Jag har aktiverat mitt eltillskott igen, men bara på 3kW. Det har gått igång ett par gånger, men i huvudsak håller det sig borta då jag maximerat alla timers för att aktivera eltillskott.

En annan sak jag blivit tvungen att göra är att nolla rumsgivarpåverkan, denna triggar nämligen igång eltillskott på lite konstiga sätt då den verkar ha en integrerande faktor och inte bara en rent proportionell.

Man lär sig nya saker hela tiden när man övervakar graferna.

Orsaken till förändringarna är att familjen fått duscha kallt ett par gånger då bland annat pannan shuntat ut 50-gradigt vatten i elementen som blev kallare och kallare fram till dess att GT3:3 visade 20 grader. Visserligen var tappvarmvattnet 57 grader, men det kyls snabbt av då manteln inte förvärmer kallvattnet som tillförs.

Att slå på elpatronen är lite som att ha både hängslen och livrem då huvudproblemet var att värmen gick ut i elementen trots att det inte behövdes, men å andra sidan så kan man nu begära extra varmvatten. Jag höjer effekten om inte elpatronen går in alltför frekvent och länge.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har aktiverat mitt eltillskott igen, men bara på 3kW. Det har gått igång ett par gånger, men i huvudsak håller det sig borta då jag maximerat alla timers för att aktivera eltillskott.

En annan sak jag blivit tvungen att göra är att nolla rumsgivarpåverkan, denna triggar nämligen igång eltillskott på lite konstiga sätt då den verkar ha en integrerande faktor och inte bara en rent proportionell.

Man lär sig nya saker hela tiden när man övervakar graferna.

Orsaken till förändringarna är att familjen fått duscha kallt ett par gånger då bland annat pannan shuntat ut 50-gradigt vatten i elementen som blev kallare och kallare fram till dess att GT3:3 visade 20 grader. Visserligen var tappvarmvattnet 57 grader, men det kyls snabbt av då manteln inte förvärmer kallvattnet som tillförs.

Att slå på elpatronen är lite som att ha både hängslen och livrem då huvudproblemet var att värmen gick ut i elementen trots att det inte behövdes, men å andra sidan så kan man nu begära extra varmvatten. Jag höjer effekten om inte elpatronen går in alltför frekvent och länge.
Jag har inte koll på IVT 490 och hur den är uppbyggd, men problemet låter som på vår IVT HT-C9 som råkade skicka ut lite varmvatten oavsiktligen. Jag bytte nyss ett T-kors på varmvattenberedaren som i princip eliminerade denna effekt.
Kan det vara samma problem här?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte koll på IVT 490 och hur den är uppbyggd, men problemet låter som på vår IVT HT-C9 som råkade skicka ut lite varmvatten oavsiktligen. Jag bytte nyss ett T-kors på varmvattenberedaren som i princip eliminerade denna effekt.
Kan det vara samma problem här?
Tror inte det, det verkar snarare som att den krämar på mer och mer värme i elementen när temperaturgspet inte krymper (jag har ju bara några få rum igång med vattenvärme numera). Det verkar som att problemet helt försvann när jag stängde av rumsgivarpåverkan.
 
Det gäller att få shunten att vrida sig åt rätt håll. När den står som på bilden blir det varmvatten, när den står åt höger (=max) så går värmen ut till golvvärmen. Jag har satt termometrar både på framledningsröret och på toppen av VVB så kan jag se att värmen hamnar rätt (använder Telldus). Man kan tvinga shunten till min, dvs bara tillåta varmvatten (NTC ute är då förbikopplat med fast 4,7k = 24 grader) eller max, dvs bara golvvärme (NTC VVB är då förbikopplat med fast 1k = 64 grader).
Värmesystemets cirkulationspump och ventiler med märkningar under en bostadens källare eller skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Ragha skrev:
Det gäller att få shunten att vrida sig åt rätt håll. När den står som på bilden blir det varmvatten, när den står åt höger (=max) så går värmen ut till golvvärmen. Jag har satt termometrar både på framledningsröret och på toppen av VVB så kan jag se att värmen hamnar rätt (använder Telldus). Man kan tvinga shunten till min, dvs bara tillåta varmvatten (NTC ute är då förbikopplat med fast 4,7k = 24 grader) eller max, dvs bara golvvärme (NTC VVB är då förbikopplat med fast 1k = 64 grader).
[bild]
Jag kör 1k och ext_in kortsluten (vilket sänker framledning med inställd temp, i mitt fall 20 grader. Det är när ext_in inte är kortsluten som den fått för sig att shunta fullt. Inatt fungerade det bra, skall testa en natt till nu bara så är jag nöjd tänker jag. Till nästa gång något strular...
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Baserat på senaste dagarnas grejande med värmepump och styrning gör jag följande gissning:

