Jag kör en D1 mini som drivs av styrkortet. Det driver också 3 reläer som styr fläkt, utetemperatur och vattentemperatur. Kan tyvärr inte läsa datat från pannan då jag har en av de gamla versionerna från 2001 som inte stödjer datadumpning. Har automatiserat detta med homey och fuktmätare i badrummen och tanken är väl att integrera med min D1 mini som jag tryckt in i elmätaren och köra på billiga elpriser eller när solen producerar. Nu på sommarhalvåret då kör den mellan 11-18 och värmer vatten till 60 grader vilket täcker för oss fyra i hushållet. I vinter antar jag att den måste gå mestadels av tiden men att man styr den att inte köra vid högsta elpriserna som den alltid går för sig att göra.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Nej, det går inte. Du kan "lura" pumpen genom att simulera temperatursensorerna. Det finns gott om info här i tråden om det.
Det finns både RX och TX på kortet, så visst måste det gå
 
Dudeish Dudeish skrev:
Det finns både RX och TX på kortet, så visst måste det gå
Att något finns fysiskt betyder inte att det finns mjukvarumässigt. Ingen har knäckt protokollet i alla fall. Det är svårt att köra trial and error utan att ens ha en aning om formatet på det som skall skickas in.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
På de nyare versionerna från 2003 tror jag det var så kan man slå på variabeldumpning. Detta finns inte på de tidigare versionerna men borde så klart vara möjligt att skicka via tx om man har en aning om vad man ska skicka. Hade gärna flashat själv om jag fick tag på mjukvaran. Kan ju köpa nytt styrkort för 3500 och uppdatera det men vill ju inte lägga pengar på något som förmodligen kommer braka ihop inom snar framtid. Vill ni byta styrkort så hojta till eller om ni byter panna så kan jag köpa er styrkort
 
Jag har nu uppgraderat från ett reläkort med två reläer till ett med fyra reläer. Idag styr jag ju sommardrift/semesterdrift (skruvkontakt på kortet) samt GT3:2 för att blockera kompressorn.

Planen är att styra ytterligare två saker:
1) fläkthastighet (dra ned den när ingen är hemma och luftfuktigheten i badrummet är tillräckligt låg)
2) GT3:3

Någon som har en bättre idé för #2? Jag vet inte riktigt varför och hur jag skulle styra GT3:3.

Jag har ju helt kopplat ur elpatronen i min IVT490, jag planerar dock att börja använda den till våren genom att koppla 3 solpaneler direkt på den (likströmskontaktor och likströmssäkringar skall naturligtvis in också). Jag tror att jag kan räkna hem tre solpaneler på under fem år.

Förra vintern så använde jag knappt alls pannan till värme i huset, men i år får kompressorn gå 24/7 när tempenm är under 10 grader, på detta sätt har jag fått upp temperaturen i badrummen en aning, jag kan nämligen inte köra mina värmegolv just nu då jag saknar stöd för zigbee i Smartthings efter att den fick nya drivrutiner. Jag jobbar dock på att lösa det problemet med en annan zigbee-lösning.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Skall byta displaykortet på min 490.
Nån som vet om alla inställningar är lagrade i det kortet dvs kommer inställningarna vara kvar efter bytet eller skall jag räkna med att lägga in allt igen ?
 
M miniGranis skrev:
Skall byta displaykortet på min 490.
Nån som vet om alla inställningar är lagrade i det kortet dvs kommer inställningarna vara kvar efter bytet eller skall jag räkna med att lägga in allt igen ?
Jag vet inte svaret på frågan, men då min IVT har en tendens att "gå och ställa sig i ett hörn" varje gång jag gör några förändringar med den så rensar jag alltid mina inställningar och gör om dem. Av den anledningen har jag dem nedskrivna och det är inte så mycket faktikst. Ladda ned installationshandledningen från nätet så ser du alla defaultvärden, skriv sedan ut den och fyll i dina förändrade värden på denna så har du det för framtida bruk.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har nu uppgraderat från ett reläkort med två reläer till ett med fyra reläer. Idag styr jag ju sommardrift/semesterdrift (skruvkontakt på kortet) samt GT3:2 för att blockera kompressorn.

Planen är att styra ytterligare två saker:
1) fläkthastighet (dra ned den när ingen är hemma och luftfuktigheten i badrummet är tillräckligt låg)
2) GT3:3

Någon som har en bättre idé för #2? Jag vet inte riktigt varför och hur jag skulle styra GT3:3.

Jag har ju helt kopplat ur elpatronen i min IVT490, jag planerar dock att börja använda den till våren genom att koppla 3 solpaneler direkt på den (likströmskontaktor och likströmssäkringar skall naturligtvis in också). Jag tror att jag kan räkna hem tre solpaneler på under fem år.

