Problemet, om vi nu kan kalla det så, är att elektrikerns arbete vid en badrumsrenovering inte kan utföras kontinuerligt, utan kommer skvättvis varefter projektet framskrider, en timme här och ett par timmar där, och dessutom är det ofta så att det låser arbetet för övriga inblandade om det inte utförs vid rätt tillfälle. Därför blir det en högre andel reskostnader vid den här typen av jobb. Lägg till att inte allt jobb är i själva badrummet, det kan dra med sig centralbyte osv.
Tillägg för bil borde vara vara per kilometer, att bara slänga på 400 för varje dag belyser bara det jag skrev i en annan tråd nämligen att man borde ta ett timpris man kan leva på istället för nåt halv-hittepå. 450 kr/tim med en debiteringsgrad på säg 80-90% (gissar kvalificerat) räcker inte till någon vidare månadslön när alla avgifter och omkostnader är betalda.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Men en timme resa varje dag låter lite konstigt om det rör sig om 1 mil. 12 tim för resa och tidsrapportering för ett badrum???

//Patrik
Ja det känns mycke, men restid och rapportering är i de flesta fall arbetstid i de flesta yrkesgrupper.

Fotografen skrev:
Ja det känns mycke, men restid och rapportering är i de flesta fall arbetstid i de flesta yrkesgrupper.
Jo, absolut, men 12 tim... 0,5 tim restid per dag låter väl mer rimligt, men varför redovisa restiden separat? Det ingår ju i arbetstiden. Blir ju bara en onödig diskussion, som i detta fallet.

//Patrik

Jo. När jag jobbade på elfirma skrev vi verklig tid på tidsedeln, totaltid. Var man på fler ställen samma dag så delade man upp körtiden på något sätt som kändes bra och rättvist mellan olika beställare.

Ja, man måste ha lite sunt förnuft när man skriver tid och se det rimliga med det. Man kan inte bara kasta på tid hur som helst för i slutändan så är det ju någon som ska betala kalaset.

//Patrik

I mitt fall det handlade om stambyte i badrummet och jag passade på att bygga om för att få utrymme av det gamla duschrummet tillhöra köket och fixa dusch i det rummet som var en större toarum från början. Elfirma kunde inte ge något fast pris eftersom det handlade om ombyfnaden och jag gick på löpande räkning med timpris 560 sek/tim och 600 sek/dag för servicebil.
Jag hade ingen JFB och elektriker föreslog att sätta upp en ny elcentral inkl JFB. Elcentralen ligger ca 5 m från det nya badrummet och nya kablar har dragits fram tills badrummet via gamla elkanaler. Att elektrikern har varit hos mig i så många omgångar beror på att först kom han för att titta på lägenheten för att kunna bestämma vad ska han göra (2,5 tim). Dagen efter var han i 5 timmar i lägenheten för att ta bort gamla sladdar, eluttag och två strömbrytare från duschrummet och toaletten. Ingen effektivt arbete, men vad ska man göra.
Byggarbetare rev och sanerade badrummet innan elektrikern kunde börja igen. Nästa steg för honom - 8 timmar - var att sätta upp elcentralen. Dag efter - 2 timmar - för installation av nya dosor. När snickarna monterade en ny vägg och borrade spår för nya kablar, kom han och jobbade i 4 timmar igen - satt upp några dosor och monterade sladdar för spotlights belysning (6 spottar) och handdukstork. Efter golvgjutningen fästes värmeslingor för golvvärme - 5 timmar. Det sista dagen - 7 timmar - att avsluta med spottar, montera färdigt handdukstork, strömbrytare, eluttag och koppla på golvvärme. Jag noterade totalt 30 tim under 8 tillfälle. Handdukstork var monterat mycket slarvigt - termostat med en dold elanslutning sitter inte fast och de kommer att försöka göra om. Men chef för elfirman som besökte mig på g.av felmonterat handdukstork, informerade om ytterligare en dag - 2 timmar - som avser att elektrikern "gjorde en sammanställning på jobbet dvs skrev ner allt material och returnerade samt tidsskrivning arbete". Via mejl skickade han fakturan och för alla dagar tillkommer bilservicekostnad 600sek/dag (nu skriver jag inkl.moms).
För att få ROT-avdrag måste jag betala fakturan senast imorgon. Handdukstorken kommer att fixas i januari. Blir det bra fixat gäller bara gissa.

timpris 450 sek/tim och bilservice 400sek/dag - är priser utan moms

Karelen skrev:
För att få ROT-avdrag måste jag betala fakturan senast imorgon. Handdukstorken kommer att fixas i januari. Blir det bra fixat gäller bara gissa.
Förtydligande, för att få detta års ROT så måste fakturan betalas i år. Betalar du efter så går det på 2015 års ROT.

Och vad blev totalkostnaden ?

AnneFi
Ska kunden verkligen stå för att den anställde gör en tidsrapportering till sin chef? Min sambo har egen firma och hans kunder betalar då inte för det iaf.

Sen kan jag tycka att just installationsmaterial inte är något som en elektriker ska behöva returnera efter att han gjort ett jobb.
Det behövs väl till nästa jobb ändå?

Ja, på något sätt måste kunden betala för all tid hantverkaren spenderar i anknytning till den kundens specifika projekt, oftast slås denna tiden ut så den blir dold för kunden och då hade inte denna diskussion behövt uppstå, nu var man ärlig och då ifrågasätts det.
Vad gäller returer så stämmer det ju att är det material man vet garanterat kommer användas inom kort tid igen så behöver man inte bemöda sig med att göra en retur då detta är bökigt och medför en kostnad men har man nu gjort det så är det troligen annan typ av material, kanske känsligt, mycket dyrt eller inte används så mycket.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Är det så enkelt att man ska på ett liknande jobb nästa gång man åker? Det kan vara så men det kan även vara nått helt annat. Yrket är betydligt "bredare" än vad många tror. är man på ett rep jobb några timmar så kanske man ska installera en fjärrvärme efter och sedan blir det ett brandlarm för att sedan få åka på ett antennjobb för att sedan göra armaturbyte på en skola efter att man gjort en kylanläggning osv osv. Och det är omöjligt att ha med allt man behöver i en servicebil för alla olika jobb man gör. Det är ett evigt plockande ut och in i "sin" bil.
Och vem betalar tiden som går åt till tidsredovisning som din makes anställda gör om inte kunden gör det?? All tid som en anställd får/ska ha betalt för betalas förhoppningsvis av kunderna.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
AnneFi
Jag tycker då iaf att om man fått betala 5000 kr för att en servicebil har varit där så borde 'retur av varor' ingå.

På det stora hela är det ju kunderna som betalar för att lönerna ska gå ut till de anställda ja. Men att lägga några sekunder om dagen för att anteckna när man kommer och går till en kund är inget som läggs på fakturan som en extra timme.

Håller med dig att kunden betalar för allt. Men vad omfattar då 450 sek/tim? Känner inte nån hantverkare som får en sådan timlön från sin arbetsgivare. Naturligtvis här har vi tid för redovisning inbakad i kostnad som kunden debiteras för.

AnneFi skrev:
På det stora hela är det ju kunderna som betalar för att lönerna ska gå ut till de anställda ja. Men att lägga några sekunder om dagen för att anteckna när man kommer och går till en kund är inget som läggs på fakturan som en extra timme.
Jag tror det krävs en liten förtydlig kring vad vi menar med "tidsrapportering". Det är inte att skriva ner i sin tidbok att man varit hus kunden 3,5 tim eller dyl. utan att färdigställa ett fakturaunderlag när jobbet är slutfört. Är det ett lite större jobb så är det inte ovanligt att det tar 0,5-1 tim att skriva ihop.
När jag sammanställer så fyller jag i ett fakturaunderlag med kunduppgifter och arbetsbeskrivning om vad jag har gjort, går igenom mina veckotidsedlar bakåt i tiden och sammanställer all tid på fakturaunderlaget, skriver ner allt ev. material som jag tagit från bilen eller lagret med mängd och letar upp E-nummer på varje artikel och skriver ner. Har jag plockat ut material på elgrossisten så har jag alltid följesedlar som ska gås igenom och korrigeras beroende på om jag använt allt material jag tagit ut eller inte. Sen ska allt lämnas in tillsammans med ROT-uppgifter och dyl.
Detta tar sin tid! Är det ett jobb på 10 min där ett vägguttag använts och det finns på följesedel så går det väldigt fort att sammanställa och då behöver i kunden i regel inte betala för den tiden heller, om det inte är så att jobbet tagit 1,5 tim och man skriver 2 tim för att det faktureras alltid heltimmar och då skriver fakturaunderlaget på den tiden!

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.