LL = Lower Limit
LLT = Lower Limit Tillskott
UL = Upper Limit
ULT = Upper Limit Tillskott
BV = BörVärde

Verkar stämma bra med hur pannans styrning agerar hemma hos mig.
Spännande projekt du håller på med. Jag har gjort något liknande (utan vetskap om ditt projekt) men mitt program är nog aningens mindre komplicerat rent matematiskt än ditt. Det fungerar dock väldigt bra. Tyvärr är min bergvärmepump rätt underdimensionerad så den sista veckan (sen det blev kall) har programmet inte haft något annat val än att köra kompressorn dygnet runt men då har det istället kunnat styra tillskottet till de billigaste timmarna.

Ska ta en kik på ditt repo när jag får lite tid över nästa gång. 1 sekunds körning låter ju galet men optimeringsproblem kan ju vara rätt tunga. Python är ju dock inte direkt blixtsnabbt, mitt program är skrivet i C++ (mest för att jag är mest bekväm där)…
 
Två frågor till er som manipulerar GT3:2 med hjälp av ett relä och ett motstånd (@pacman42, @Ragha, etc):

- Har ni någon koll på temperaturen i manteln på annat sätt när reläet är draget, eller "gissar" ni bara när det är dags att låta kompressor och ev. tillskott ska få jobba igen?
- Finns det risk för problem om reläet är draget när pumpen kör legionella-körningar? Samma fråga, annan formulering: Styr pumpen legionellakörningarna på GT3:2 eller GT3:1 (eller på annat sätt)?

Om svaren redan finns ovan i tråden så ber jag om ursäkt i förväg!
 
freol35241 freol35241 skrev:
Två frågor till er som manipulerar GT3:2 med hjälp av ett relä och ett motstånd (@pacman42, @Ragha, etc):

- Har ni någon koll på temperaturen i manteln på annat sätt när reläet är draget, eller "gissar" ni bara när det är dags att låta kompressor och ev. tillskott ska få jobba igen?
- Finns det risk för problem om reläet är draget när pumpen kör legionella-körningar? Samma fråga, annan formulering: Styr pumpen legionellakörningarna på GT3:2 eller GT3:1 (eller på annat sätt)?

Om svaren redan finns ovan i tråden så ber jag om ursäkt i förväg!
Tempen i manteln är ju lätt att ta reda på, släpp reläet ett par minuter. Så gör dock inte jag, jag bryr mig inte om den alls. Istället så styr jag bara på varmvatten när cirkulationspumpen inte går. Och när den går så värmer jag först vatten med kompressorn genom att dra reläet på ext_in, sedan när kompressorn stänger av så släpper jag på ext_in och då värms huset och kompressorn går igång om det behövs. När sedan GT3:3 faller under 40 grader, då släpper jag på ext_in igen och kompressorn värmer tappvarmvattnet igen. Lite förenklat...

Nu har jag ju lite speciella förutsättningar då jag även har en LLVP och därmed kan skippa uppvärmningen tidvis. FLVP värmer bara två badrum och ett sovrum.
 
  • Gilla
wahlle
  • Laddar…
Jag använder inte alls ext_in som kopplar in semesterläge. Har beskrivit mitt system i post nr 100. Jag tittar på priset i Nordpool och ställer timer i Telldus manuellt varje dygn för när det fasta motståndet för VVB resp. utetemp ska kopplas in, dvs använder bara on/off funktion.
 
Hej, intressant och spännande tråd att följa allas lösningar med IVT490. Är ju lite mer, eller sjukt, grön på detta område, men har en IVT490 och hade gärna kunnat i ett första läge plocka in data från det till det "smarta hem"-system vi har, Athom Homey Pro. Någon som har erfarenhet av detta?

