Men vi kan ju inte bedöma det utan dessa bilder...
 
Det står att du förberett el till matplatsen, det är inte att de dragit ut en ny gruppledning från centralen då?
Annars kanske du kan fråga firman.
 
Här finns några bilder (längden på rummet 3 m), matplatsen blev bakom nybyggda vägg och sladdarna har dragits delvis genom den nya väggen, och delvis från gamla uppkoppling till tvättmaskinen) 01.01.2015 216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
01.01.2015 238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man bara uppskattar grovt de slangar man ser på bilden (och angivelsen att rummet är 3m långt), så tycker jag mig se typ 35 - 40m slang. Och med såpass mycket slang så är ju även åtgången på FK tråd rätt rimlig.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
När jag skrev att 30 timmr lät mycket för ett badrum, så hade det ju inte framgått att det var såpass mycket utanför badrummet också. Tycker iofs frotfarande att det är mycket med 10 besök, för det där. Och även 30h är mycket för det vi ser på bilderna. Men inte orimligt.
 
Ok - Tack! Om ni tycker att så mycket går åt, tänker inte räkna santimetervis slangen eller sladdar. Men på bilderna ser man all material som var köpt av elfirman för installationen. Vad av sådana grejer (rester?) kan man returnera tillbaka till butiken för att sedan debitera mig på en dag till med 2 timmars jobb som förbrukades för "rapportering till chefen" och "retur till butiken". Något annat material beställdes eller användes alldrig. Särskild irriterad av servicebilkostnaden för denna dag!:sly:
 
Förutom det på bilderna antar jag det tillkommer ett centralbyte, jobb i matplatsen, golvvärme samt tillhörande mätningar och kontroller med upprättande av centralförteckning och protokoll.
 
Retur till elgrossisten måste ju vara något du har beställt men som sedan visat sig inte behövts, bara du och firman vet vad det handlar om.
Vet du inget om någon materialretur ska du ju naturligtvis inte betala för det heller, verkar ha blivit något missförstånd där, konstigt med tanke på att du pratat med firman om detta redan.
 
Nej - det var ingenting annat som jag beställde via firman - strömbrytare, eluttag, ramar, spottar och transformator, golvvärmepacket köpte jag själv. Det stämmer att golvvärme ingår i jobbet (golvvärmesladdar och flexrör för spottar fixades på 5 timmar under en och samma dag). Men inget i matsalen hade avslutats eller fortsättas i dagens läge eftersom jag inte bestämde mig med hur blir det där. Allt är precis i samma läge som det ser ut på bilden. Vad är det för protokoll som borde utföras?
Det enda att någon elektriker från den här firma skulle tillbaka efter helger för att göra om något med handdukstork - den installerades snett (hål borrades på fel avstånd) och därför elpatronen kunde inte tryckas rätt mot väggen och till slut ramlade ner från fästet. Ett huvudverk till. IMG_2650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utifrån bilderna tycker jag fakturan är rimlig, både till tid och material. Tar jag på elektrikerögonen (det är 20 år sedan) så mäter jag 40-45 meter slang, möjligen är 65 meter brun-blå-jord lite mycket men det går inte att utifrån bilderna veta om det tex blivit nödvändigt att dra om något som blev för kort i samband med centralbytet.
Återlämning av material verkar konstigt att debitera, om det inte är något special som inte går åt på något annat jobb.
Möjligen har du blivit debiterad 1-2 servicebilar för mycket.
Att chefen kommer och tittar på något som blivit fel ska det inte debiteras något för.
Montaget av handukstorken får firman självklart rätta till.
Som sagt, jag tycker det verkar rimligt med förbehållen ovan.
 
  • Gilla
Karelen
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer, men jag har inte fått något tydligt svar på min fråga gällande sevicebildebitering: om man godkänner via mejl 600 kr/dag (inkl.moms) som kostnad vid förhandlingen, menas denna kostnad per 1 tillfälle eller beräknas det per timme under en och samma dag utifrån att 1 dag = 8 arbetstimmar (75 kr/tim).
I sådant fall menar jag om elektrikern jobbade 2 timmar under en dag, skall det debiteras 75x2 tim =150 kr (han åkte ju till nästa kund som säkert betalade enliknande bilservicekostnad)
 
Slutsumman är nog rätt ok du fick en uppskattning av mig tidigare där inget arbete utanför badrummet fans med (utom ev. montering av JFB). Att sedan det blir dyrare är inte så konstigt när det tillkommer övriga arbeten tex centralbyte mm, jag tror inte att du har så stor orsak att "gnälla".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.