10 076 läst · 99 svar
10k läst
99 svar
Prisuppgift hantverkare
Du nämner i ett inlägg att de behövde vara 2 i vissa moment. Var det nödvändigt att vara 2?
Jag håller med om att när det kommer till snickare/målare/elektriker/rörmokare etc och i de fall man inte ringer till en enskild firma utan en lite större . Bör kunna förvänta sig fler än 1 hantverkare.
Och jag höll först med alla inlägg när jag scrollade.
När det kommer till service/reparation och dylikt tycker jag inte det är lika självklart .
Om jag försöker ta ditt perspektiv så skulle det kunna se ut såhär .
Servicefirman som du har anlitat säger att service kostar enligt prislista 900:- + startavgift .
Ifall det på firman finns 2 anställda som alltid åker tillsammans på alla jobb .( Detta är alltså bara ett uppmålat scenario)
Då är det mer skäligt att ange att det kostar 1800:-
I ditt fall skulle det felsökas och möjligtvis repareras/bytas ut en komponent .
Antingen så åker det 2 personer på alla jobb .
Alternativt så bedömde firman att det behövdes 2 personer av de uppgifter kund lämnat.
I bägge de fallen så bör det absolut kommuniceras ut att det kostar antingen 1800:-/h så länge servicejobbet pågår eller att teknikerna kostar 2x900:-/h .
Även om man yrkar i en hel del inlägg att man bara har en del av ekvationen och att summan blir samma så stämmer det ju inte riktigt. Då är ju även timpriset oviktigt att veta och kunde lika gärna ha varit 450:-.
Självklart har ju du som kund säkert gjort en uppskattning av tiden det möjligtvis skulle ta före du tog ditt beslut om att köpa tjänsten, du verkade även veta vilken komponent det gällde som innehöll felet. Så hade du då fått vetskap om att det skickades ut 2 tekniker så hade du kanske insett att en skulle jobba mer än den andra och att det skulle bli kostsamt .
Då kanske du istället med den vetskapen skulle ta beslutet att försöka lösa det själv eller ta hjälp av någon händig i din närhet.
Jag håller med om att när det kommer till snickare/målare/elektriker/rörmokare etc och i de fall man inte ringer till en enskild firma utan en lite större . Bör kunna förvänta sig fler än 1 hantverkare.
När det kommer till service/reparation och dylikt tycker jag inte det är lika självklart .
Servicefirman som du har anlitat säger att service kostar enligt prislista 900:- + startavgift .
Ifall det på firman finns 2 anställda som alltid åker tillsammans på alla jobb .( Detta är alltså bara ett uppmålat scenario)
I ditt fall skulle det felsökas och möjligtvis repareras/bytas ut en komponent .
Alternativt så bedömde firman att det behövdes 2 personer av de uppgifter kund lämnat.
I bägge de fallen så bör det absolut kommuniceras ut att det kostar antingen 1800:-/h så länge servicejobbet pågår eller att teknikerna kostar 2x900:-/h .
Även om man yrkar i en hel del inlägg att man bara har en del av ekvationen och att summan blir samma så stämmer det ju inte riktigt. Då är ju även timpriset oviktigt att veta och kunde lika gärna ha varit 450:-.
Självklart har ju du som kund säkert gjort en uppskattning av tiden det möjligtvis skulle ta före du tog ditt beslut om att köpa tjänsten, du verkade även veta vilken komponent det gällde som innehöll felet. Så hade du då fått vetskap om att det skickades ut 2 tekniker så hade du kanske insett att en skulle jobba mer än den andra och att det skulle bli kostsamt .
Då kanske du istället med den vetskapen skulle ta beslutet att försöka lösa det själv eller ta hjälp av någon händig i din närhet.
Vad menar du med ”trolla”?K kniv skrev:Det är ingen som pratat om hur många personer som behövts för uppdraget. Vi har frågat om arbetstimmar. Ditt problem verkar ligga i att det kom två personer. Och med ditt egna resonemang så hade du varit mycket nöjdare om det bara varit en person där men 10 gånger så länge, för då hade du fått betala ditt timpris som du fått. Men totalt hade kostanden för dig blivit väldigt mycket högre. Hela ditt resonemang är ju helt tappat så sluta trolla nu
Bra sammanfattning.D DaDolly skrev:Du nämner i ett inlägg att de behövde vara 2 i vissa moment. Var det nödvändigt att vara 2?
