Lägg till att man har samlat några jobb att sammanställa vid samma tillfälle, då kan det vara 2-3 tim man ej kan debitera någon annan kund. Skulle man ha såna skvättar ställtid varje gång så skulle det bli ohållbart!

//Patrik
 
AnneFi
Patrik_Hed skrev:
Lägg till att man har samlat några jobb att sammanställa vid samma tillfälle, då kan det vara 2-3 tim man ej kan debitera någon annan kund. Skulle man ha såna skvättar ställtid varje gång så skulle det bli ohållbart!

//Patrik
Nej kan kanske vara stor skillnad för dig och sambon då 90% av
deras jobb är antingen på fast pris till privatpersoner eller där de är inhyrda av större företag.
Då är det kanske lättare att gå förlust på en timme när man kör på löpande.
 
Har man fastprisjobb är det aldrig några problem ( så länge kunden inte tror att allt som man tänkt sig ingår och inte bara det man beställt) eller är inhyrd hos en firma är det är det inga problem och mycket enkelt. Problemen kommer alltid på löpande jobb, inte minst där "kunden" ska ordna med samordningen för hur svårt kan det vara och så kostar det en slant att leja bort. Och när det brister i samordningen och man får åka gång på gång är det hantvekarens fel att jobbet inte flyter utan hackar.
 
O
Patrik_Hed skrev:
Lägg till att man har samlat några jobb att sammanställa vid samma tillfälle, då kan det vara 2-3 tim man ej kan debitera någon annan kund. Skulle man ha såna skvättar ställtid varje gång så skulle det bli ohållbart!
Jösses! Vad lever du i för fantasivärld egentligen? Om du på fullt allvar tror att det är en naturlag att du skall ha hundraprocentig täckning och ett ett-till-ett-förhållande mellan arbetat tid och debiterad tid så är det hög tid att vakna upp! Det om något är helt orimligt. Alla företag oavsett om de säljer produkter eller tjänster har omkostnader, det vill säga kostnader som inte går att härleda till en specifik kund. Dessa kostnader täcker man normalt sett genom ett högra pris på sin produkt eller på sin tjänst. Försäkringar, administration, arbetskläder, verktyg, arbetskläder, friskvård, bilservice, bilskatt, utbildning, reklam, osv. Det är omkostnader och de skall täckas av marginalen på dina tjänster. Grundläggande företagsekonomi.
 
Steamboy skrev:
Jösses! Vad lever du i för fantasivärld egentligen? Om du på fullt allvar tror att det är en naturlag att du skall ha hundraprocentig täckning och ett ett-till-ett-förhållande mellan arbetat tid och debiterad tid så är det hög tid att vakna upp! Det om något är helt orimligt. Alla företag oavsett om de säljer produkter eller tjänster har omkostnader, det vill säga kostnader som inte går att härleda till en specifik kund. Dessa kostnader täcker man normalt sett genom ett högra pris på sin produkt eller på sin tjänst. Försäkringar, administration, arbetskläder, verktyg, arbetskläder, friskvård, bilservice, bilskatt, utbildning, reklam, osv. Det är omkostnader och de skall täckas av marginalen på dina tjänster. Grundläggande företagsekonomi.
Nej, naturligtvis inte men arbeten som ingår för att kunna utföra jobbet hos en kund ska debiteras så långt det är möjligt. Det är det man får lära sig av företaget!
 
Visst blir det en härlig soppa när man blandar ihop hur en anställd ska få "sina" timmar och hur företaget ska få "sina" timmar.
Det är två helt olika saker som INTE har någon direkt koppling.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
O
elmont skrev:
Visst blir det en härlig soppa när man blandar ihop hur en anställd ska få "sina" timmar och hur företaget ska få "sina" timmar.
Huvudet på spiken! Problemet blir när tidsredovisningen från elektrikern sida mot företaget spiller över till företagets debitering av kund. Jag tror en del av problemet är att många som startar egen elfirma börjat sin karriär längst ned i ett stort företag utan att egentligen ha någon djupare förståelse för företagets ekonomi, och sedan när de startar eget företag, fortsätter som de gjort förut; det de rapporterade i sin tidsredovisning till företaget blir vad de nu debiterar kund.

Om vi tar t.ex. "El-Putte": Han har är en flitig liten elektriker och lyckas få till 95% täckning i sin tidsrapportering mot företaget. Av dem så har han spenderat en massa härliga goa inkomstbringande timmar hos kund och totalt 5 timmar på kontoret eller i verkstan. Rimligtvis så debiterar företaget BARA kunden för den tid som faktiskt arbete utförts åt kunden. Sedan får arbetsgivaren fundera över om de 13% av El-Puttes arbetade tid som inte har intäktstäkning står i rimlig relation till den totala intäkten eller om timdebiteringen behöver höjas. Med en timdebitering av 600:-/timme mot kund blir den effektiva intäkten i det här fallet bara 522:-/timme.

