7 906 läst · 86 svar
8k läst
86 svar
Pris för installationer vid badrumsrenovering
Nu hade jag fått räkningen gällande arbeten och är ännu mer överraskat - elektriker debiterar 450sek/tm (exl.moms) som jag tycker är ganska normalt pris. Utöver de timmarna han jobbade hemma hos mig, lägger han 1time/dag för resa fram och tillbaka (firmans kontor ligger ung. 1mil från mitt hem) +400sek (ex.moms)/dag oavsätt att han jobbade 1timme någon dag eller 3-8 timmar annan dag. Tiden för att åka och handla material inräknade som arbetstimmar och även 2timmar för att skriva rapport till hans schef och, typ, lämna materialet tillbaka till butiken (undrar, vad är det gör material som lämnades tillbaka, har inte beställt något från dem).
Vänligen, help mig om det är rätt sätt att beräkna arbetstid och bilservice kostnad. Tack på förhand!
Vänligen, help mig om det är rätt sätt att beräkna arbetstid och bilservice kostnad. Tack på förhand!
ftersom du inte beställt nått matr. kanske han var tvungen att plocka med sig en massa saker som senar visade sig onödiga. Men eftersom inte ens en elektriker är fjärrskådare så åkte han på att återlämna det som inte behövdes. Det är klart som alternativ kunde han ju lämnat allt och tagit betalt för rubbet.
Nej, jag informerade honom i förväg att jag köpte mina egna eluttag och alla strömbrytare. Han behövde inte ens räkna att han skulle leverera något. Ser t. o. m. att han att firman fakturerade mig otroligt mycket av olika typer av sladdar - goffer 45m, olika typer av sladdar mellan 45-65m. Allt detta för ett badrum på 4m2 i en trerumms lägenhet på 65m2.
Nej, all installations material är från elfirman - kablar, dosor,. sladdar. Jag köpte bara det som man väljer utifrån sin smak - eluttag, strömbrytare. Firman erbjöd mig att köpa via dem, men deras priser var antal gånger högre än absolut det samma från butiker.
Då kanske en del av tiden för returer ligger på just det som du inte köpte av dom, elektrikern ska ju ha betalt även för den tid han lägger ner på att plocka ut och lämna tillbaka det som inte använts, det är ju inte säkert att elektrikern har alla prylar i bilen när han ska åka till en kund och det är inte alls säkert att han behöver samma prylar på nästa jobb. För en del "saker" har du i alla fall köpt.
Jag tror inte att han hade köpt någonting för min räkning, eftersom han hade aldrig föreslagit någonting i överhuvudtaget. Den enda informationen fanns att jag går köpa via dem på Alhcell och erhålla 20% rabatt på butikens ordinarie pris. En snabb titt på priserna i denna butiken gav mig info att det är ingen fördel även med rabatter som elfirman erbjuder. Men kostnad på installations material, som är oxå jätte dyra från den kommande räkningen, kunde jag inte påverka. För mig är det mer intressant att få veta vad gäller servicebil kostnader. Om de informerar are servicebil kostar 400 sek/dag, varför debiteras det hela kostnaden om elektriken har jobbat hos mig 1timme visa dagar. Han åker ju vidare till nästa objekt och tar ju säkert betalt för bilen från nästa kund, möjligtvis från några kunder. RRäcker det inte att han tar ut halvtimme för 1-mills färd, där det borde räcka med max 15 min. Måste jag betala för att han lägger sin tid på att rapportera till sin schef? Är det inte själv klart inräknat i hans arbetsuppgifter och redan inkluderat i timpriset? Vad gäller igentligen i denna branschen som är då unik enligt så många diskussioner även på det här forumet? Tack om någon förklarar.
Problemet är väl i mina ögon att man inte skiljer på elektrikern och på företaget. Kunden ger sitt uppdrag till firman och ska ställa krav på elfirman. Alla (nästan) ar arga på elektrikern men elektrikern jobbar efter dom förutsättningar som sätts upp av företaget, förstår inte folk det ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 909 inlägg
Vad är frågan/problemet? Blev totalpriset oskäligt relativt omfattningen av arbetet och resultatet?
