Nej, det löser inte upp sig, strängen ser fortfarande konstig ut...

jag "blockerar" kompressorn (rött), men det bryr den sig inte om (mörkrött).


223;0;526;654;553;216;946;-512;0;0;0;1;1;0;1;0;1;0;0;62;103;118;133;550;700;675;93;118;600;1000;10;0;0;0;1000;1000

- Tillskott Tillägg
- Default SV2 Open
- Extra VV (SV3 BV Förskj, Effekt ink vid VV behov, Tillskottstimer VV behov)

Jag tror inte att SV2 är det som är problemet. Jag har ingen SV2 då jag inte har någon golvvärme. Hur kan jag stänga denna för att verifiera detta? Försökte igår kväll att stänga med manuell körning, men det verkar inte fungera då den inte finns. Men den bör ändå inte påverka.

Något konstigt är det i de cerisa värdena. Kan vara kopplat till "Tillskott Tillägg" också. Jag tror nog att bekymret är att den fortfarande tror att den skall köra "extra varmvatten". Den fick igår köra denna extra varmvatten till ett stopp med 100W, men det löste inte problemet. Jag får nog försöka köra till dess att den når maximalt inställd temperatur för extra varmvatten istället. Då kanske den "tar sig ur hörnet den ställt sig i".

Jag misstänker helt enkelt att den inte gillar att köra utan eltillskott. När den kör utan eltillskott så kan den nämligen inte nå vissa ändvillkor som finns i konfigurationen, även om jag har försökt minimera dessa (lägga på minimivärden), så kanske det är här problemet ligger. Mjukvaran i Rego 401 är i alla fall extremt buggig, jag har nog kunnat verifiera runt 5 buggar förutom de som jag bara misstänker (vilka är runt ett tiotal).

Jag tar gärna emot all hjälp som vinns att få rörande hur man stabilt skall kunna köra pannan utan eltillskott. Idag tänker jag dessutom försöka hämta upp en cirkulationspump, jag har ju det problemet att lösa också. Det blir kul att stänga av pannan och byta cirkulationspump i julhelgen, precis då man vill vara utan varmvatten (eller kanske inte).
 
Jag löste det. Det måste ha varit sönderskrivningar i minnet. Aktiverade elpatronen och den körde oavsett om det var för varmt och oavsett om kompressorn kör eller inte.

Jag har gjort reset på parametrarna tidigare, men det har inte hjälpt, men denna gången gjorde jag fabriksåterställning och bootade sedan om pannan. Då löste problemet upp sig. Sedan kunde jag ställa in sakerna igen.

Som sagt var, mjukvaran är riktigt buggig...
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Nu ser strängen lite vettigare ut...

197;19;581;578;556;216;583;-512;0;0;0;1;1;0;1;0;1;0;0;72;87;102;117;575;600;625;77;102;127;330;120;0;0;0;0;0
 
  • Gilla
freol35241
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu ser strängen lite vettigare ut...

197;19;581;578;556;216;583;-512;0;0;0;1;1;0;1;0;1;0;0;72;87;102;117;575;600;625;77;102;127;330;120;0;0;0;0;0
Undrar om ett sätt att komma undan "problematiken" (buggen) är att använda en annan resistor för GT3:2 som motsvarar en tanktemp som är högre än den begärda tanktempen vid extra varmvatten?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Undrar om ett sätt att komma undan "problematiken" (buggen) är att använda en annan resistor för GT3:2 som motsvarar en tanktemp som är högre än den begärda tanktempen vid extra varmvatten?
Kanske, men nu vet jag hur jag skall rensa det om jag triggar felet. Det verkar som om jag triggar en mjukvarubugg, som sedan skriver sönder delar av minnet (därav den konstiga strängen). Det kan bero på resistorn, eller så beror det på något annat. Är inte så sugen på att jaga buggar, det har jag gjort alldeles för mycket på jobbet genom åren.
 
Dudeish Dudeish skrev:
Lyfter tråden, jag har haft en esp8266 kopplad till min ivt 495 twin sedan ett år utan problem. Fram till idag så var koden kompilerad med ms code vilket gjorde att man behövde ladda ner en hel del bibliotek för att kompilera. Jag har sedan en tid använt esphome till min home assistant och har nu portat koden över dit. Så, istället för MQTT så använder den sig av native home assistant sensorer, en per värde vilket ger 36 sensorer. [länk]
Jag har installerat programmet på ESP8266-kretsen. Alla enheter är synliga i HA, men ingen temperatur eller andra avläsningar visas. Från IVT har jag kopplat 5V, GND och TX stift till ESP. Måste TX anslutas till ESP:s RX, eller D5? Jag har provat båda med samma resultat. Har du några råd vad du ska testa härnäst?
 
Redigerat:
Hej! Har du slagit på data utgången i värmepumpen?
 
