electroluxaren skrev:
Då har senaste generationen och är det troligen pumpen som felar

Du har
hej. ok kan jag kolla så det kommer vatten fram till den då jag är säker på att det är den?
Och en halvdum fråga, var sitter den och är den svår att byta?
 
A
E ekiz skrev:
hej. ok kan jag kolla så det kommer vatten fram till den då jag är säker på att det är den?
Och en halvdum fråga, var sitter den och är den svår att byta?
Den sitter inne i vattenmodulen inne i skåpet
 
electroluxaren skrev:
Den sitter inne i vattenmodulen inne i skåpet

Går det att få ut fronten på nått smidigt sätt eller måste jag lossa nått på baksidan?
 
  • Inre delen av en kylskåpsinredning med synliga monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ett klipps på var sida i hyllspåren dra rakt ut
 
  • Gilla
Jimmy Engelbrecht
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ett klipps på var sida i hyllspåren dra rakt ut
Tack!

jag har haft isär det nu.
Jag lossade slangen efter magnetventilen från inkommande vatten före filtret för att se om det kommer vatten efter ventilen när man trycker för att få vatten.
men det kom inget.
Jag mätte strömmen på ventilen men ingen ström kommer dit när man vill ha vatten.

jag mätte även på ventilerna för vanligt vatten och kolsyrat. där finns det kräm när man trycker.

Pumpen surrar och går men jag vet inte om den fungerar när ventilen inte öppnar så den får vatten.

är det nått som måste hända för att ”huvudventilen” ska öppna?

det ser även ut som motorn får ström från ventilen men det är lite oklart.

vore väldigt tacksam för hjälp
 
  • Interiör av en öppnad vattenanordning med slangar, filter och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Intern mekanism av en vattendispenser med rör, magnetventiler och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenreningsfilter och en pump i ett delvis demonterat skick under felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jimmy Engelbrecht
  • Laddar…
A
E ekiz skrev:
Tack!

jag har haft isär det nu.
Jag lossade slangen efter magnetventilen från inkommande vatten före filtret för att se om det kommer vatten efter ventilen när man trycker för att få vatten.
men det kom inget.
Jag mätte strömmen på ventilen men ingen ström kommer dit när man vill ha vatten.

jag mätte även på ventilerna för vanligt vatten och kolsyrat. där finns det kräm när man trycker.

Pumpen surrar och går men jag vet inte om den fungerar när ventilen inte öppnar så den får vatten.

är det nått som måste hända för att ”huvudventilen” ska öppna?

det ser även ut som motorn får ström från ventilen men det är lite oklart.

vore väldigt tacksam för hjälp
pumpen får ström samtidigt som ventilen öppnar (paralellkopplat) dvs ventilen skall öppna samtidigt som pumpen snurrar.
Det som styr detta är nivåkontrollkortet, som får info från nivåtanken och styrs från kretskortet i taket

så din tank som läckt och det sitter kontakter uppepå är givaren, den tanken har utgått som reservdel
 
electroluxaren skrev:
pumpen får ström samtidigt som ventilen öppnar (paralellkopplat) dvs ventilen skall öppna samtidigt som pumpen snurrar.
Det som styr detta är nivåkontrollkortet, som får info från nivåtanken och styrs från kretskortet i taket

så din tank som läckt och det sitter kontakter uppepå är givaren, den tanken har utgått som reservdel
Tack för svar!

om pumpen går så borde ventilen får ström samtidigt, då måste jag ha mätt fel för jag fick ingen ström på den när pumpen gick.

går pumpen om nivåtanken indikerar att den är full eller är det bara ventilen som inte öppnar?
 
A
E ekiz skrev:
Tack för svar!

om pumpen går så borde ventilen får ström samtidigt, då måste jag ha mätt fel för jag fick ingen ström på den när pumpen gick.

går pumpen om nivåtanken indikerar att den är full eller är det bara ventilen som inte öppnar?
det kan vara så att den indikerar att tanken är tom och den försöker fylla men det kommer inte in någe vatten.
ventilfel eller att det inte kommer fram något vatten till skåpet (kranen ej öppen)
 
electroluxaren skrev:
Det brukar börja med höljet tråden kan vara av även om du drar
Har ett kylskåp Husqvarna QR2619K där hela dispensern är mörk. Har 230V spänning fram till lilla kretskortet och kabel mellan detta kort och dispenser verkar vara hel. Jag har ohm-mätt alla parter i mångledaren. Är det något annat i kylskåpet som behöver vara OK för att det lilla kretskortet ska fungera och ge signal till dispenser, eller är det mest troligt fel på lilla kretskortet?
electroluxaren skrev:
det kan vara så att den indikerar att tanken är tom och den försöker fylla men det kommer inte in någe vatten.
ventilfel eller att det inte kommer fram något vatten till skåpet (kranen ej öppen)
 
  • Kretskort till kylskåp Husqvarna QR2619K med reläer och kondensatorer, placerat på en blå underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
D draje skrev:
Har ett kylskåp Husqvarna QR2619K där hela dispensern är mörk. Har 230V spänning fram till lilla kretskortet och kabel mellan detta kort och dispenser verkar vara hel. Jag har ohm-mätt alla parter i mångledaren. Är det något annat i kylskåpet som behöver vara OK för att det lilla kretskortet ska fungera och ge signal till dispenser, eller är det mest troligt fel på lilla kretskortet?
mest troligt är kortet i dispensern iom att du kollat kabeln
 
Menar du kretskortet som sitter monterat där man trycker an glaset när man tar vatten? Eller tänker du på kretskortet på bilden som jag bifogat?
 
A
D draje skrev:
Menar du kretskortet som sitter monterat där man trycker an glaset när man tar vatten? Eller tänker du på kretskortet på bilden som jag bifogat?
Det som sitter där man trycker in glaset
Men du hade väl mätt bandkablen mi dörren?
 
Ok. Jag har mätt flerledaren som går mellan kretskortet som sitter uppe på kylen (det på bifogad bild) och vidare genom dörren via gångjärnet och ner till dispensern. Den kabeln verkar ok. Ska kolla upp som du skriver kretskortet på dispensern. Hoppas jag hittar nån kallödning eller liknade som jag kan fixa. Löda och byta trasiga komponenter är inga problem för mig om det är något sådant som krävs. Tack för hjälp, ska kolla.
 
Redigerat:
Om man inte får fram vatten alls då? Hör ju att vattnet går genom ledningarna men dispensern är tvärdöd...Inget vanligt/kolsyrat vatten alls... Bytte vattenfilter igår...
 
A
John Wollberg John Wollberg skrev:
Om man inte får fram vatten alls då? Hör ju att vattnet går genom ledningarna men dispensern är tvärdöd...Inget vanligt/kolsyrat vatten alls... Bytte vattenfilter igår...
behållarna kanske har frusit eller så har du den senaste med kass pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.