Excel
900kr/h, låter ohemult mycket. 500kr/h är väl rimligare?

Ymer Ymer skrev:
Jag tror att TS var mer ute att priset per timme inte var per person utan tjänsten i sig. Som exempel, asfaltering, pris 6000kr/timme (plus material).
Om det nu behövs fyra eller sex man för att lägga asfalt är ointressant för kunden.
Man skulle bli mäkta förvånad om det dimper ner en räkning på 36000kr/timme.
Spelar det någon roll om det är en gubbe i sex timmar, eller sex gubbar i en timme? Kostar fortfarande totalt sett samma.

För mig är det ointressant hur många personer som behövs, det är totalpriset och tidsåtgång som är relevant. Tiden mest för att kunna planera.

tensiden tensiden skrev:
Spelar det någon roll om det är en gubbe i sex timmar, eller sex gubbar i en timme? Kostar fortfarande totalt sett samma.

För mig är det ointressant hur många personer som behövs, det är totalpriset och tidsåtgång som är relevant. Tiden mest för att kunna planera.
Men det är skillnad på en gubbe i sex timmar och sex gubbar i sex timmar om priset per timme är per arbetare jämfört med för tjänsten i sig.

Ymer Ymer skrev:
Men det är skillnad på en gubbe i sex timmar och sex gubbar i sex timmar om priset per timme är per arbetare jämfört med för tjänsten i sig.
Självfallet, men TS hade ju aldrig frågat om tidsåtgången. Då är det nära på irrelevant med timpriset oavsett vad detta gäller.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
E EB2 skrev:
OK, bilden här på forumet förefaller vara ganska samstämmig så jag får väl medge att jag hade fel. Dock tycker jag ändå att vad som förefaller vara rådande prissättningskonvention är problematisk. Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.
Eller också hade du frågat vad priset kommer att bli…
Det är inte läge att skylla allt på andra i detta läget…

E EB2 skrev:
Hej alla,

Fick prisuppgift från hantverkare uppgående till 900 kr/h. När arbetet var genomfört fick jag en faktura på 900 kr/h gånger två, eftersom de kom två personer. Att de skulle komma två personer och därmed debitera angivet timpris gånger två är inget som upplystes om innan arbetet väl var genomfört. Är detta brukligt? Tycker att det är helt orimligt - om de kommer tre personer; är det timpriset gånger tre då?

Tacksam för svar.

/Erik
Det är helt sjukt att de kan ta 900kr h/ person.
Vad gjorde de? Vaskade guld?

• Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Fairlane
tensiden tensiden skrev:
Självfallet, men TS hade ju aldrig frågat om tidsåtgången. Då är det nära på irrelevant med timpriset oavsett vad detta gäller.
Jo, enligt #42 frågade TS, men de kunde inte uppge tid erftsom det rörde sig om felsökning.

Det tycker jag är fullt rimligt. Sen kan jag väl tycka att som företagare kan man ju nämna när kunden frågar om pris, att det är 900 kr/h samt att man kommer med två man och att det är 900 kr för var och en av dem. Allt för att slippa missnöjda kunder i efterhand.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Hej alla,

Fick prisuppgift från hantverkare uppgående till 900 kr/h. När arbetet var genomfört fick jag en faktura på 900 kr/h gånger två, eftersom de kom två personer. Att de skulle komma två personer och därmed debitera angivet timpris gånger två är inget som upplystes om innan arbetet väl var genomfört. Är detta brukligt? Tycker att det är helt orimligt - om de kommer tre personer; är det timpriset gånger tre då?

Tacksam för svar.

/Erik
Tid att lägga av med kontorsjobbet och starta en hantverkarfirma. Ta 500kr i timmen i början medan man lär upp sig genom att kolla upp på nätet och fråga i bra byggaffärer. Sen ta full taxa efter några år.

instruera barnen på att skippa universitetet och jobba i firman istället också.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Jo det är ganska lockande fram tills dess du räknar ut hur mycket staten ska ha i diverse skatter. Om du sen blir sjuk så inser du att du ska själv betala för två veckors lön + lön för nån som gör jobbet medan du har gips på armen. Och så vill du kanske lägga av lite till pension så du inte blir fattigpensionär på gamla dar. Och så ska försäkringsbolagen ha sin del av kakan.

• Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, enligt #42 frågade TS, men de kunde inte uppge tid erftsom det rörde sig om felsökning.

Det tycker jag är fullt rimligt. Sen kan jag väl tycka att som företagare kan man ju nämna när kunden frågar om pris, att det är 900 kr/h samt att man kommer med två man och att det är 900 kr för var och en av dem. Allt för att slippa missnöjda kunder i efterhand.
Ah, missade det.

Håller med om att hantverkare bör vara tydligare, men samtidigt måste man se om man fått vad man betalat för och att totalen är rimlig. Då blir det lite egalt om det är en eller två gubbar som gör jobbet.

De förra elektrikerna vi anlitade kom antingen ensamma eller två åt gången. Jag sket i om de kom en eller två, för det var lika många timmar att arbeta för det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
De förra elektrikerna vi anlitade kom antingen ensamma eller två åt gången. Jag sket i om de kom en eller två, för det var lika många timmar att arbeta för det.
Värt att ta i beaktande är att vissa jobb går fortare om man är två, ibland kan man köra ensamjobb på två eller tre täter och ibland finns det bara jobb åt en åt gången, är man fler springer man i vägen för varandra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också hade du frågat vad priset kommer att bli…
Det är inte läge att skylla allt på andra i detta läget…
Har jag gjort det eller? Du verkar inte vara läskunnig.

Nissens
E EB2 skrev:
Har jag gjort det eller? Du verkar inte vara läskunnig.
Ja, här kommer ett citat från din text:

”Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.”

De flesta tycker nog att du skyller på entrepenören när du skriver så.

Jag kan tycka att i detta fallet hänger minst 90% av ansvaret på dig. Om du inte frågar vade det kommer att kosta så kan du inte förvänta dig att du får svaret på det.

Du frågade efter timkostnaden, du fick veta den och du blev fakturerad densamma. Självklart är den per person.

Som man frågar får man svar.

Som du ser är det inte min läskunnighet det är fel på, det måste alltså vara något annat som falerat…

Nissens Nissens skrev:
Ja, här kommer ett citat från din text:

”Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.”

De flesta tycker nog att du skyller på entrepenören när du skriver så.

Jag kan tycka att i detta fallet hänger minst 90% av ansvaret på dig. Om du inte frågar vade det kommer att kosta så kan du inte förvänta dig att du får svaret på det.

Du frågade efter timkostnaden, du fick veta den och du blev fakturerad densamma. Självklart är den per person.

Som man frågar får man svar.

Som du ser är det inte min läskunnighet det är fel på, det måste alltså vara något annat som falerat…
Om du läser mina andra inlägg så konstaterar jag att jag inte visste att priser för denna typ av tjänster alltid anges per timme och person.

Emellertid tycker jag att det vore tydligare att då skriva ut exakt vad man menar, det vill säga timme per person och även hur många personer man avser att skicka.

Så jo, det är nog din läskunnighet som fallerar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Känns som lite av en gråzon, där vissa har väldigt bestämda åsikter åt både ena eller andra hållet.

Men om jag anlitar en firma för att utföra ett mindre jobb, t.ex. en elektriker för att pyssla med dittan och dattan, så räknar jag kallt med att ett timpris gäller för hela arbetet. Och att man skickar en gubbe.

Köper inte alls argumentet att två alltid gör jobbet på halva tiden av en. Ju fler kroppar, desto mer dödtid i många fall. Blir ju ofta att den ena bara står och stirrar medan den andra jobbar.

Sen finns det vissa sysslor som faktiskt kräver två gubbar. Vet inte om det gäller för poolskötsel. Spontant känns det tveksamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.