Absolut, så länge det är lika mycket jobb åt båda två. Men enligt min erfarenhet är det sällan två gubbar jobbar lika mycket, det blir ofta att en jobbar medan den andra står och stirrar och väntar på att rycka in vid behov.Fairlane skrev:
Men sen har jag nog alltid upplevt att jobb som kräver flera personer faktureras per uppgift, och inte per timme och person. Timpris har alltid varit för en gubbe. Att uppge ett timpris och sen fakturera per person känns rätt vilseledande om man inte klargjort i förväg vad som gäller.
Jag förstår mycket väl att TS reagerade på detta.
Eller så hade ts helt enkelt frågat vad priset kommer att bli.D DaDolly skrev:Du nämner i ett inlägg att de behövde vara 2 i vissa moment. Var det nödvändigt att vara 2?
As simple as that…
Bra, då skyller du alltså inte på entrepenören längre. Då kanske du lärt dig att man skall fråga efter priset om man vill veta vad det kommer att kosta.E EB2 skrev:
Gulligt av dig att oroa dig för mina förmågor, men du behöver inte tänka på det…
Unkna personangrepp säger mest om den som använder sig av dem. Det kan du ju fundera på ett tag..
Nissens skrev:
Vill börja med att jag försvarar på inget sett Ts ton mot dig i sina inlägg .Nissens skrev:
Och det tycker jag han ska be om ursäkt för.
Men om vi ser på sakfrågan så är detta ett citat från ett av ts inlägg :
- På frågan hur lång tid det borde ta kunde/ville de inte svara eftersom felsökningen är svår att bedöma tidsåtgången för och reparationen i princip omöjlig att uppskatta hur lång tid den tar innan man vet vad felet är. Det lät rimligt, tyckte jag.
Han försökte alltså fråga om antalet timmar och väga det mot timpriset.
Så nu hade han alltså 900:- x okänt antal timmar att ta ställning till.
Då har han förmodligen själv fått uppskatta det till 900x1 eller 900x2 .
Det är möjligtvis en rimlig uppskattning.
Ja, så kan det ju ha varit. Jag hade nog dragit öronen åt mig om jag inte hade fått något pris, eller åtminstone ett maxpris.D DaDolly skrev:Vill börja med att jag försvarar på inget sett Ts ton mot dig i sina inlägg .
Och det tycker jag han ska be om ursäkt för.
Men om vi ser på sakfrågan så är detta ett citat från ett av ts inlägg :
- På frågan hur lång tid det borde ta kunde/ville de inte svara eftersom felsökningen är svår att bedöma tidsåtgången för och reparationen i princip omöjlig att uppskatta hur lång tid den tar innan man vet vad felet är. Det lät rimligt, tyckte jag.
Han försökte alltså fråga om antalet timmar och väga det mot timpriset.
Så nu hade han alltså 900:- x okänt antal timmar att ta ställning till.
Då har han förmodligen själv fått uppskatta det till 900x1 eller 900x2 .
Det är möjligtvis en rimlig uppskattning.
Men ändå är det ju så att om man själv gör ett antagande så kan man ju inte lasta någon annan för det. Om entrepenören inte vågade skatta det, så är man som amatör sannolikt inte bättre på det…
Ts hade otur när han tänkte helt enkelt.
Håller inte med. Storleken på firma skall inte spela någon roll. Det som spelar roll är arbetsuppgifter och även firmans övergripande planering.D DaDolly skrev:Du nämner i ett inlägg att de behövde vara 2 i vissa moment. Var det nödvändigt att vara 2?
När jag anlitar min nuvarande elektriker är det allt bara en person som kommer. Rörmokaren oftast en, men ibland två. Däremot när jag hade service på värmepumpen kom två, eftersom vissa moment krävde det.
Men nu visste ju varken TS eller firman vad felet var. Om firman (experter) inte kan ge en uppskattning, så kan väl knappast TS göra en uppskattning på tidsåtgång?Även om man yrkar i en hel del inlägg att man bara har en del av ekvationen och att summan blir samma så stämmer det ju inte riktigt. Då är ju även timpriset oviktigt att veta och kunde lika gärna ha varit 450:-.
Och timpriset är tämligen irrelevant så länge man inte har tiden också, så länge det inte rör sig om hiskeliga summor. Nu är vi fortfarande under tusenlappen och rör oss.
