Kan vara
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte någon hysteres som spökar och tat du bara är för ivrig?
Kan så vara. Det är svårt att veta. Det fungerade ju över natten, men sedan körde den igen...
 
Nu verkar kompressorn vila igen: Nu har den inte kört på över tre timmar.

240;131;565;652;564;224;231;-512;0;0;0;0;0;0;1;0;1;0;0;82;97;112;127;550;600;650;87;112;137;330;120;0;0;0;0;0

Nu skall jag inte röra någon inställning alls mer på ett par dygn.

@Nyfniken hade nog rätt att det tar tid innan vissa inställningar börjar användas...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag trodde jag fått ett nytt problem med min FLVP, men det var något helt annat. Jag har ställt in på denna att den skall aktivera värmen under 12 grader (inte för att det är så mycket värme den producerar till mitt hus). Nu under natten och morgonen har värmepumpen dragit igång cirkulationen och stängt av den fram och tillbaka. Ibland har den bara gått i några sekunder.

Det visar sig nu när jag granskar utetemperaturen att den studsat mellan 11,9°C och 12,1°C hela natten. Och cirkulationspumpen har uppenbarligen ingen hysteres alls. Ordentligt jobbigt när man ligger bredvid ett (konstant avstängt) element. Inte för att det låter så mycket, men kontrasten mellan cirkulationspump på och av är ändå rätt stor. Särskilt när man försöker somna.

Nu ändrade jag temperaturen till 11 grader och då har jag inga problem längre...
 
  • Gilla
wahlle och 1 till
  • Laddar…
Gissa vilken utetemperatur vi har haft i natt där jag bor?

(Den har studsat mellan 10,8°C och 11,1°C. Inte lika frekvent upp och ned som igår natt, men ändå. Så mycket fick jag för att jag försökte vara "smart").
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gissa vilken utetemperatur vi har haft i natt där jag bor?

(Den har studsat mellan 10,8°C och 11,1°C. Inte lika frekvent upp och ned som igår natt, men ändå. Så mycket fick jag för att jag försökte vara "smart").
Jag hade tatt start- och stopptiden till kanske 5 minuter. Borde bli betydligt mindre hoppande även om temperaturen pendlar på "fel" ställe. I det stora hela bör ändå automationen fungera bra, 5 minuter är ju inte mycket när vi pratar om timmar, dagar och månader för att spara på räkningen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gissa vilken utetemperatur vi har haft i natt där jag bor?

(Den har studsat mellan 10,8°C och 11,1°C. Inte lika frekvent upp och ned som igår natt, men ändå. Så mycket fick jag för att jag försökte vara "smart").
Varför har du inte hysteres på det här?
 
Man kan lägga in en blockering så man inte kan ändra styrsignal mer än en gång i timmen/varannan timme.

Plus fler bivilkor om så krävs. Beror lite på koden hur man väljer o göra det.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför har du inte hysteres på det här?
Du menar varför IVT inte har hysteres, antar jag...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du menar varför IVT inte har hysteres, antar jag...
Nej, varför har inte du det?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, varför har inte du det?
IVT har ingen hysteres och jag skulle behöva styra utetempgivaren om jag skall åtgärda det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
IVT har ingen hysteres och jag skulle behöva styra utetempgivaren om jag skall åtgärda det.
Ah, ok. Nu fattar jag. Det är "by design" på pumpen?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ah, ok. Nu fattar jag. Det är "by design" på pumpen?
Precis, riktigt korkat.
 
Hej alla!
Kul att det är så stort intresse på loggning utav 490´n, lika kul varje gång jag snubblar förbi någon tråd o ser mina bilder jag tog på displaykortet när jag började gräva i det här för väldigt många år sedan. :)

Jag håller själv på med det här igen då jag äntligen fått tummen ur och dockat ett bergvärmepumpaggregat mot tanken i min 490 och låter den gå när kompressorn för frånluften inte räcker till.

Men skulle någon kunna förklara några förkortningar som finns i omlopp?
LL
LLT
UL
ULT
BV = BörVärde?
 
H Hedis skrev:
Hej alla!
Kul att det är så stort intresse på loggning utav 490´n, lika kul varje gång jag snubblar förbi någon tråd o ser mina bilder jag tog på displaykortet när jag började gräva i det här för väldigt många år sedan. :)

Jag håller själv på med det här igen då jag äntligen fått tummen ur och dockat ett bergvärmepumpaggregat mot tanken i min 490 och låter den gå när kompressorn för frånluften inte räcker till.

Men skulle någon kunna förklara några förkortningar som finns i omlopp?
LL
LLT
UL
ULT
BV = BörVärde?
Jag har utgått från att LL står för Lower Limit, UL för Upper Limit, det verkar stämma ganska bra med hur pumpen styr inkoppling av kompressor/elpatron med hysteres. Har dock inte någon bra förklaring på LLT och ULT.

Ovanstående är mina tolkningar, kan mycket väl vara fel!
 
H Hedis skrev:
Hej alla!
Kul att det är så stort intresse på loggning utav 490´n, lika kul varje gång jag snubblar förbi någon tråd o ser mina bilder jag tog på displaykortet när jag började gräva i det här för väldigt många år sedan. :)

Jag håller själv på med det här igen då jag äntligen fått tummen ur och dockat ett bergvärmepumpaggregat mot tanken i min 490 och låter den gå när kompressorn för frånluften inte räcker till.

Men skulle någon kunna förklara några förkortningar som finns i omlopp?
LL
LLT
UL
ULT
BV = BörVärde?
freol35241 freol35241 skrev:
Jag har utgått från att LL står för Lower Limit, UL för Upper Limit, det verkar stämma ganska bra med hur pumpen styr inkoppling av kompressor/elpatron med hysteres. Har dock inte någon bra förklaring på LLT och ULT.

Ovanstående är mina tolkningar, kan mycket väl vara fel!
Baserat på senaste dagarnas grejande med värmepump och styrning gör jag följande gissning:

LL = Lower Limit
LLT = Lower Limit Tillskott
UL = Upper Limit
ULT = Upper Limit Tillskott
BV = BörVärde

Verkar stämma bra med hur pannans styrning agerar hemma hos mig.
 
  • Gilla
Hedis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.