pacman42 pacman42 skrev:
Jag har stängt av elpatronen helt...
...och kompletterat med LLVP istället.

IVTn har dock lite fuffens för sig, om inte värmen räcker till så prioriteras värmen över varmvattnet exempelvis.
Hmm kanske skall prova det, klarar du värme (och varmvatten behov) även ner mot minus 10 utan elpatron?
Min går in nu ca varannan timme (kort stund) vid minus 4,.tror jag ligger på kurva runt 3.5 på IVTn (minns inte exakt)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte en orimlig funktion.
Nja, det kan man ju diskutera. Jag hade velat kunna bestämma det själv åtminstone.

Edit: Det är inte orimligt att kompressorn håller en hög temperatur i pannan och att shunten sedan värmer huset. Den lilla "puckel" som uppvärmningen av vattnet ger påverkar inte värmen i huset särskilt mycket. Den kompenseras ju direkt av matlagning eller något annat.
 
Redigerat:
M miniGranis skrev:
Hmm kanske skall prova det, klarar du värme (och varmvatten behov) även ner mot minus 10 utan elpatron?
Min går in nu ca varannan timme (kort stund) vid minus 4,.tror jag ligger på kurva runt 3.5 på IVTn (minns inte exakt)
Jag har ju LLVP också, jag har bara värme från FLVP i ett sovrum och två badrum. Resten av huset värms med LLVP.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Nu står min IVT495 på backen och en ny GEO 8c är på plats. Jag har därmed en färdig kontakt för att montera en esp8266 över. Någon som saknar?
 
Dudeish Dudeish skrev:
Nu står min IVT495 på backen och en ny GEO 8c är på plats. Jag har därmed en färdig kontakt för att montera en esp8266 över. Någon som saknar?
Jag är intresserad av styrning av min IVT via Home assistant. Hur är den kopplad? Har du styrt med att manipulera utetempgivaren?
 
N Nybyggarna skrev:
Jag är intresserad av styrning av min IVT via Home assistant. Hur är den kopplad? Har du styrt med att manipulera utetempgivaren?
Jag har inte styrt den, utan bara loggat all data som kommer från den via denna kod som jag skrev för ett tag sedan. https://github.com/stefanh12/IVT_490_esphome . Man kopplar in ett kort på kantkontakten och kan då få seriell data från pannan. Det är väl just kontakten som kan vara svår att få tag på
 
Dudeish Dudeish skrev:
Jag har inte styrt den, utan bara loggat all data som kommer från den via denna kod som jag skrev för ett tag sedan. [länk] . Man kopplar in ett kort på kantkontakten och kan då få seriell data från pannan. Det är väl just kontakten som kan vara svår att få tag på
Ok. Vad har du använt datan till?
 
Styrning av IVT490 görs enklast med tre saker med reläer:
1) manipulering av temperaturen på GT3:2
2) inställning av sommardrift
3) justering av ventilationens hastighet utifrån behov

Allt detta finns beskrivet/diskuterat i tråden och faktiskt dokumenterat i installationsmanualen.

Jag gör alla tre, även om den tredje inte används så mycket annat än när elen är riktigt dyr.
 
  • Gilla
Nybyggarna
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Styrning av IVT490 görs enklast med tre saker med reläer:
1) manipulering av temperaturen på GT3:2
2) inställning av sommardrift
3) justering av ventilationens hastighet utifrån behov

Allt detta finns beskrivet/diskuterat i tråden och faktiskt dokumenterat i installationsmanualen.

Jag gör alla tre, även om den tredje inte används så mycket annat än när elen är riktigt dyr.
Stoppar du fläkten helt då? Inte mycket att spara där annars tänker jag, eller?
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Stoppar du fläkten helt då? Inte mycket att spara där annars tänker jag, eller?
Nej, jag växlar mellan minimal hastighet och normal hastighet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag växlar mellan minimal hastighet och normal hastighet.
Minns du på rak arm hur många Watt som skiljer? Jag kopplade ner min på minsta men vill minnas att det var minimal skillnad. Kanske värt att ta en titt på det igen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag växlar mellan minimal hastighet och normal hastighet.
Har du någon uppfattning om hur mycket energi det sparar? Jag tänker att på plussidan så har man ju naturligtvis nyttan av att inte blåsa ut en massa varmluft men på andra sidan i kalkylen så ger man ju värmepumpen sämre förutsättningar med en mindre bank att hämta värme ur?
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Minns du på rak arm hur många Watt som skiljer? Jag kopplade ner min på minsta men vill minnas att det var minimal skillnad. Kanske värt att ta en titt på det igen.
Det står i manualen vill jag minnas.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du någon uppfattning om hur mycket energi det sparar? Jag tänker att på plussidan så har man ju naturligtvis nyttan av att inte blåsa ut en massa varmluft men på andra sidan i kalkylen så ger man ju värmepumpen sämre förutsättningar med en mindre bank att hämta värme ur?
Jag förenklade det hela en aning, jag sänker bara hastigheten när jag inte kör kompressorn, att kompressorn är inaktiv ingår i villkoren. Kompressorn står still de dyra timmarna på dagen. Extra villkor för ventilationen är att ingen är hemma (alla rörelsesensorer har varit inaktiva minst 30 minuter) samt att luftfuktigheten i badrummet gått ned under 60% samt att temperaturen ute är under 10°C (är det varmare så behövs ingen värme alls i huset).
 
  • Gilla
  • Älska
Nybyggarna och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förenklade det hela en aning, jag sänker bara hastigheten när jag inte kör kompressorn, att kompressorn är inaktiv ingår i villkoren. Kompressorn står still de dyra timmarna på dagen. Extra villkor för ventilationen är att ingen är hemma (alla rörelsesensorer har varit inaktiva minst 30 minuter) samt att luftfuktigheten i badrummet gått ned under 60% samt att temperaturen ute är under 10°C (är det varmare så behövs ingen värme alls i huset).
Hur har du kopplat styrningen av fläkten? Jag antar att du har ett relä kopplat till voltplinten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.