Ja, vi som vet vilka som har beslutat att ge orimliga elförmåner till flera IT-jättar kan ju rösta för en annan politik vid valet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Förstörelsen av skolan har pågått sedan 70-talet så där har dom kommit väldigt långt. Dumskallarna är redan i kvalificerad majoritet.

Tyvärr så ökar vedeldningen nu kraftigt vilket omöjliggör promenader i närområdet under vinterhalvåret så då får vi ta bilen och åka någon mil bort till lämpligt naturområde för att ta en promenad. Detta är resultatet av miljötalibanernas härjningar som sossarna har möjliggjort.
Det där med rök handlar ju bara om att man pyreldar sur ved som man tagit från ett vindfälle i skogen i ett plåtschabrak från 70-talet med oisolerad eldstad. Med modern teknik och rimlig kvalitet på veden är detta ett litet problem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja du har rätt, kanske bor det för mycket dumskallar här. Det är uppenbart att många inte vet hur man eldar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag skulle vilja se hur vi driver vindkraftverken utan reservdelar ftån Kina.
om det nu skulle vara kinesiska vindkraftverk i Sverige och reservdelsförsörjningen skulle hindras så betyder det inte att ett enda fel slår ut gigawatt med elproduktion utan som mest några megawatt – skulle situationen bli långvarig skulle alternativ försörjning av reservdelar behöva tas fram

hur ofta behöver ett vindkraftverk byta kritiska/unika reservdelar tror du?
 
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
harka harka skrev:
om det nu skulle vara kinesiska vindkraftverk i Sverige och reservdelsförsörjningen skulle hindras så betyder det inte att ett enda fel slår ut gigawatt med elproduktion utan som mest några megawatt – skulle situationen bli långvarig skulle alternativ försörjning av reservdelar behöva tas fram

hur ofta behöver ett vindkraftverk byta kritiska/unika reservdelar tror du?
Kan inte svara på underhållsintervaller för vindkraftverk men det duger inte för mig att det troligen inte är någon fara. Varför tror du Huawei är uteslutna från upphandling av telekomutrustning?

Jag ser inte varför det är bra att Kina äger svensk vindkraft. Med tanke på hur oerhört betydelsefull och lönsam vindkraften verkar vara borde det vara lätt att locka svenska investerare, t ex 7:e AP-fonden.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
All kraftelektronik liksom all mekanik har en felfrekvens som varierar stort beroende på många faktorer. Vad tror ni att en omriktare i MW-området har för felfrekvens. Håller den för evigt som de flesta tror om elektroniken i elbilar? (obs ironi). Kontaktorer och överspänningsskydd har i samtliga applikationer en relativt hög felfrekvens. Detta är inget som jag tror utan det är fakta. Kanske har de Kinesiska tillverkarna liknande (eller lånade) lösningar som ABB så att det finns alternativa lösningar. Kanske tillverkar ABB sina produkter i Kina som de flesta andra så att problemet är detsamma. Det senare har jag ingen aning om men någon här kanske har det?

https://new.abb.com/low-voltage/sv/bransch/vindkraft/stora-vindkraftsverk/omriktare-full-effekt
 
Jag lärde mig häromdagen att om man bygger ett vindkraftverk behöver man inte avsätta pengar för skrotning och återställning av naturen när det är uttjänt efter 30 år.
Det kommer alltså sannolikt bli billigare för ägaren att konkursa istället för att ta saneringskostnaden. Och därmed låta elkunder/skattebetalare stå för notan.
Hur tror ni detta kommer påverka nybyggandet och elmarknaden om det blir mer allmänt känt?

/Höghus
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag lärde mig häromdagen att om man bygger ett vindkraftverk behöver man inte avsätta pengar för skrotning och återställning av naturen när det är uttjänt efter 30 år.
Det kommer alltså sannolikt bli billigare för ägaren att konkursa istället för att ta saneringskostnaden. Och därmed låta elkunder/skattebetalare stå för notan.
Hur tror ni detta kommer påverka nybyggandet och elmarknaden om det blir mer allmänt känt?

