A
Fel tub eller adapter
 
  • Gilla
Niunia
  • Laddar…
Tack så jätte mycket, tub är det inte eftersom det har hänt med flera tuber nu, och vad är adapter? är det det som sitter på tuben? Hur hittar jag den på Electrolux hemsidan?
 
A
Adaptern är den du skruvar på tuben
Om tuben inte har någon fösänkning mellan gängorna så funkar det inte
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Lånade adaptern från min dotters kylskåp så får vi se om det funkar.
 
@electroluxaren verkar som att du sitter inne på alla svar.. så kanske även detta? :)
Kolsyran försvann helt iom bytet av ny tub senast.. har tömt ut 2 l (och mer) vatten utan resultat.. allt annat i skåpet funkar.
Det jag reagerade på är att när jag denna gång knäppte fast adaptern och tuben i den lilla bygeln med hakarna så var det nästan inget motstånd. Jag vill minnas att för alla andra tuber jag bytt så har det liksom fjädrat emot och snäppt sig på plats. Denna gång krävdes minimalt/ingen kraft för att snäppa på plats.
Skåpet är modell QR2582XR, årsmodell 2017 tror jag
Tack på förhand!
 
Ditt problem kan mycket vara att den nya kolsyreflaskans mässingpigg är knappt synbart annorlunda. Så var det för oss. Det skilde nån tiondels millimeter, tillräckligt för att inte den nya tuben öppnade trycket när den anslöts till ventilen. Efter att ha testat med en annan flaska så fungerade det.
 
D draje skrev:
Ditt problem kan mycket vara att den nya kolsyreflaskans mässingpigg är knappt synbart annorlunda. Så var det för oss. Det skilde nån tiondels millimeter, tillräckligt för att inte den nya tuben öppnade trycket när den anslöts till ventilen. Efter att ha testat med en annan flaska så fungerade det.
Ok.. vet du om nåt fabrikat av flaskor är bättre eller sämre eller bara att testa sig fram?
 
Vi har inte sett någon skillnad från vart vi köper. Rusta, ÖoB osv. Vi bytte ju den där ventilen man krokar och spänner fast flaskan med i onödan när det visade sig att problemet för oss var flaskan.. Nu testar jag alltid nya flaskorna med vår ventil som jag har "över" för att se att flaskan kommer att fungera redan innan jag monterar in den. :)
 
A
precis som det är skrivit
olika ändar på flaskorna
en del piggar har ingen frizon runt vilket behövs
 
electroluxaren skrev:
precis som det är skrivit
olika ändar på flaskorna
en del piggar har ingen frizon runt vilket behövs
Tack!! Skönt med folk som kan.. senast jag ringde Elux support för att vår 6 mån gamla frys gick sönder så var tipset att dammsuga ordentligt bakom och torka av gummilisterna i dörren... eh... joråsåatte
 
D draje skrev:
Vi har inte sett någon skillnad från vart vi köper. Rusta, ÖoB osv. Vi bytte ju den där ventilen man krokar och spänner fast flaskan med i onödan när det visade sig att problemet för oss var flaskan.. Nu testar jag alltid nya flaskorna med vår ventil som jag har "över" för att se att flaskan kommer att fungera redan innan jag monterar in den. :)
Ah ok.. får testa lite, tack!
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
A
L larsa_n skrev:
Tack!! Skönt med folk som kan.. senast jag ringde Elux support för att vår 6 mån gamla frys gick sönder så var tipset att dammsuga ordentligt bakom och torka av gummilisterna i dörren... eh... joråsåatte
Så är det när det används callcenter
 
Då var det dags för felsökning med vattenläckage i vår husqvarna qr2519fx årsmodell 07 köpt våren 08. En droppe i sekunden. Vi trodde först det kom från vattenslangen som går upp i dörren till dispensern, men icke. I morgon blir det att montera ner kring kolsyrepatronen/kolfiltret. Tycks som det kommer bakom kolfiltret. Någon ide?
 
electroluxaren skrev:
precis som det är skrivit
olika ändar på flaskorna
en del piggar har ingen frizon runt vilket behövs
Lite hemmafix och det är fixat! Och precis som du sa, försänkningen vid piggen är fasad på nåt sätt som gör att stiftet i adaptern inte kan trycka ner piggen.
En liten distans och sen en packning och sprattelvattnet funkar igen tyvärr hade jag bara fiberpackning i exakt dimension så det pyser lite grann, men en gummisort så lär det bli kanon. tack igen!
 
  • Närbild på en gängad mässingsförsänkning med en liten distans på toppen och fiberpackning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ventils topp med installerad fiberpackning och piggen i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha då var läckan hittad och vulkad. Det var i genomföringen av skåpets baksida, dvs bakom kolsyreutrustningen, av vattenslangen som går till dispensern. Läckan var ca 10 cm in på vattenledningen, där det stod en smal stråle. Troligen orsakad av små tryckstötar och därmed nötning. Vi noterar att vi hittade att samma vattenledning var vikt i dörren. Vi fick bubblor i vattnet med en gång, vilket aldrig hänt. Det har tagit minst 4-10 liters uttag av sk kolsyrat vatten innan vi verkligen erhållit kolsyrat vatten. Kanske en tillfällighet?
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.