L larsa_n skrev:
Lite hemmafix och det är fixat! Och precis som du sa, försänkningen vid piggen är fasad på nåt sätt som gör att stiftet i adaptern inte kan trycka ner piggen.
En liten distans och sen en packning och sprattelvattnet funkar igen tyvärr hade jag bara fiberpackning i exakt dimension så det pyser lite grann, men en gummisort så lär det bli kanon. tack igen!
även jag har köpt en ny ventil för ca 500 kr, men det funkar inte som det ska, jag har samma känsla att det finns ingen motstånd och kolsyran försvinner mycket snabbare. Är det röda en packning och det silvriga i mitten vad är det? och varför lägger du packning om du vill att piggen i flaskan ska vara högre
 
N Niunia skrev:
även jag har köpt en ny ventil för ca 500 kr, men det funkar inte som det ska, jag har samma känsla att det finns ingen motstånd och kolsyran försvinner mycket snabbare. Är det röda en packning och det silvriga i mitten vad är det? och varför lägger du packning om du vill att piggen i flaskan ska vara högre
Det silvriga är en liten metallbit som jag filade till, 1 mm tjock kanske.. först testade jag utan packning men då pyste det bara när jag klämde dit flaskan. Med packningen höll det tätt
 
L larsa_n skrev:
Det silvriga är en liten metallbit som jag filade till, 1 mm tjock kanske.. först testade jag utan packning men då pyste det bara när jag klämde dit flaskan. Med packningen höll det tätt
Den här packningen passade perfekt förövrigt, 18x12x2, finns på Bauhaus
 
  • Packningssats förpackning med dimensioner och märkeslogga på en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N Niunia skrev:
även jag har köpt en ny ventil för ca 500 kr, men det funkar inte som ä
N Niunia skrev:
även jag har köpt en ny ventil för ca 500 kr, men det funkar inte som det ska, jag har samma känsla att det finns ingen motstånd och kolsyran försvinner mycket snabbare. Är det röda en packning och det silvriga i mitten vad är det? och varför lägger du packning om du vill att piggen i flaskan ska vara högre
Är det fel på flaskans anslutning kvittar det vilken ventil du använder
det ska, jag har samma känsla att det finns ingen motstånd och kolsyran försvinner mycket snabbare. Är det röda en packning och det silvriga i mitten vad är det? och varför lägger du packning om du vill att piggen i flaskan ska vara högre
 
Hej,

Har ett Electrolux ERES31800X, funkat bra i många år förutom att vattnet började frysa, men då hjälpte det att höja tempen.

Nu har dispensern dock slutat funka. Skedde efter ett 2 timmars elavbrott och efter det är den helt död, inget lyser på den eller händer när man trycker på knapparna.

Känns ju osannolikt det är kabeln det är fel på utan snarare kretskortet antingen i dörren eller i taket.

Går det att mäta om det kommer ström fram till dispensern? Andra sätt att testa var felet ligger?
 
Patrik_79 Patrik_79 skrev:
Hej,

Har ett Electrolux ERES31800X, funkat bra i många år förutom att vattnet började frysa, men då hjälpte det att höja tempen.

Nu har dispensern dock slutat funka. Skedde efter ett 2 timmars elavbrott och efter det är den helt död, inget lyser på den eller händer när man trycker på knapparna.

Känns ju osannolikt det är kabeln det är fel på utan snarare kretskortet antingen i dörren eller i taket.

Går det att mäta om det kommer ström fram till dispensern? Andra sätt att testa var felet ligger?
Hej
Låter som kabeln är av, vi har bytt den 2ggr.
 
A
dörrens kretskort finns ej längre

har du provat att dra ut sladden ur väggen och vänta en stund?
 
Testade precis ha det urdraget ca 20min utan framgång.
 
A
kolla då sladden i dörren och se om du har tur.
i övrigt kan man ju pröva att byta det lilla kretskortet i toppen, efter det finns det inget att göra
 
Brukar plasten runt de tunna trådarna i sladden gå av eller bara kopparn inuti? Testade dra lite i varje tråd vid dispensern och alla satt fast i andra ändan så ingen var helt av.