/Höghus
Det blir garanterat markägaren som var dum nog att hyra ut marken som åläggs att återställa den för egna pengar och så går bönderna i konkurs och marken köps upp billigt av ett byggföretag som tjänar miljarder på att bygga konkursmässiga bostadsrätter

Kommer ni ihåg den där tomten i Malmö som 2015 ockuperades av hemlösa och där kommunen länge vägrade hjälpa till med avhysning och så skickade man vite till markägaren för rengöring.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Så du menar om vi klippte kablarna utomlands skulle vi fortfarande ha dom elpriserna vi har? Självklart inte.
om vi klippte kablarna till utlandet skulle vi ha både högre och lägre elpriser – hur skulle du hantera de timmar/dagar vi annars importerar/importerade el till Sverige via kabel?

Grafer som visar Sveriges export och import av el per timme under åren 2009, 2010, 2011, 2019, 2020 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mackan_kal skrev:
...inte fått bygga fler än befintliga, inte fått bygga på nya ställen... Svara ärligt nu, men dom förutsättningarna, är det lätt att bygga nytt i Sverige då?
din jämförelse haltar...
– vindkraften år 2010 var ännu i sin linda och en blygsam bidragskälla till det svenska elsystemet; att byta ut några vindkraftverk i någon omfattning har väl ännu aldrig varit aktuell (trots att man får)

– år 2010 var den svenska kärnkraftsflottan i princip fullt utbyggd och det hade gått 40 år sedan den började byggas, det som främst skulle ligga framöver var ersättning av de existerande reaktorerna

– du antar fortfarande ett snävt svenskt perspektiv och att utvecklingen är helt styrd av svenska politiker och lagar, och bortser från vad som händer globalt, det är ändå så att det investeras 10 gånger mer i förnybar elproduktion än det görs i kärnkraft på planeten
Stapeldiagram som visar globala investeringsbeslut i förnybar energi och kärnkraft i miljarder dollar mellan 2004 och 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M mackan_kal skrev:
och det byggs 54 nya just nu
till och med 56 om jag inte är felunderrättad – förutom de sex som jag tidigare skrivit om, ytterligare 50 där de allra flesta ligger i Kina, Indien, Sydkorea, Turkiet, Förenande Arabemiraten, Japan, Ryssland och Bangladesh (i fallande ordning)

M mackan_kal skrev:
Kapacitetsfaktorn är typiskt runt 90% på modern kärnkraft, vissa år även för våra verk. Det är grymt bra jobbat av våra duktiga ingenjörer, tänk hur mycket bättre det varit om vi hade varit världsledande på utveckling och nybyggnation av kärnkraft!
vad har du för källa på att kapacitetsfaktorn är typiskt 90% på modern kärnkraft?

de svenska reaktorerna ligger i genomsnitt ganska långt från att uppnå en EAF – energy availability factor – som kommer upp i 90%, men det händer ibland (det har i genomsnitt inträffat ungefär en gång vart sjunde år för en reaktor), men det normala för de svenska reaktorerna ligger en bit under 80%
Histogram över svenska reaktorers genomsnittliga Energy Availability Factor mellan 2000 och 2021 med punktlinje för genomsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan inte du skriva ett inlägg och berätta hur mycket elpriset i SE4 skulle gått ner under tre höstmånader 2021 utifall Ringhals 1 och 2 hade varit i drift? påstår du fortfarande ...att elpriserna kan ha varit 30-50% billigare om ringhals 1 och 2 varit i drift... ?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Mitt inlägg visar att det finns gott om investerare som vill bygga kärnkraft nu.
OM de får garantier från politiker om stabilitet.
framför allt visade väl dina länkar på att det finns ett intresse och diverse aktiviteter och avsiktsförklaringar – men några investeringsbeslut vet jag inte om jag hittade... Vattenfall ska utreda frågan i 18 månader för sin svenska verksamhet, Fermi Energia i Estland utreder och förbereder, med en plan om att ta slutgiltigt beslut om go-ahead och investering tidigast 2028 (https://fermi.ee/ajajoon/)

men – utifall att någon tvivlar – så välkomnar jag att det utreds och analyseras! men det är ont om hårda kontrakt, och vad värre, det är ont om några anläggningar som driftsatts och bevisat sin duglighet och ekonomi... det blir kanske jättebra och det vore väl lysande
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja, vi som vet vilka som har beslutat att ge orimliga elförmåner till flera IT-jättar kan ju rösta för en annan politik vid valet.
aha – du tänker alltså på det här partiet som vi inte ska rösta på?