Andra saker man kan fundera över är om El-Putte faktiskt behöver 5 timmar på sig för att administrera och förbereda de övriga 29 arbetstimmarna eller om han kan effektivisera sitt arbete. Det skulle till om med kunna vara så att om man slår ihop El-Puttes icke-debiterbara tid med hans kollegors tid så ser man att skulle de löna sig att anställa någon som enbart arbetade med dessa saker och på så sätt frigjorde elektrikern så att de bara kan ägna sig åt debiteringsbart arbete. Som företagsledare eller företagsekonom är det här saker man kontinuerligt måste ha i åtanke. Man måste räkna på dem och se trender och vidta åtgärder. Den här ur-hand-i-mun-mentaliteten där det inte är någon skillnad på företagets timmar och debiterade timmar är inte bra.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Ett annat "problem" hos företagen är att företagen jagar kostnader och vill lägga över arbetsledning på montörerna och därmed slippa/minska sina arbetsledare. Tiden som företaget "sparar" läggs i ställe på montören och är då "lättare" att debitera kunden. Den som sedan får sura miner av kunden är elektrikern.
 
Jag tror inte att jag kommer att acceptera timmar som helt oppen hänvisas till redovisning till chefen. Som kund har jag ingenting med detta att göra. Även om vi kunder vet att detta finns. Annars snart kommer vi att se på fakturan alla elektrikernas toabesök. De finns ju oxå under hans arbetstid. 😉
 
Vad jobbar du med?
 
Är det de 2 timmarna sista dagen TS hänger upp sig på där man "gjorde en sammanställning på jobbet dvs skrev ner allt material och returnerade samt tidsskrivning arbete"?

Och av detta är det sammanställningen som är problemet, returneringen anses rimlig då?

Kanske en 1-1,5h sammanställning kvar i så fall, man samlar allt som har med jobbet att göra och skapar en faktura efter montörens lista på arbetade timmar och material, sparar eventuellt in mätprotokoll och foton i datorn, eventuella kontakter med nätägare.

Kan förstå att det sticker i ögonen lite, 2h fakturerade som inte syns som ett nyuppsatt vägguttag eller annat i TS hem utan enbart verkar bestå av en varutransport av felaktiga varor samt administrativa uppgifter men som sagt, hade kostnaden dolts genom högre timpris hade det kanske verkat mer ärligt i mångas ögon.

Sen finns ju andra varianter där extrakostnader tilkommer på fakturan, dessa skulle då kunna användas för att täcka arbetstid utanför arbetsplatsen, denna tid som kan vara svår för kunden att kontrollera eller få uppfattning om vad som egentligen görs.
 
Har eget företag, men ingenting med hantverktjänster.
 
I stort sätt handlade min fråga om att när man börjar beräkna alla tillkommande kostnader såsom hel dags bilservice kostnad bara för 2 timmars arbete och + "redovisning till chefen" + något överdriven resetid, då blir plötsligt timkosnad gällande elinstallationen 890 sek per timme. Ett saftigt pris...
 
Ja, citerar tidigare inlägg
bilservicekostnad 600sek/dag (nu skriver jag inkl.moms)
denna kostnaden kan lätt bli överdrivet stor förhållandevis om du syftar på kostnad/jobb (vilket jag misstänker man gör).

Är det som du skriver, kostnad/dag borde det ju rimligen röra sig om 600/8=75 kronor i timmen så 150 kronor i ditt fall för transport av felaktigt material. Sen vet jag inte om det tillkommer kilometerkostnad också?

Men i slutändan är det som det ofta handlar om, redovisade faktiska kostnader som tillkommit utan kundens vetskap eller allt ingår i timpriset vilket i detta fallet ligger runt 560 kronor. Se även http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/247974-paslag-av-elektriker-pa-material.html där liknande problem med att kostnader tillkommit i slutfakturan som kunden inte känt till då jobbet beställts.
 
Vad är det som egentligen ingår i begreppet "servicebil"?
Det känns ju som för 600kr om dagen så skulle man kunna plocka ut en rätt rejäl hyrbil?
Är det inte" tjänstebil" som elektrikerna har eller hyrs bilarna?
Att kunna fakturera 12000kr i månaden för att ha en skåpbil som inte borde kosta mer än max 1/3 av den summan om den vore tjänstebil?

Tycker det är väldigt tråkigt när vissa grupper inom hantverkaryrket ska göra det så väldigt mycket krångligare att jämföra priser och faktiskt förstå vad det är man betalar för, just el-installationer är ju jämt och ständigt uppe på tapeten, märkligt att inga av dessa vill ta på sig något ansvar över att göra redovisningen mot kund enklare, oftast brukar det ju vara när kunderna tycker nått är mindre bra som leder fram till att det blir förändringar.

Det hade ju även rent av varit med fördelaktigt för kunden om elfirman debiterade 1000kr i timman och sen ingick alla servicebilar och annat jox i den kostnaden.
Men det lär säkert inte funka hos skatteverket utan varje grej måste redovisas för sig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.