Ska se om jag får mätt någon ström i sladdändan vid dispensern, borde ju mata på även om den är urdragen ur kretskortet. Kommer det ström där så är det ju helt klart kretskortet i själva dispensern som pajat.
 
A
Patrik_79 Patrik_79 skrev:
Brukar plasten runt de tunna trådarna i sladden gå av eller bara kopparn inuti? Testade dra lite i varje tråd vid dispensern och alla satt fast i andra ändan så ingen var helt av.

Ska se om jag får mätt någon ström i sladdändan vid dispensern, borde ju mata på även om den är urdragen ur kretskortet. Kommer det ström där så är det ju helt klart kretskortet i själva dispensern som pajat.
Det brukar börja med höljet tråden kan vara av även om du drar
 
Hej.
Jag har just köpt ett hus med Elecrolux kyl och frys men får inget vatten ur dispensern, kolsyrat eller vanligt.
kolsyran fräser bara ut kolsyra.
jag har kollat att det kommer in vatten där bak.
efter att ha läst igenom tråden så blir jag inte riktigt klok på vad det kan vara, om det är ventilen som tuben sitter på eller backventiler?

det låter som någon pump går och att ventiler rör sig.
jag har stängt av vattnet och tömt på vatten och höjt tempen till 5+

ERES38810X pn:927870921
 
När man bytt kolsyrepatron fräser den en god stund, i tillägg behöver den tid för att kolsyra vattnet o systemet.
Har du nyligen bytt patron? Hur beter apparaten sig när du trycker på vanligt vatten-knappen och fyller ett vattenglas? Kommer ingenting?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
När man bytt kolsyrepatron fräser den en god stund, i tillägg behöver den tid för att kolsyra vattnet o systemet.
Har du nyligen bytt patron? Hur beter apparaten sig när du trycker på vanligt vatten-knappen och fyller ett vattenglas? Kommer ingenting?
Hej.
tack för svar.
jag har försökt ganska länge med kolsyran. Kanske 1min i sträck men det bara spottar några droppar vatten.
vanligt vatten kommer det inget alls.
Pappa som ägde huset förut har bytt för att testa så den är ny. jag har beställt ett vattenfilter också men det varnar inte för det.
 
A
E ekiz skrev:
Hej.
Jag har just köpt ett hus med Elecrolux kyl och frys men får inget vatten ur dispensern, kolsyrat eller vanligt.
kolsyran fräser bara ut kolsyra.
jag har kollat att det kommer in vatten där bak.
efter att ha läst igenom tråden så blir jag inte riktigt klok på vad det kan vara, om det är ventilen som tuben sitter på eller backventiler?

det låter som någon pump går och att ventiler rör sig.
jag har stängt av vattnet och tömt på vatten och höjt tempen till 5+

ERES38810X pn:927870921
Då har senaste generationen och är det troligen pumpen som felar
E ekiz skrev:
Hej.
tack för svar.
jag har försökt ganska länge med kolsyran. Kanske 1min i sträck men det bara spottar några droppar vatten.
vanligt vatten kommer det inget alls.
Pappa som ägde huset förut har bytt för att testa så den är ny. jag har beställt ett vattenfilter också men det varnar inte för det.
Du har
E ekiz skrev:
Hej.
Jag har just köpt ett hus med Elecrolux kyl och frys men får inget vatten ur dispensern, kolsyrat eller vanligt.
kolsyran fräser bara ut kolsyra.
jag har kollat att det kommer in vatten där bak.
efter att ha läst igenom tråden så blir jag inte riktigt klok på vad det kan vara, om det är ventilen som tuben sitter på eller backventiler?

det låter som någon pump går och att ventiler rör sig.
jag har stängt av vattnet och tömt på vatten och höjt tempen till 5+

ERES38810X pn:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.