Förra vintern så använde jag knappt alls pannan till värme i huset, men i år får kompressorn gå 24/7 när tempenm är under 10 grader, på detta sätt har jag fått upp temperaturen i badrummen en aning, jag kan nämligen inte köra mina värmegolv just nu då jag saknar stöd för zigbee i Smartthings efter att den fick nya drivrutiner. Jag jobbar dock på att lösa det problemet med en annan zigbee-lösning.
Jag styr så att säga GT3:3 indirekt genom att fejka GT2 (utetempen). GT2 bestämmer börvärdet för GT1(framledningstemp) som i sin tur bestämmer börvärde och lower limit för GT3:3.

Men det som kanske är intressant är att om GT3:3 faller under den undre gränsen för GT3:3 (lower limit) så triggar den kompressorn. Misstänker dock att detta är ovanligt eftersom det "alltid" (??) brukar vara så att GT:1 (lower limit) triggar först.

Därmed är det för mig oklart vilka eventuella vinster det finns med att styra GT3:3?

Bifogar några bilder på alla temperaturer från min IVT490 just nu.

_UL : Upper Limit
_ULT : Upper limit tillskott
_LL : Lower limit
_LLT : Lower limit tillskott
_target : börvärde

Notera att GT2 har två värden, ett direkt från sensorn och ett så som detta "upplevs" av pannan.

Notera också att GT1_target är identiskt med GT3_3_target.

Mobilskärmskärm visar temperaturdata för olika sensorer märkta som "IVT490" med värden i Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av en kontrollpanel som visar temperatursensorvärden på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad mäter du med?
 
Sitter och funderar på att styra min IVT490 med tex Ohmigo Wifi. Styr idag bara med en shelly mot EXT ingången och 10 "graders" sänkning av kurvan när jag så önskar, allt via Home Assistant.

Jag saknar idag inomhusgivare till IVTn. I huset finns också en LLVP som står för i pincip all värme till nedervåningen (nedskruvade termostater på elementen i nästan alla rum på nedervåningen, ingen golvvärme alls i huset).

Eftersom jag inte har timdebitering (och kommer knappast att byta) så är jag mest intresserad av att pumpen in skall behöva "gå hårt" när värmen ändå är tillräcklig inomhus, och därför tänker jag att en Zigbee tempsensor i "kallaste" rummet får vara den (kanske i combo med utomhus sensor också Zigbee) får vara den jag styr Omhigo mot MEN då kommer min fråga:
Vad är smartast här - sätta Ohmigo som utomhusgivare (ersätta den befintliga) eller faktiskt koppla in den som inomhusgivare och påverka IVT via inhomus givare ?

Finns väll viss hysteres inbyggd i Rego för utomhusgivaren som kanske spelar roll (men mest om man gör "stora hopp" gissar jag).
Finns kanske viss finess med att ha kvar utomhusgivare om Ohmigo / HomeAssistant krashar..

Vad säger ni ? Hur skulle ni ha gjort och varför ?
 
M miniGranis skrev:
Sitter och funderar på att styra min IVT490 med tex Ohmigo Wifi. Styr idag bara med en shelly mot EXT ingången och 10 "graders" sänkning av kurvan när jag så önskar, allt via Home Assistant.

Jag saknar idag inomhusgivare till IVTn. I huset finns också en LLVP som står för i pincip all värme till nedervåningen (nedskruvade termostater på elementen i nästan alla rum på nedervåningen, ingen golvvärme alls i huset).

Eftersom jag inte har timdebitering (och kommer knappast att byta) så är jag mest intresserad av att pumpen in skall behöva "gå hårt" när värmen ändå är tillräcklig inomhus, och därför tänker jag att en Zigbee tempsensor i "kallaste" rummet får vara den (kanske i combo med utomhus sensor också Zigbee) får vara den jag styr Omhigo mot MEN då kommer min fråga:
Vad är smartast här - sätta Ohmigo som utomhusgivare (ersätta den befintliga) eller faktiskt koppla in den som inomhusgivare och påverka IVT via inhomus givare ?

Finns väll viss hysteres inbyggd i Rego för utomhusgivaren som kanske spelar roll (men mest om man gör "stora hopp" gissar jag).
Finns kanske viss finess med att ha kvar utomhusgivare om Ohmigo / HomeAssistant krashar..

Vad säger ni ? Hur skulle ni ha gjort och varför ?
En IVT490 går på kompressorn i princip konstant (utom när den avfrostar kompressorn) under de delar av året du behöver värme i huset. Du sänker bara användningen av elpatronen genom att göra på detta sättet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En IVT490 går på kompressorn i princip konstant (utom när den avfrostar kompressorn) under de delar av året du behöver värme i huset. Du sänker bara användningen av elpatronen genom att göra på detta sättet.
Det är jag medveten om och precis det jag vill göra, dvs minimera behovet av elpatron.
 
M miniGranis skrev:
Det är jag medveten om och precis det jag vill göra, dvs minimera behovet av elpatron.
Jag har stängt av elpatronen helt...
...och kompletterat med LLVP istället.

IVTn har dock lite fuffens för sig, om inte värmen räcker till så prioriteras värmen över varmvattnet exempelvis.
 
  • Gilla
miniGranis och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
IVTn har dock lite fuffens för sig, om inte värmen räcker till så prioriteras värmen över varmvattnet exeexempelvis
Det är inte en orimlig funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.