E EB2 skrev:
Jag ska försöka förklara. För mig som kund är det svårt - i vissa fall omöjligt - att veta hur många gubbar som behövs för att utföra ett arbete på ett effektivt sätt. För firman är det svårt - i många fall omöjligt - att på förhand uppskatta hur många timmar ett arbete kommer att ta. Därför hade varit tydligare om firman hade givit mig ett pris per timme firman är på plats, inte per gubbe som kommer. Jag förstår nu att det är så man anger priser, men det visste jag inte då. Totalpriset hade mycket riktigt blivit detsamma men jag hade kunnat välja att göra jobbet själv eller inte alls.
Du hade inte blivit hjälpt av det eftersom du inte vet hur många arbetstimmar det tar. Du har bara ena variabeln i ekvationen.

Även om de inte kan svara innan hur många timmar det kommer att ta så kan de nog göra en uppskattning baserat på hur lång tid det brukar ta.
 
Om företaget dessutom tar restid, så blir det ju dyrare med 2 gubbar:
2×2h + 2×restid > 1×4h + 1×restid

Men vissa arbetsmoment kanske kräver 2 gubbar?
 
E EB2 skrev:
Jag ska försöka förklara. För mig som kund är det svårt - i vissa fall omöjligt - att veta hur många gubbar som behövs för att utföra ett arbete på ett effektivt sätt. För firman är det svårt - i många fall omöjligt - att på förhand uppskatta hur många timmar ett arbete kommer att ta. Därför hade varit tydligare om firman hade givit mig ett pris per timme firman är på plats, inte per gubbe som kommer. Jag förstår nu att det är så man anger priser, men det visste jag inte då. Totalpriset hade mycket riktigt blivit detsamma men jag hade kunnat välja att göra jobbet själv eller inte alls.
Du har samma möjlighet (underlag för...) att välja att göra jobbet själv oavsett hur många som kommer. Du vet inte mer om totalpriset om det bara kommer en gubbe.
 
N
Jag tycker att tonen i tråden är tråkig!

Hur svårt är det för ett företag som jobbar mot privatpersoner att skapa en mall hur man kommunicerar
sina priser? De jobbar med detta varje dag medan privatpersonen gör inte det.

Själv jagar jag offerter för dränering och det spelar ingen roll hur mycket jag förbereder mig så
får man offerter som inte går att jämföra. Nästan alla anstränger sig att vara så otydliga som möjligt
för att sedan ringa och fråga varför jag inte återkopplar.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
T
N Noun skrev:
Jag tycker att tonen i tråden är tråkig!

Hur svårt är det för ett företag som jobbar mot privatpersoner att skapa en mall hur man kommunicerar
sina priser? De jobbar med detta varje dag medan privatpersonen gör inte det.

Själv jagar jag offerter för dränering och det spelar ingen roll hur mycket jag förbereder mig så
får man offerter som inte går att jämföra. Nästan alla anstränger sig att vara så otydliga som möjligt
för att sedan ringa och fråga varför jag inte återkopplar.
Jag håller med. Dessutom är ju 900kr/h inte kostnaden, utan priset.
Kostnaden är ju en produkt av pris multiplicerat med en/flera drivare, i detta fall timmar och antal gubbar. Så en seriös aktör upplyser ju för konsumenten antingen kostnaden, alternativt båda termerna pris, timmar och antal personer så att köparen kan beräkna detta själv.
 
  • Gilla
Noun och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
OK, bilden här på forumet förefaller vara ganska samstämmig så jag får väl medge att jag hade fel. Dock tycker jag ändå att vad som förefaller vara rådande prissättningskonvention är problematisk. Det hade varit mer ärligt och transparent av firman att säga att ”priset är 900 kr/h/person och vi kommer att skicka 2 man. Du blir alltså debiterad 1800 kr/h.” Inte särskilt svårt heller. Tydligt och inga konstigheter.
Hej, nu svarar jag utan att ha läst allt.
Igår drog vi dubbla signalkablar i hölje från mott kontor, genom källaren, under altanen, under grusgången, över berget, genom den gjutna rabatten, i brobalkarna, bredvid trappen, klamrat i staketen, över berget, genom grunden, klamrat i trossbotten och upp i väggdosan.
Vi var jag 58år, F24 och A15.
Vi höll på 7 timmar inklusive brakfrukost och stadig lunch, så säg 6 timmar max. 3x6=18 timmar.
Jag själv hade ALDRIG gjort det på den korta tiden, snarare det dubbla.
Vad jag vill säga att 2 man kanske gjorde det på mindre än halva tiden och således kan det hela blivit billigare.
Du tänker helt fel med din modell av tidsmätning.
 
