämre lönsamhet för all elproduktion.
Karta över Sverige som visar elektricitetspriser och nettoexport/import av el med siffror för olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar elproduktion i Sverige: kärnkraft 5151 MW, vindkraft 5869 MW, värmekraft 501 MW, ospecificerat 580 MW, vattenkraft 5516 MW, total produktion 17617 MW, total förbrukning 11354 MW, nettoexport 6263 MW.
Det hade varit intressant att veta hur stor andel av elproduktionen som säljs till spotpris och hur mycket som går på fastpriskontrakt. Som det ser ut av bilden ovan ger producenterna bort 11GW för att kunna sälja 6GW till bra pris.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.