Och 2 i ett nästa steg kunna styra värmepumpen liknande det ni har beskrivit här inne för att utnyttja de "billiga" timmarna så mycket som möjligt.

En 3e variant är om någon här har erfarenhet av Ngenic Tune kopplat till just IVT490.
 
Någon som vet om det finns nått larm om GT3:2 indikerar för hög temp ?

Jag har kopplat in ett 980 ohms motstånd (via Shelly) parallellt med GT3:2 för att kunna styra varmvatten produktion. Funkar finfint när jag ohm mäter min inkoppling med Shelly av/på - jag får antingen ~1900 ohm (~45+ grader) på vattnet (korrekt värde) eller ~ 650 ohm (fejkat), borde enligt tabell bli ca 76-77 grader.

Så fort jag kopplar in Shelly och motstånd så larmar pumpen för GT3:2 fel, jag fattar inte riktigt varför.. det ända jag kan tänka mig att jag behöver ändra mitt motstånd och att 76-77 grader på något sätt är "för högt"..
Nån som har några tips - jag är förbryllad.
 
M miniGranis skrev:
Någon som vet om det finns nått larm om GT3:2 indikerar för hög temp ?

Jag har kopplat in ett 980 ohms motstånd (via Shelly) parallellt med GT3:2 för att kunna styra varmvatten produktion. Funkar finfint när jag ohm mäter min inkoppling med Shelly av/på - jag får antingen ~1900 ohm (~45+ grader) på vattnet (korrekt värde) eller ~ 650 ohm (fejkat), borde enligt tabell bli ca 76-77 grader.

Så fort jag kopplar in Shelly och motstånd så larmar pumpen för GT3:2 fel, jag fattar inte riktigt varför.. det ända jag kan tänka mig att jag behöver ändra mitt motstånd och att 76-77 grader på något sätt är "för högt"..
Nån som har några tips - jag är förbryllad.
Jag vet inte, men jag vet att man inte kan komma så högt med enbart kompressor. Det skulle inte förvåna mig om det finns en kontroll, det finns på andra värden som är orimliga.

Jag byter mellan 1k och den riktiga temperaturen istället. Binära byten fungerar.
 
  • Gilla
Morgan Rody och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet inte, men jag vet att man inte kan komma så högt med enbart kompressor. Det skulle inte förvåna mig om det finns en kontroll, det finns på andra värden som är orimliga.

Jag byter mellan 1k och den riktiga temperaturen istället. Binära byten fungerar.
Jag kör samma sak, med 1 k resistor.
har skrivit en liten guide.
kanske den är bra, kanske den är dåligt, finns bifogat som pdf.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Hej Paman42, hur funkar det för dig nu under dessa kalla månader. Klarar du värmen i huset och varmvattnet hela dagen eller går du in extra dagtid?
Hur många kwh har du sparat eller ökat med den strategi du har jämfört med förra året?
Antar du har timdebitering så vad blev snittpriset i november?
Hoppas på svar.

Jag byggde inget men provade dra ner hur ofta eltillskott fick gå in men blev inget vidare efter halva dagen. Typ 25 grader i varmvattnet likväl framledning
 
P Per_G skrev:
Hej Paman42, hur funkar det för dig nu under dessa kalla månader. Klarar du värmen i huset och varmvattnet hela dagen eller går du in extra dagtid?
Hur många kwh har du sparat eller ökat med den strategi du har jämfört med förra året?
Antar du har timdebitering så vad blev snittpriset i november?
Hoppas på svar.

Jag byggde inget men provade dra ner hur ofta eltillskott fick gå in men blev inget vidare efter halva dagen. Typ 25 grader i varmvattnet likväl framledning
För det första, notera att jag ju har en LLVP också, den trycker upp värmen inomhus till 26 grader varje natt.

LLVP har jag bara för varmvatten samt att den värme som blir över shuntar jag ut i ett sovrum och två badrum på natten och till lunch. Alla dessa tre rum har dock elvärme på natten/morgonen (badrummen golvvärme).

Kompressorn går numera bara på nätterna, men hela nätterna. Det är svårt att räkna på november då det är så mycket inblandat, men det var stor skillnad under första halvan av oktober då det inte behövdes extra värme alls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.