75 007 läst · 397 svar
75k läst
397 svar
Prata med IVT 490
Hmm kanske skall prova det, klarar du värme (och varmvatten behov) även ner mot minus 10 utan elpatron?pacman42 skrev:
Min går in nu ca varannan timme (kort stund) vid minus 4,.tror jag ligger på kurva runt 3.5 på IVTn (minns inte exakt)
Nja, det kan man ju diskutera. Jag hade velat kunna bestämma det själv åtminstone.Nyfniken skrev:
Edit: Det är inte orimligt att kompressorn håller en hög temperatur i pannan och att shunten sedan värmer huset. Den lilla "puckel" som uppvärmningen av vattnet ger påverkar inte värmen i huset särskilt mycket. Den kompenseras ju direkt av matlagning eller något annat.
Redigerat:
Jag har ju LLVP också, jag har bara värme från FLVP i ett sovrum och två badrum. Resten av huset värms med LLVP.M miniGranis skrev:
Jag har inte styrt den, utan bara loggat all data som kommer från den via denna kod som jag skrev för ett tag sedan. https://github.com/stefanh12/IVT_490_esphome . Man kopplar in ett kort på kantkontakten och kan då få seriell data från pannan. Det är väl just kontakten som kan vara svår att få tag påN Nybyggarna skrev:
Ok. Vad har du använt datan till?Dudeish skrev:
Styrning av IVT490 görs enklast med tre saker med reläer:
1) manipulering av temperaturen på GT3:2
2) inställning av sommardrift
3) justering av ventilationens hastighet utifrån behov
Allt detta finns beskrivet/diskuterat i tråden och faktiskt dokumenterat i installationsmanualen.
Jag gör alla tre, även om den tredje inte används så mycket annat än när elen är riktigt dyr.
Allt detta finns beskrivet/diskuterat i tråden och faktiskt dokumenterat i installationsmanualen.
Jag gör alla tre, även om den tredje inte används så mycket annat än när elen är riktigt dyr.
Stoppar du fläkten helt då? Inte mycket att spara där annars tänker jag, eller?pacman42 skrev:Styrning av IVT490 görs enklast med tre saker med reläer:
Har du någon uppfattning om hur mycket energi det sparar? Jag tänker att på plussidan så har man ju naturligtvis nyttan av att inte blåsa ut en massa varmluft men på andra sidan i kalkylen så ger man ju värmepumpen sämre förutsättningar med en mindre bank att hämta värme ur?pacman42 skrev:
Jag förenklade det hela en aning, jag sänker bara hastigheten när jag inte kör kompressorn, att kompressorn är inaktiv ingår i villkoren. Kompressorn står still de dyra timmarna på dagen. Extra villkor för ventilationen är att ingen är hemma (alla rörelsesensorer har varit inaktiva minst 30 minuter) samt att luftfuktigheten i badrummet gått ned under 60% samt att temperaturen ute är under 10°C (är det varmare så behövs ingen värme alls i huset).Nyfniken skrev:
Hur har du kopplat styrningen av fläkten? Jag antar att du har ett relä kopplat till voltplinten?pacman42 skrev:Jag förenklade det hela en aning, jag sänker bara hastigheten när jag inte kör kompressorn, att kompressorn är inaktiv ingår i villkoren. Kompressorn står still de dyra timmarna på dagen. Extra villkor för ventilationen är att ingen är hemma (alla rörelsesensorer har varit inaktiva minst 30 minuter) samt att luftfuktigheten i badrummet gått ned under 60% samt att temperaturen ute är under 10°C (är det varmare så behövs ingen värme alls i huset).