Dudeish Dudeish skrev:
Hej! Har du slagit på data utgången i värmepumpen?
Tack och förlåt :seenoevil:Nu fungerar det perfekt. Nu behöver jag bara översätta namnen på sensorerna till finska :)
 
Grymt! Kul att det fungerade :)
 
  • Gilla
ArttuP
  • Laddar…
För er som, likt mig, använder Wemos D1 Mini lägger jag lite info här som referens. Gäller framförallt er som stöter på problem för att få ut seriedatan.

Serieporten (RX som används för att få data från IVT490) tåler på pappret inte 5VDC. Detta är ingen nyhet och jag vet att det ändå kan fungera att koppla TX från IVT490 rakt på RX på wemosen. Detta är ju egentligen "fel" och kan eventuellt sluta funka över tid. Det kan också skilja en hel del mellan hur bra olika versioner av D1 mini tacklar 5V som input.

Enklaste sättet att lösa detta är att "dela" spänningen till 3.3V med två resistorer, 510 och 1000 Ohm har fungerat väldigt bra i flera år för mig. Det blir fin 3.3V när serieporten är inaktiv. Problemet uppstår eftersom serieporten på Wemos D1 Mini (RX/TX) är kopplad direkt till usb-chippet. På alla versioner jag har betyder det att IVT490 inte klarar att dra ner signalen till 0V när motstånden är inkopplade. Med lite tur kan ändå esp8266 tolka signalen som låg men det är långt från säkert. Som exempel får jag ca 1,4V som låg-signal. Detta räcker inte för nyare wemos d1 mini (3.0.1) men funkar på den äldre klonen jag kört ett antal år nu. Urstabilt dessutom men det är inte "rätt" :)

För att få ordning på signalen med stabil 3.3V och ordentlig 0V som lågsignal kopplar man istället signalen från IVT490 (eller annan 5V serieport, som t.ex. HAN-porten på elmätaren) till GPIO 13 (D7) och kör Serial.swap()-funktionen efter Serial.begin(). Detta flyttar serieporten till GPIO 13 (RX) och 15 (TX). Då undviker man alltså direktkopplingen till usb-chippet och däremed pullup-effekten och får en ordentlig nolla på linjen. Rätt och riktigt alltså.

Serial.begin(9600,SERIAL_8N1);
Serial.swap();

Kanske kan detta spara lite arbete, funderande och några gråa hår där ute...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
För er som, likt mig, använder Wemos D1 Mini lägger jag lite info här som referens. Gäller framförallt er som stöter på problem för att få ut seriedatan.
...

Kanske kan detta spara lite arbete, funderande och några gråa hår där ute...
Jag har en Lolin D1 pro och inget motstånd, fungerat felfritt i 2 år nu med min esphome kod
 
Jag kör alltid softSerial-biblioteket istället för alla mina portar (inklusive HAN/P1 på elmätaren). Den erbjuder bland annat invertering av bitarna (vilket man behöver för HAN/P1).

Förresten, kom alltid ihåg att lägga in sleep(1) strax före kontrollen av web-servern i main-loopen, det sparar sjukt mycket ström/energi då web-servern är väldigt hungrig på energi när man kollar om den fått in något paket, man kan gå upp till några ms utan problem. Detta räddade mig på elmätaren då min ESP annars drog för mycket ström.
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Jag har en Lolin D1 pro och inget motstånd, fungerat felfritt i 2 år nu med min esphome kod
Så bra! Då kan du bortse från inlägget som vänder sig till dom som likt mig stöter på problem.

Jag har kört felfritt flera år än två med en enhet, när jag kopplade likadant med en annan enhet fick jag problemet jag beskrivit. Båda med voltdelare dock. Det är ju mer "rätt" eftersom esp8266 inte är specade till 5VDC på berörda i/o. Men ja, jag vet att det mycket väl kan funka felfritt ändå och jag vet att många med dig gjort detta utan problem. Bara kör på och var glad.
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Så bra! Då kan du bortse från inlägget som vänder sig till dom som likt mig stöter på problem.

Jag har kört felfritt flera år än två med en enhet, när jag kopplade likadant med en annan enhet fick jag problemet jag beskrivit. Båda med voltdelare dock. Det är ju mer "rätt" eftersom esp8266 inte är specade till 5VDC på berörda i/o. Men ja, jag vet att det mycket väl kan funka felfritt ändå och jag vet att många med dig gjort detta utan problem. Bara kör på och var glad.
:)

Har du även löst att skicka till pumpen och inte bara läsa?
 
Dudeish Dudeish skrev:
:)

Har du även löst att skicka till pumpen och inte bara läsa?
Nej, det går inte. Du kan "lura" pumpen genom att simulera temperatursensorerna. Det finns gott om info här i tråden om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.