S sprucetwig skrev:
Lådsamlingar är väl standard i resten av Sverige sen många år. Märkligt att Stockholm alltid får specialregler.

Den enklaste lösningen är såklart att sätta den tillsammans med grannes låda på andra sidan uppfarterna.
Stämmer bra, på min gata är lådorna ihopsamlade 3 och 3, min låda sitter på grannens staket, så detta bör vara ett ickeproblem, men det är kanske jobbigt att gå 20m extra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
Bäst är väl att prata med brevbärarn vart han tycker det är bäst för honom och slippa allt gnäll.Har själv kört många år och det har aldrig varit några problem att lösa problemen som varit.Bor själv i villa samhälle och sett bilar stå ivägen för våran brevbärare, visst går det bra sommar o höst men så kommer vintern Snö,bilar,halt och skulle då alla 500-600 hushåll ha det så,blir man jävligt irriterad.Men de som kör vet ju bäst för deras skull även om det blirnågra meter att gå.Så blanda inte in Chefer och en massa regler de har,kan ju bli brevlådestopp 10–15 i rad man vet ju aldrig.🤓
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
PostNord förnekar sig aldrig. Varför i hela fridens namn kan inte brevbäraren lyfta på ars*l och kliva ur. Var i deras beskrivning står det att dom inte får kliva ur sitt fordon för att utföra sitt jobb?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju prata med grannen och förklara problemet och fråga om era lådor kan sitta ihop.
Ja, förstår verkligen inte vad problemet med detta skulle vara?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
S saltis99 skrev:
Ja, förstår verkligen inte vad problemet med detta skulle vara?
Om du läser hela tråden så framgår det rätt tydligt att alla andra lösningar förutom att trådskaparen får någon annan att fixa problemet inte accepteras. Egen problemlösning är inte högprioriterat.
 
  • Gilla
  • Arg
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
J Jan Zimmerman skrev:
Var i deras beskrivning står det att dom inte får kliva ur sitt fordon för att utföra sitt jobb?
Det är väl en del av processen att avveckla sig själva. Bara att många av de anställda inte insett det ännu.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Förra bolaget som tömde soptunnorna hos mig vägrade lämna bilen även om tömningen misslyckades av någon anledning, så de körde bara vidare. Hände flera gånger bara hos mig. Gick inte att få extra utkörning heller utan man fick vänta en månad totalt till nästa tömning. Stabilt. Behöver jag säga att det inte förvånade mig att de förlorade kontraktet när vi gick över till 2-fackstunnor? Tack och lov!
 
Märkligt att Postnord gör detta till ditt bekymmer! Postlådan har väl "alltid" suttit där den är nu?
Vad ska du göra åt felparkerade bilar?
Jag skulle inte gjort någonting och se vad som händer. Blir det så att posten kommer till ett utlämningsställe/deras central hade jag åkt dit en gång i veckan och hämtat den. För så mycket/ofta kommer det väl inte fysisk post?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jan Zimmerman skrev:
Varför i hela fridens namn kan inte brevbäraren lyfta på ars*l och kliva ur. