7 889 läst · 86 svar
8k läst
86 svar
Pris för installationer vid badrumsrenovering
Servicebil - bil utrustad med vanligt förekommande verktyg, utan dessa kan man i princip inte göra minsta lilla eljobb.
Sen förstår jag inte var du får 650 kr/dag från om du avser detta fall då TS skriver
Sen förstår jag inte var du får 650 kr/dag från om du avser detta fall då TS skriver
, momsen är som du förstår inget man kan amortera på bilen med så 480 kronor pratar man om här men du syftar kanske på andra fall..
Är det som du skriver, kostnad/dag borde det ju rimligen röra sig om 600/8=75 kronor i timmen så 150 kronor i ditt fall för transport av felaktigt material. Sen vet jag inte om det tillkommer kilometerkostnad också?
Kilometerskostnad tillkommer inte. De verkliga arbetstimmar per varje dag utökad med 1 timme för tid att komma till min lägenhet och tillbaka till kontoret (1 mil enkel väg).
Kilometerskostnad tillkommer inte. De verkliga arbetstimmar per varje dag utökad med 1 timme för tid att komma till min lägenhet och tillbaka till kontoret (1 mil enkel väg).
Men moms är ju inget som elfirman betalar till bilfirman heller, så bilen blir väl även då billigare i inköp.Slugge skrev:Servicebil - bil utrustad med vanligt förekommande verktyg, utan dessa kan man i princip inte göra minsta lilla eljobb.
Sen förstår jag inte var du får 650 kr/dag från om du avser detta fall då TS skriver , momsen är som du förstår inget man kan amortera på bilen med så 480 kronor pratar man om här men du syftar kanske på andra fall..
Jag tycker 600kr per dag för att elektrikern har en bil med de verktyg han behöver för att göra sitt jobb låter orimligt dyrt, det vore ju billigare om elektrikern skaffade sig en lite större verktygslåda och sen åkte taxi istället?
Jag tycker det är elfirmor och uthyrningsfirmor inom byggbranschen som är dem som har hittat på mest kreativa kringkostnader kring allt man köper.
Vad är poängen frånsett att kunna tjäna mer pengar på "dolda" extrakostnader?
Moderator
· Stockholm
· 52 984 inlägg
Den elektriker jag anlitat kom med sin vanliga V70, ingen debitering för det. Att han sedan gjorde det mesta fel är en annan historia.
Då får nog elektrikern köra en lastbil med en vikt över 3500 kg om han ska dra av mömsen.Pumba skrev:Men moms är ju inget som elfirman betalar till bilfirman heller, så bilen blir väl även då billigare i inköp.
Jag tycker 600kr per dag för att elektrikern har en bil med de verktyg han behöver för att göra sitt jobb låter orimligt dyrt, det vore ju billigare om elektrikern skaffade sig en lite större verktygslåda och sen åkte taxi istället?
Jag tycker det är elfirmor och uthyrningsfirmor inom byggbranschen som är dem som har hittat på mest kreativa kringkostnader kring allt man köper.
Vad är poängen frånsett att kunna tjäna mer pengar på "dolda" extrakostnader?
Det går normalt inte att lyfta moms på en köpt bil till elfirman enligt svenska skatteregler.
Om vi nu skall gräva ned oss i teknikaliteter så får någon gärna svara på vad de anser en att en "Bilservicekostnad" har för moms-sats? Eller mer generellt hur skall man se på företagets interna omkostnader, som t.ex. bilkostnad, när den debiteras kund som en kostnad. Det är ju knappast en produkt. Man säljer ju inte "Köp en bit av mina bilkostnader". Det är ju inte en tjänst. Man tillhandahåller ju inte tjänster "Delaktighet i finansiering av fordon". Återigen -- det här illustrerar bara hur vansinnigt förfarandet är. Sälj tjänsten "Elarbete" med en rimlig timpenning, lägg på vanlig tjänste-moms, och låt det vara bra så. Krångla inte till det i onödan.
Nej. Skatteverket bryr sig inte minsta om det vilka omkostnader du har för att tillhandahålla dina tjänster. Sköter du moms-redovisningen är de nöjda. Svårare än så är det inte.Pumba skrev:
Imponerande att nästan lyckas debitera mer för bil och resor än själva jobbet kostade med så kort ressträcka.:eek: Jag lyckades inte ens få ihop till 10 besök uifrån din beskrivning även om jag räknade med att de tog betalt för bil och resor när de tidrapporterade och tittade på den felaktigt monterade handdukstorken. Är lite nyfiken på hur mycket materialkostnaden slutade på.Karelen skrev:Själva arbetet omfattade 30 Tim x450=13500 sek. Men sedan tillkommer 10 dagar x400 = 4000 sek för bilservice och 12tim x450=4900 sek för resor och rapportering (alla summor utan moms. Det känns lite orimligt att tillkommande kostnader är nästan 70% av kostnaden som omfattar själva installationsarbete.
Det här gör mig bara ännu mer övertygad om att det enda sättet att få en uppfattning om slutpriset, om man nu inte kör fast pris, är att be om ett ungefärligt pris innan. Oavsett om man frågar om alla tillkommande kostnader så går det inte att föruse hur dyrt det kommer att bli beroende på hur kreativ firman är med sin debitering och planering av jobbet.
Pris för arbete borde stå i kolumnen exkl moms, 18000x1,25=22500-11250=11250
Pris servicebil borde stå exkl moms 4000x1,25=5000
Pris material 5518,89x1,25=6898,6125
Summa 23148,6125+0,3875=23149
Jag antar din fundering är att om man istället höjt timkostnaden så du hade kunnat få 13750 i ROT och istället betala 20649, varför man lägger så mycket på bilkostnaden.
Kanske egentligen en fråga för juridikforumsdelen..
Pris servicebil borde stå exkl moms 4000x1,25=5000
Pris material 5518,89x1,25=6898,6125
Summa 23148,6125+0,3875=23149
Jag antar din fundering är att om man istället höjt timkostnaden så du hade kunnat få 13750 i ROT och istället betala 20649, varför man lägger så mycket på bilkostnaden.
Kanske egentligen en fråga för juridikforumsdelen..
Då kan ju iaf jag tycka att det vore så väldigt mycket enklare att säga att det kostar 900kr/timmen inklusive allt.Steamboy skrev:
Tänk vad mycket enklare det vore för alla inblandade både när offert ska göras och för kunden som ska jämföra offerter,priser och granska fakturan i slutändan.
Jag har jätte mångå funderingar angående hela fakturan, inte minst om materialet. Undrar även var någonstans kunde de placera 45 m flexrör i ett badrum på 4m2 (2,4m höjd) med 6 spottar en strömbrytare, handukstork och en eluttag för tvättmaskin? Sedan debiterar de mig med extra timmar och 1 dag servicebil när de lämnade någon material tillbaka till butiken ( har de köpt 100 m rullle? Det skulle vara billigare för mig att behålla något material istället för att betala 1000 kr för någon retur). Allt är så märkligt! Det blir säkert ett ärende antingen för konsumentombudsmanen eller ARN. Rätt måste vara rätt. För alla part. Tycker inte om när någin försöker sko sig på annans bekostnad.Pumba skrev:
Menar du nu TS att meterialet är felaktigt också?
Det är ju bara du som vet vad som gjort i din bostad, har man alltså inte dragit 45 meter slang och 65m kabel då?
Du vet inte vad meterialreturen handlar om heller, ingen förklaring? Butiker brukar ha gränser för vad som kan returneras, tex minsta värde om 500.
Stämmer det totala beloppet överens med dina förväntningar och avtal då jobbet beställdes? Om inte, vad skulle det legat på i din mening?
Det är ju bara du som vet vad som gjort i din bostad, har man alltså inte dragit 45 meter slang och 65m kabel då?
Du vet inte vad meterialreturen handlar om heller, ingen förklaring? Butiker brukar ha gränser för vad som kan returneras, tex minsta värde om 500.
Stämmer det totala beloppet överens med dina förväntningar och avtal då jobbet beställdes? Om inte, vad skulle det legat på i din mening?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 843 inlägg
Ja, materielpriserna verkar överlag lite höga, dyr FQ!
Men vad skulle en skälig nivå ligga på då??
Slutsumman (vinsten) verkar vara i den härad som företaget behöver för en veckas jobb, eller? jag vet inte.
Men vad skulle en skälig nivå ligga på då??
Slutsumman (vinsten) verkar vara i den härad som företaget behöver för en veckas jobb, eller? jag vet inte.
Det stämmer Slugge! Tittade på bilderna som jag har tagit under byggets gång (som tur!) och hittar inte var 45 m av flexslangen eller 65 m av sladdar ligger begravda. Antar att 45 m är någon inpackad rulle som man kan köpa i butiken. Men man tänker ju att ett stor elföretag köper inte en särskild rulle bara för min lägenhet. På detta sätt ja kunde köpa liknande rulle från Byggmax eller Bauhaus för en tredje del av fakturerad pris, men jag tyckte ju vad ska jag göra med 45 m av det röret om det behövs max hälften av den.