  • Gilla
Lunneborg och 2 till
  • Laddar…
Något jag inte ser någon nämnt är: "var totalpriset rimligt för det du fick för pengarna"?

Skit samma om det tar fem timmar för en gubbe eller 2x3 timmar för att man är två gubbar. Ibland måste man kanske vara två för att vissa moment är effektivare eller kanske bara möjliga att utföra om man är två. Likaså åker kanske firman ibland med en extragubbe som "inte har något bättre för sig" och debiterar då extra i onödan.

Det man får fråga sig är dock, för den totalsumma jag betalade, fick jag det jag förväntade mig?
 
I ”mitt” fall var det en av dem som stod för lejonparten av arbetet och kunnandet, medan den andre var mer av en hantlangare. Det fanns vissa moment som krävde två personer med långt ifrån alla. Den andre gubben arbetade max 50% av tiden. Med ert sätt att resonera borde de alltså ha fakturerat 1350 kr/h. Men det går förstås inte eftersom även den andre behöver vara på plats hela tiden, även om han inte aktivt arbetar.

Så varför inte vara tydlig från början och säga:

”Vi debiterar 900 kr/h/person och vi behöver skicka två personer. Hur många timmar det tar är svårt att säga på förhand men antagligen inte mindre än 4 timmar och inte mer än 8 timmar.”

?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att man bör ta reda på (eller få utan att fråga) en uppskattad totaltid som kommer faktureras, samt aktuellt timpris.

Men jag förstår inte vad du är upprörd över, för du frågade väl bara om timpriset och inte tidsåtgång?

Är ju som om jag på fråga om vad huset kostar i uppvärmning säger 1kr/kWh, men inget om hur många kWh som går åt. Sen klagar du i efterhand över att huset värms både med värmepump samt har elgolvvärme i ett rum.

Vill inte vara hård, men likväl som hantverkare oftast är dåliga på att säga vad saker och ting kommer kosta, måste man själv se till att få alla parametrar satta. I det här fallet timpris samt totalt antal timmar.
 
E EB2 skrev:
”Vi debiterar 900 kr/h/person och vi behöver skicka två personer. Hur många timmar det tar är svårt att säga på förhand men antagligen inte mindre än 4 timmar och inte mer än 8 timmar.”
Ja det hade varit ett bra sätt att svara dig och vad man minst skulle kunna förvänta sig.

Vad hade ni för dialog om arbetet som föranledde uppgiften om 900kr per timme? Vad ville du ha gjort och vad var deras svar? Hur många timmar användes?
 
Jag tror att TS var mer ute att priset per timme inte var per person utan tjänsten i sig. Som exempel, asfaltering, pris 6000kr/timme (plus material).
Om det nu behövs fyra eller sex man för att lägga asfalt är ointressant för kunden.
Man skulle bli mäkta förvånad om det dimper ner en räkning på 36000kr/timme.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det hade varit ett bra sätt att svara dig och vad man minst skulle kunna förvänta sig.

Vad hade ni för dialog om arbetet som föranledde uppgiften om 900kr per timme? Vad ville du ha gjort och vad var deras svar? Hur många timmar användes?
Jag kontaktade dem för att få hjälp att felsöka och reparera en specifik komponent på poolen. Fick svaret att de debiterar enligt prislista för service, 900 kr/h (+ startavgift). På frågan hur lång tid det borde ta kunde/ville de inte svara eftersom felsökningen är svår att bedöma tidsåtgången för och reparationen i princip omöjlig att uppskatta hur lång tid den tar innan man vet vad felet är. Det lät rimligt, tyckte jag.
 
900 spänn i timmen för en poolskötare verkar vara i överkant.....
 
E EB2 skrev:
Jag kontaktade dem för att få hjälp att felsöka och reparera en specifik komponent på poolen. Fick svaret att de debiterar enligt prislista för service, 900 kr/h (+ startavgift). På frågan hur lång tid det borde ta kunde/ville de inte svara eftersom felsökningen är svår att bedöma tidsåtgången för och reparationen i princip omöjlig att uppskatta hur lång tid den tar innan man vet vad felet är. Det lät rimligt, tyckte jag.
Ja det låter också rimligt, i den situation du hade.

Då är ju det enda orimliga som är kvar din förväntan om att timpriset anges för hela besöket och inte per person, eftersom man aldrig prissätter hantverkstjänster på det sättet, det gäller alltid per person. Nu vet du att det är så det fungerar - case closed.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
900 spänn i timmen för en poolskötare verkar vara i överkant.....
Det är inte en poolskötare som bokats, utan en installatör. Är inte förvånad över det prisläget, de har hur mycket som helst att göra under högsäsong.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.