11 463 läst · 39 svar
11k läst
39 svar
Preskriptionstid olovlig byggnad/ändring
Ditt stora problem är att om det som finns på tomten inte följer detaljplanen, då kan du inte söka nya bygglov förrän det är åtgärdat. Jag vet då jag sitter i den situationen på min tomt och detta utan att en enda bygglovspliktig åtgärd genomförts utan lov på tomten. Problemet ligger i att detaljplanen har förändrats (vilket inte var ett problem i sig), men sedan har tolkningarna av reglerna förändrats genom åren, vilket gör att min altan som enligt tidigare tolkning inte var bygglovspliktig numera är det. Och det är hur det ser ut på tomten just nu som är styrande för om du får bygglov eller inte, det har ingenting att göra med hur du har hamnat i situationen - det är irrelevant.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 806 inlägg
Planstridigt utgångsläge alltså. De reglerna är på väg att mildras från 1/10. 15 år efter att genomförandetiden för en detaljplan gått ut ska planstridighet sluta finnas. Men det innebär iofs. att man kan behöva dras med det i 30 år om genomförandetiden är maximala 30 år.pacman42 skrev:
Ditt stora problem är att om det som finns på tomten inte följer detaljplanen, då kan du inte söka nya bygglov förrän det är åtgärdat. Jag vet då jag sitter i den situationen på min tomt och detta utan att en enda bygglovspliktig åtgärd genomförts utan lov på tomten. Problemet ligger i att detaljplanen har förändrats (vilket inte var ett problem i sig), men sedan har tolkningarna av reglerna förändrats genom åren, vilket gör att min altan som enligt tidigare tolkning inte var bygglovspliktig numera är det. Och det är hur det ser ut på tomten just nu som är styrande för om du får bygglov eller inte, det har ingenting att göra med hur du har hamnat i situationen - det är irrelevant.
Intressant. Genomförandetiden var 15 år och gick ut 2016. Så 2031 så kan man börja bygga igen då...Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 325 inlägg
Ja, tas planen på nytt så kan en ny genomförandetid påbörjas. Men är det vanligt?
Jag kollade vad som gäller när planen i mikn kommun förfaller, då får jag bygga ett uthus om 20kvm och ett om 35 kvm förutom huvudbyggnaden. Sedan tillkommer ju Attefallaren och Friggeboden...
...det blir ju en hel stugby...
...det blir ju en hel stugby...
Det där låter väldigt konstigt.pacman42 skrev:
Visst händer det att detaljplaner uppdateras och visst är det så att tolkningar av regler förändras.
Men om du har uppfört något som vid den tiden inte var bygglovspliktigt så blir det inte regelvidrigt bara för att detaljplan och tolkning ändrats.
På samma sätt som en byggnad som är i enlighet med en tidigare detaljplan och som man fått bygglov för inte blir svartbygge bara för att detaljplanen ändras.
Så är det i området där jag bor.
Det är ett flertal av fastigheterna som har byggnationer som inte är i enlighet med nu gällande detaljplan som gäller sedan 2014.
Men om byggnaderna är byggda i enlighet med då gällande detaljplan och bygglov så är de att anse om byggda i laga ordning.
Vilket märkligt resonemang. Menar du att man ska lägga ner bygglovsavdelningarna på kommunerna och helt satsa på skola och omsorg istället?F fribygg skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 325 inlägg
Planen förfaller inte, den gäller tillsvidare. Det som kan passera är genomförandetiden. Genomförandetiden innebär i korthet att det är en period är planen inte får ändras, ersättas eller upphävas mot berörda fastighetsägares vilja.pacman42 skrev:
Haha liite skillnad vad de gör på Sammhällsbyggnadsförvaltningen och Barn och utbildningsnämnden, inte samma pengar ;-)F fribygg skrev:
Anser du att bygglov är onödigt?Pellegnillot71 skrev:
Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelsen så gammal att den tolereras av samhället.L L8ttas skrev:
Redigerat:
Väl ingen som sagt att bygglov är onödigt? Bara att alla inte kan reglerna PBL, Bbr osv. Och tänk på alla som svarbygger med flit och skapar merjobb för tjänstemännen på kommunen, vissa verkar ha detta som "standard"..F fribygg skrev:Anser du att bygglov är onödigt?
Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelse så gammal att den tolereras av samhället.
Det var du som skren kärnversamhet Skola...
OT: Om man kan följa reglerna är väl den kommunala bygglovs byråkratin onödig?L L8ttas skrev:
Tänk vad tid och kraft som kunde sparas om man slapp anmäla/ söka lov för småhubygge, det har ju under drygt 40 år med friggeboden visat sig att frihet under ansvar fungerar.