2 638 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Preskriptionstid olovlig byggnad/ändring
Sida 1 av 2
Hej,
Har en olovlig byggnad på tomten, uppförd av förra ägaren.
Byggnaden är fortfarande olovlig men preskriptionstiden från det att den uppfördes har passerat.
Tidigare ägare gjorde en ändring/tillbyggnad på den olovliga byggnaden innan bygget blev preskriberat.
Räknas då preskriptionstiden från det att byggnaden uppfördes eller från det att ändringen/tillbyggnaden gjordes?
Har en olovlig byggnad på tomten, uppförd av förra ägaren.
Byggnaden är fortfarande olovlig men preskriptionstiden från det att den uppfördes har passerat.
Tidigare ägare gjorde en ändring/tillbyggnad på den olovliga byggnaden innan bygget blev preskriberat.
Räknas då preskriptionstiden från det att byggnaden uppfördes eller från det att ändringen/tillbyggnaden gjordes?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Tänk så här: byggnader är inte olovliga, det är åtgärder som kan vara olovliga.
Så åtgärden (alltså handlandet) att uppföra byggnaden är preskriberat.
Åtgärden att bygga till är inte preskriberad.
Så åtgärden (alltså handlandet) att uppföra byggnaden är preskriberat.
Åtgärden att bygga till är inte preskriberad.
Någon gång före 1995 uppförde förre ägaren en friggebod lite för nära skogsskiftet på andra sidan tomtgränsen...
Hur bör jag tänka då?
Och lika nära har jag en hundgård med hundkoja.
- Ingen har sagt något om vare sig det ena eller andra.
Hur bör jag tänka då?
Och lika nära har jag en hundgård med hundkoja.
- Ingen har sagt något om vare sig det ena eller andra.
Sköt om ditt eget och bry dej inte så mycket om vad grannarna gör eller har gjort, kommunen har viktigare saker att pyssla med och bör överhuvudtaget inte belastas med anmälningar om vad grannarna byggt för mer än trettio år sen..H Hybro skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 253 inlägg
Jag fattade det som att det var förra ägaren, inte grannen.F fribygg skrev:
/W
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Det blir en historisk fråga hur friggebodsreglerna såg ut 1995 (eller om det nu var tidigare som den uppfördes, möjligheten infördes 1979). Jag har inte lagtexten från tiden men jag tror att det i grunden var samma regelverk som idag fast den fick vara max 10,0 kvm stor, 3 m hög. Det fanns möjligen inget krav på att den skulle uppföras inom fastigheten eller på tomten men den placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus, i alla fall enligt dagens regelverk. D v s byggde man för många meter ifrån sitt en- eller tvåbostadshus så var det ett svartbygge. "Omedelbar närhet" betyder väldigt nära. Ett annat krav som har varit med från början är att man ska ha grannes medgivande om man bygger inom 4,5 m från gränsen. Och det tycks ju finnas i och med att det har stått där utan klagomål sen 1995.H Hybro skrev:
Om den inte uppfördes i omedelbart närhet av ett en- eller tvåbostadshus så är det helt enkelt ett gammalt preskriberat svartbygge. Finns på var och varannan tomt.
Redigerat:
I bland även med hela eller delar av bygget utanför tomten.Claes Sörmland skrev:
Friggebod har väl dock sedan den infördes fått vara 3,0 m hög Claes?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Du tänker att han skall anmäla sina egna byggnader? Vem har ens antytt det?F fribygg skrev: