Dudeish Dudeish skrev:
Hur har du kopplat styrningen av fläkten? Jag antar att du har ett relä kopplat till voltplinten?
Precis så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så.
Något du kan utveckla lite hur det är uppsatt med vilken hårdvara osv?

Vi har nämligen en IVT 490 som jag skulle vilja styra fläkthastigheten med. Det finns ju 1-6 lägen (115V, 125V, 135V, 150V, 180V, 230V) men jag är lite osäker på vad som krävs för att kunna styra dessa. Idag sitter det ju en transformator som man manuellt måste flytta kontakten för att ändra hastighet (se bilder).

Syftet är främst att höja fläkthastigheten när det är flera personer i huset som gör att CO2-värden är lite väl höga (jag har Aranet4 CO2-mätare). Då vill jag öka fläkthastigheten. Har Home Assistant så någon lösning med Z-wave, Zigbee, Bluetooth, Wifi är att föredra, som går att styra från Home Assistant.

Vill ha minst 3 lägen (ingen hemma, 2 personer, Fler än 2 personer), men skulle kunna klara mig med 2 lägen (2 personer/Normal-läge, Fler än 2 personer/Högre hastighet).

Några förslag? Har inga problem att sätta upp det i Home Assistant, det enda jag behöver är möjligheten att i princip kunna säga i vilket läge fläkten ska vara i. Mest optimalt vore ju att kunna ha alla 1-6 lägen som finns manuellt idag men att jag kan styra vilket läge den ska vara i.
 
  • Transformator med flera anslutna kablar i ett metallskåp, använd för att styra fläkthastigheter i en IVT 490 ventilationssystem, märkt med CE och modellnummer EA016468 165W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En transformator med märkningen EAO16468 165W som används för att manuellt ändra fläkthastighet genom att flytta en kontakt mellan olika spänningslägen (115V-230V).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.