Beskattning av serverhallar

Under 2018 sänktes skatten markant för den elenergi som används i serverhallar och beskattades numera på samma nivå som andra elintensiva företag i Sverige. Det var ett förslag som Sverigedemokraterna drivit på innan det genomfördes och som var en högst välkommen förändring. Detta stärkte kraftigt konkurrenskraften för befintliga serverhallar i Sverige samt ökade sannolikheten för nyetableringar avsevärt.


saxat från SDs energipolitiske talespersons motion till riksdagen – 2020/21:706
 
Redigerat:
  • Gilla
fiskbuggaren och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kan inte svara på underhållsintervaller för vindkraftverk men det duger inte för mig att det troligen inte är någon fara. Varför tror du Huawei är uteslutna från upphandling av telekomutrustning?

Jag ser inte varför det är bra att Kina äger svensk vindkraft. Med tanke på hur oerhört betydelsefull och lönsam vindkraften verkar vara borde det vara lätt att locka svenska investerare, t ex 7:e AP-fonden.
till att börja med så är det väldigt få kinesbyggda vindkraftverk i Sverige, så problemet är minimalt

som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Huaweis produkter något helt annat än maskiner/vindkraftverk – vi borde väl utestänga Volvobilar också

det är rätt vanligt att pensionsfonder (svenska och utländska) investerar i elproduktion, inklusive vindkraft
 
Höghus Höghus skrev:
Jag lärde mig häromdagen att om man bygger ett vindkraftverk behöver man inte avsätta pengar för skrotning och återställning av naturen när det är uttjänt efter 30 år.
Det kommer alltså sannolikt bli billigare för ägaren att konkursa istället för att ta saneringskostnaden. Och därmed låta elkunder/skattebetalare stå för notan.
Hur tror ni detta kommer påverka nybyggandet och elmarknaden om det blir mer allmänt känt?

/Höghus
A Anders_Nilsson skrev:
Det blir garanterat markägaren som var dum nog att hyra ut marken som åläggs att återställa den för egna pengar och så går bönderna i konkurs och marken köps upp billigt av ett byggföretag som tjänar miljarder på att bygga konkursmässiga bostadsrätter
och på nätterna smyger vindkraftsexploatörerna omkring och fångar böndernas barn och äter upp dom levande...

det är sant!


som jag förstår det så är det vanliga att man ställer ut en bankgaranti för återställningskostnader efter det att arrendet för vindsnurrorna löpt ut
 
harka harka skrev:
framför allt visade väl dina länkar på att det finns ett intresse och diverse aktiviteter och avsiktsförklaringar – men några investeringsbeslut vet jag inte om jag hittade... Vattenfall ska utreda frågan i 18 månader för sin svenska verksamhet, Fermi Energia i Estland utreder och förbereder, med en plan om att ta slutgiltigt beslut om go-ahead och investering tidigast 2028 ([länk])

men – utifall att någon tvivlar – så välkomnar jag att det utreds och analyseras! men det är ont om hårda kontrakt, och vad värre, det är ont om några anläggningar som driftsatts och bevisat sin duglighet och ekonomi... det blir kanske jättebra och det vore väl lysande
Så länge inga garantier för politisk fiskal stabilitet utfärdas lär inte investerarna vara intresserade.

/Höghus
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
till att börja med så är det väldigt få kinesbyggda vindkraftverk i Sverige, så problemet är minimalt

som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Huaweis produkter något helt annat än maskiner/vindkraftverk – vi borde väl utestänga Volvobilar också

det är rätt vanligt att pensionsfonder (svenska och utländska) investerar i elproduktion, inklusive vindkraft
Kinesbyggda eller kinesägda eller både och? Viss skillnad. Vi bör ha kontroll över infrastrukturen.

Volvobilar är inte systemkritiska. Stängs dom av har VW ungefär likvärdiga produkter, fråga svenska polisen som ersatte SAAB med VW.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.