pacman42 pacman42 skrev:
Är det värt det med risken för plötslig död på pumpen? Jag försöker hålla min vid liv så länge som möjligt, men den börjar närma sig time-of-death...
Det är samma här men utan övervakning så känner jag att jag har mindre kontroll...

Vet inte om det är pga givaren som pumpen gått 24/7 på slutet, hade jag haft övervakning så hade jag förhoppningsvis märkt av givaren mycket tidigare.

Vad tänker du skulle hända om jag byter styrning? Är väl oftast kompressorn som dör?

Ivt gubben är en sån som sparar allt så jag tänker inte köpa ett kort för flera tusen då får det vara.
Slog mig precis att jag kan ju faktiskt köpa en Shelly1 plus eller vad den heter med addon då kan jag mäta 5 punkter plus dom 3 jag redan har.
Som av en händelse så har jag det liggandes 🙂

Edit: jag har en kompressor givare som fladdrar mellan -40 och -20°, alltså minusgrader, det borde jag ha upptäckt tidigare...
Men med Shelly övervakning så hittar jag ju inte det felet förstås, men om jag kunde få ut värderna från pumpen så hade jag gjort det

Do you have any good ideas on how to prevent electrical resistances from connecting to expensive electricity? Now I have a resistor connected next to the temperature sensor GT3:2 which I control with a relay. Despite this, the electrical resistance sometimes turns on when it's freezing outside.

Use the EXT connector and put the IVT into vacation mode.

According to the user manual, the holiday function lowers the temperature of the supply water (default -10c), but does this also prevent the electrical resistances from switching on?

A ArttuP skrev:
According to the user manual, the holiday function lowers the temperature of the supply water (default -10c), but does this also prevent the electrical resistances from switching on?
It decreases the time it is active at least.

I have manually disabled all use of that.

Hur kontrolleras den externa porten? måste den vara jordad eller 5v?

A ArttuP skrev:
Hur kontrolleras den externa porten? måste den vara jordad eller 5v?
EXT kortsluts.

Jag provade detta, men semesterfunktionen slås inte på. Behöver jag göra något åt enhetens inställningar? Manuellt, ja, jag kan slå på semesterfunktionen och den sänker värmen från det cirkulerande vattnet normalt.

A ArttuP skrev:
Jag provade detta, men semesterfunktionen slås inte på. Behöver jag göra något åt enhetens inställningar? Manuellt, ja, jag kan slå på semesterfunktionen och den sänker värmen från det cirkulerande vattnet normalt.
Svaret finns tidigare i tråden:
R Ragha skrev:
IVT kundsupport svarar gärna på frågor:
"Externingången användes som en enkel fjärrstyrning. Vid slutning av denna ingången sänktes framledningstemperaturen med det värde som är inställt under meny 1.13. Man styrde detta med en GSM-modul som man skickade SMS till. Denna slöt och öppnade externingången. Dock är dessa GSM-moduler inget som finns kvar i vårt sortiment."
Så du behöver gå in och titta vad som står i meny 1.13....

nino nino skrev:
Det är samma här men utan övervakning så känner jag att jag har mindre kontroll...

Vet inte om det är pga givaren som pumpen gått 24/7 på slutet, hade jag haft övervakning så hade jag förhoppningsvis märkt av givaren mycket tidigare.

Vad tänker du skulle hända om jag byter styrning? Är väl oftast kompressorn som dör?

Ivt gubben är en sån som sparar allt så jag tänker inte köpa ett kort för flera tusen då får det vara.
Slog mig precis att jag kan ju faktiskt köpa en Shelly1 plus eller vad den heter med addon då kan jag mäta 5 punkter plus dom 3 jag redan har.
Som av en händelse så har jag det liggandes 🙂

Edit: jag har en kompressor givare som fladdrar mellan -40 och -20°, alltså minusgrader, det borde jag ha upptäckt tidigare...
Men med Shelly övervakning så hittar jag ju inte det felet förstås, men om jag kunde få ut värderna från pumpen så hade jag gjort det
Har inte sett om ni pratat om det innan men jag har en Husdata H66 kopplat till min 490 så jag får in värdena i HomeAssistant via MQTT. Kostar en slant men plockar ut det mesta av värden.
Bara en tanke om man inte vill bygga själv.

M miniGranis skrev:
Har inte sett om ni pratat om det innan men jag har en Husdata H66 kopplat till min 490 så jag får in värdena i HomeAssistant via MQTT. Kostar en slant men plockar ut det mesta av värden.
Bara en tanke om man inte vill bygga själv.
Har för mig att jag har för tidig firmware för att husdata ska funka

pacman42 pacman42 skrev:
Svaret finns tidigare i tråden:

Så du behöver gå in och titta vad som står i meny 1.13....
Ja, det finns en standardinställning på 10c. Och ställer jag semesterfunktionen på 1,12 i menyn så sjunker vattentemperaturen. Men att kortsluta ext in gör ingenting.

Och handlar det om den här kontakten?

• Grön kretskort med anslutna kablar, skruvplint och relä synliga, med text "GT3-4" och "GT5" på plinten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis. Jag har ett relä som sluter den.

Jag vet att man på senare ICT:er kan konfigurera hur EXT_IN kan användas. Har du kollat i installatörs menyn (hålla inne höger knapp i åtta sekunder) om du kan ställa in den där? Du kanske har en nyare firmware än vad jag har...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.