E EB2 skrev:
Är detta brukligt?
Ja.

E EB2 skrev:
om de kommer tre personer; är det timpriset gånger tre då?
Ja.

Frågar man efter "timpriset" avse pris per timme per gubbe, det är standard.
Sen tycker jag spontant 900 kr/tim är dyrt för en pooltekniker, men jag har aldrig haft kontakt med den branschen.
 
E EB2 skrev:
Som svar på den avslutande frågan; nej. Eftersom den andre gubben arbetade max hälften av tiden och inte verkade stå för något särskilt kunnande. Jag förstår att båda behövde vara på plats eftersom ett fåtal moment krävde det, men timpriset för honom borde i så fall ha varit lägre.
Om du inte hade varit där och sett det hela, hade du då känt att priset var rimligt? Skit samma i hur många dom var och vad dom gjorde. Var slutsumman på fakturan värd att få felet löst?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sen tycker jag spontant 900 kr/tim är dyrt för en pooltekniker, men jag har aldrig haft kontakt med den branschen.
Det är dyrt. Vi har duktiga IT-konsulter som går för mindre än det på vissa uppdrag. Då snackar vi ändå minst tekn. mag. eller civ.ing. och flera år i branschen. Å andra sidan är det väl inte så mycket jobb på vintern för en poolsnubbe?
 
tensiden tensiden skrev:
I mitt yrke är det ofta bra att vara två på en felsökning då sannolikheten att någon som känner till problemet och en lösning på det ökar, varpå tiden som läggs på det hela minskar totalt sett. Oklart om det gäller för poolservice dock.
Jag gillar affärsmodellen, brister i kompetens gör att man skickar fler som kan fakturera. Gött.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Jag gillar affärsmodellen, brister i kompetens gör att man skickar fler som kan fakturera. Gött.
Jag anlitar gärna dig framöver eftersom du löser allting själv direkt utan betänketid eller att fråga någon kollega. Blir toppen!
 
tensiden tensiden skrev:
Håller inte med. Storleken på firma skall inte spela någon roll. Det som spelar roll är arbetsuppgifter och även firmans övergripande planering.

När jag anlitar min nuvarande elektriker är det allt bara en person som kommer. Rörmokaren oftast en, men ibland två. Däremot när jag hade service på värmepumpen kom två, eftersom vissa moment krävde det.


Men nu visste ju varken TS eller firman vad felet var. Om firman (experter) inte kan ge en uppskattning, så kan väl knappast TS göra en uppskattning på tidsåtgång?

Och timpriset är tämligen irrelevant så länge man inte har tiden också, så länge det inte rör sig om hiskeliga summor. Nu är vi fortfarande under tusenlappen och rör oss.


Och återigen. Är slutsumman rimlig för vad TS fick levererat? Så länge svaret är ja, så är det inte något att tjafsa vidare om. Det gäller i allt. Aktiehandel är väl ett sådant typexempel där man inte skall gå och gräma sig över att man sålde för 90kr när kursen nu står i 115kr. Det var ett bra beslut då. Man var nöjd med det då (annars hade man inte sålt). Och då är det bara att gå vidare. Så det är väl en fråga till TS: är slutsumman rimlig för utfört arbete oavsett timpris och hur många gubbar som stod och gjorde jobbet?
Det finns egentligen inget fel med det du skriver ifrån den synvinkel du har när du skriver det.
Hade denna fråga legat under ”juridik” så hade jag inte lagt så stor tid på den .
Frågan här är väl snarare om företaget hade kunnat ge en rimligare prisbild till kund.

Om vi leker med tanken att detta är en auktoriserad servicefirma som i vanliga fall utför garantijobb åt tillverkaren/leverantören till produkten så anser jag att kunden hamnar i underläge när det kommer jobb som ligger utanför garantin.

Denna firma är kanske de enda som utför jobb åt denna leverantör/tillverkare inom ett visst geografiskt område .
Ts kände då möjligtvis att det är denna firma eller ingen alls .
Ifall då ts har försökt få en prisuppfattning men bara blivit hänvisad till en timpenning på 900:- så anser jag att firman hade kunnat ge en bättre uppskattning av priset .
Ifall firman vanligtvis utför servicejobb av detta slag så har de såklart erfarenhet och vet säkerligen vad det minst rör sig om. Du skriver själv ovan ”experter”
Och av en expert förväntar jag mig mer både när det gäller arbetet och uppskattning av jobbet.
Firman visste ju att den första timmen (utan startavgift) minst skulle kosta kunden 1800:-
 
tensiden tensiden skrev:
Jag anlitar gärna dig framöver eftersom du löser allting själv direkt utan betänketid eller att fråga någon kollega. Blir toppen!
Du behöver inte bemöda dig. Jag kör visst fast ibland, men endera ringer jag en kollega utan att debitera dubbelt eller så går jag hem på kammaren och klurar. Sedan tar vi upp det på nästa kompetensplan. ;)
 
Fairlane
tensiden tensiden skrev:
Det är dyrt. Vi har duktiga IT-konsulter som går för mindre än det på vissa uppdrag. Då snackar vi ändå minst tekn. mag. eller civ.ing. och flera år i branschen. Å andra sidan är det väl inte så mycket jobb på vintern för en poolsnubbe?
Inte en helt rättvis jämförelse kanske, eftersom du då troligen talar ex moms, och det troligen var inkl moms här, samt att det ena är ett långtidsuppdrag och det andra är strötimmar, där man normalt får lägre beläggningsgrad.

Sen kanske det är högt ändå, men det är ändå accepterat av kunden.
 
tensiden tensiden skrev:
Om du inte hade varit där och sett det hela, hade du då känt att priset var rimligt? Skit samma i hur många dom var och vad dom gjorde. Var slutsumman på fakturan värd att få felet löst?
Jag uppskattade själv tidsåtgången till ungefär 5 timmar. Totalkostnaden, trodde jag, borde då landa på 4500 kr. Dyrt, absolut, men där jag bor får man tyvärr vara glad om man får tag på någon firma som servar pooler öht. Detta fel hade jag dessutom velat åtgärda länge (även om det inte påverkar poolens grundfunktion). Lustigt nog lyckades jag uppskatta tidsåtgången ganska väl men när fakturan sedan visade sig bli på det dubbla var jag inte lika nöjd längre.
 
…men du hade ju inte uppskattat tidsåtgången väl? Du hade ju bara hälften av tiden som behövdes.

Kan du beskriva i detalj arbetet som utförts?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.