12 029 läst · 39 svar
12k läst
39 svar
Preskriptionstid olovlig byggnad/ändring
Ursäkta det slarviga språket, jag menade naturligtvis att planstridigheten förfaller efter den 1/10 och efter det att genomförandetiden har gått ut, allt enligt från @Nötegårdsgubben tidigare i tråden.Claes Sörmland skrev:
Det är väl en gränsdragningsfråga. Det kan ju lika gärna vara ett år gammalt ärende. I min mun kallas det för demokrati.F fribygg skrev:Anser du att bygglov är onödigt?
Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelsen så gammal att den tolereras av samhället.
Visst är det så, jag har inte sagt något annar, tyvärr när man ser på statistik från bygglov/bygganmälansansöknngar är det många som inte är kompletta och felaktiga. Det är tyvärr många som "tror" att de vet...F fribygg skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Det säger ju något om att vi har alldeles för höga krav för bygglovsprövning eller anmälan. Vi borde dra ned kraven till en enkel skiss och en textrad eller två för anmälan.L L8ttas skrev:
Exempel på lämplig nivå på anmälan:
"Jag anmäler härmed att jag kommer att installera ett nytt ventilationssystem i huvudbyggnaden på fastigheten Lilla Kommunen Frimärksgläntan 1. Ventilationssystemet kommer att utföras fackmässigt. Jag emotser svar från kommunen snarast."
Och svaret från kommunens byggnadsnämnd en arbetsdag senare:
"Tack för anmälan för att installera ett nytt ventilationssystem i huvudbyggnaden på fastigheten Lilla Kommunen Frimärksgläntan 1. Vi ger härmed startbesked. Upplysningsvis finns regleringar i BBR kring kraven på ventilation av en byggnad. Det finns också krav i PBL på obligatorisk ventilationskontroll (OVK) för att sätta ventilationssystemet i drift."
Klicka här för att svara