Det är säkert så att elfirmor kan vara tydligare med vad som ingår i priset, och de avrundar säkert uppåt...men rimligt "dricks" får man nog räkna med, bara det är rimligt och resultatet blev bra.
Det är säkert så att elfirmor kan vara tydligare med vad som ingår i priset, och de avrundar säkert uppåt...men rimligt "dricks" får man nog räkna med, bara det är rimligt och resultatet blev bra.
Själva arbetet omfattade 30 Tim x450=13500 sek. Men sedan tillkommer 10 dagar x400 = 4000 sek för bilservice och 12tim x450=4900 sek för resor och rapportering (alla summor utan moms. Det känns lite orimligt att tillkommande kostnader är nästan 70% av kostnaden som omfattar själva installationsarbete.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Det låter helt orimligt att han skall vara hos dig vid 10 tillfällen för ett badrum. Med reservation för att jag ju inte vet något om omfattningen på jobbet i ditt badrum, så är 30 timmar elektrikertid fr ett badrum väldigt högt. men det är möjligt att där fanns speciella svårigheter.
Jag (som inte är elektriker eller hantverkare) tycker att reskostnaden på 1 timme, kan med tvekan vara OK, även om sträckan är kort. Det ingår ofta tid för att lasta ut material och verktyg osv. Men om det blir avsevärt fler resor än jobbet motiverar, så bör inte det debiteras på en kund. Dvs. om elektrikern kommer och jobbar en timme hos dig, som en strötimme mellan två andra högprioriterade jobb, så är det orimligt att du skall betala restid, servicebil osv.
Om vi antar att det vid ett tillfälle går att jobba 4 timmar hos dig, ex. med att dra rör och dosor, men elektrikern väljer att göra det jobbet som 4x 1 timme så skall ju inte du drabbas av den snuttifieringen.
Jag (som inte är elektriker eller hantverkare) tycker att reskostnaden på 1 timme, kan med tvekan vara OK, även om sträckan är kort. Det ingår ofta tid för att lasta ut material och verktyg osv. Men om det blir avsevärt fler resor än jobbet motiverar, så bör inte det debiteras på en kund. Dvs. om elektrikern kommer och jobbar en timme hos dig, som en strötimme mellan två andra högprioriterade jobb, så är det orimligt att du skall betala restid, servicebil osv.
Om vi antar att det vid ett tillfälle går att jobba 4 timmar hos dig, ex. med att dra rör och dosor, men elektrikern väljer att göra det jobbet som 4x 1 timme så skall ju inte du drabbas av den snuttifieringen.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
En sak till.
fick du några prisuppgifter i förväg?
Om du ex. fått reda på deras timpris, men om de inte sagt någort om servicebil, då skall du heller inte betala för bilen.
fick du några prisuppgifter i förväg?
Om du ex. fått reda på deras timpris, men om de inte sagt någort om servicebil, då skall du heller inte betala för bilen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Nja, helt uppåt väggarna låter det väl inte med 30 tim. Eller ja, ska man ha en strömbrytare och en porslinsglob ovanför badrumsspegeln och jordfelsbrytare finns och sånt så tar det ju inte så långt tid. Men ska det vara belysning av olika slag, uttag, handdukstork, golvvärme, installation av jordfelsbrytare osv osv så drar det iväg.hempularen skrev:
Och sen är ju elyrket sånt att bara för att det är tänkt att man ska hålla på i ett badrum så behöver inte det betyda att man endast är där. Man kan behöva springa runt överallt för att behöva dra dra fram jord och dyl.
Ett badrum jag gjorde så hade dom en liten elradiator i badrummet som dom skulle behålla. Jag fick göra om rörutloppen och sätta en dosa för att rören låg mot golvet och gjorde att det knarrade. Fick samtidigt dra om trådarna och efter lite detektivarbete så hamnade jag bakom en säng i ett sovrum längre bort och började montera bort elradiatorn där.
Sånt tar tid.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Men en timme resa varje dag låter lite konstigt om det rör sig om 1 mil. 12 tim för resa och tidsrapportering för ett badrum???
//Patrik
//Patrik