Och återigen. Är slutsumman rimlig för vad TS fick levererat? Så länge svaret är ja, så är det inte något att tjafsa vidare om. Det gäller i allt. Aktiehandel är väl ett sådant typexempel där man inte skall gå och gräma sig över att man sålde för 90kr när kursen nu står i 115kr. Det var ett bra beslut då. Man var nöjd med det då (annars hade man inte sålt). Och då är det bara att gå vidare. Så det är väl en fråga till TS: är slutsumman rimlig för utfört arbete oavsett timpris och hur många gubbar som stod och gjorde jobbet?
I mitt yrke är det ofta bra att vara två på en felsökning då sannolikheten att någon som känner till problemet och en lösning på det ökar, varpå tiden som läggs på det hela minskar totalt sett. Oklart om det gäller för poolservice dock.D DaDolly skrev:
Om jag får en prisuppgift på 900kr/h och det dyker upp två gubbar till dubbelt pris, varav den ena är en praktikant/hantlangare som mest maskar. Så skulle även jag bli rätt besviken och frustrerad.
Vidare kan ju en dags felsökning max kosta 7200kr med en gubbe, medan taket för 2gubbar blir 14400kr istället.
Det får man ju väga mot att ersätta den trasiga delen, prova själv eller kanske leva med felet.
Som vanligt leder otydliga prisbesked från företagare till frustration hos dennes kunder. Och som vanligt här på BH kommer en rad personer påstå att kunden borde förstått ditten och datten som företagaren inte berättade om sin prismodell....
Vidare kan ju en dags felsökning max kosta 7200kr med en gubbe, medan taket för 2gubbar blir 14400kr istället.
Det får man ju väga mot att ersätta den trasiga delen, prova själv eller kanske leva med felet.
Som vanligt leder otydliga prisbesked från företagare till frustration hos dennes kunder. Och som vanligt här på BH kommer en rad personer påstå att kunden borde förstått ditten och datten som företagaren inte berättade om sin prismodell....
Anstränger du dig för att inte förstå? Vad jag menar är att entreprenören HADE KUNNAT berätta för mig att de tänkte skicka två gubbar. Det hade varit enkelt för dem att göra och mycket tydligare för mig. I sak har de rätt, även om jag tycker att priskonventionen som sådan är fel.Nissens skrev:Ja, så kan det ju ha varit. Jag hade nog dragit öronen åt mig om jag inte hade fått något pris, eller åtminstone ett maxpris.
Men ändå är det ju så att om man själv gör ett antagande så kan man ju inte lasta någon annan för det. Om entrepenören inte vågade skatta det, så är man som amatör sannolikt inte bättre på det…
Ts hade otur när han tänkte helt enkelt.
Som svar på den avslutande frågan; nej. Eftersom den andre gubben arbetade max hälften av tiden och inte verkade stå för något särskilt kunnande. Jag förstår att båda behövde vara på plats eftersom ett fåtal moment krävde det, men timpriset för honom borde i så fall ha varit lägre.tensiden skrev:Håller inte med. Storleken på firma skall inte spela någon roll. Det som spelar roll är arbetsuppgifter och även firmans övergripande planering.
När jag anlitar min nuvarande elektriker är det allt bara en person som kommer. Rörmokaren oftast en, men ibland två. Däremot när jag hade service på värmepumpen kom två, eftersom vissa moment krävde det.
Men nu visste ju varken TS eller firman vad felet var. Om firman (experter) inte kan ge en uppskattning, så kan väl knappast TS göra en uppskattning på tidsåtgång?
Och timpriset är tämligen irrelevant så länge man inte har tiden också, så länge det inte rör sig om hiskeliga summor. Nu är vi fortfarande under tusenlappen och rör oss.
Och återigen. Är slutsumman rimlig för vad TS fick levererat? Så länge svaret är ja, så är det inte något att tjafsa vidare om. Det gäller i allt. Aktiehandel är väl ett sådant typexempel där man inte skall gå och gräma sig över att man sålde för 90kr när kursen nu står i 115kr. Det var ett bra beslut då. Man var nöjd med det då (annars hade man inte sålt). Och då är det bara att gå vidare. Så det är väl en fråga till TS: är slutsumman rimlig för utfört arbete oavsett timpris och hur många gubbar som stod och gjorde jobbet?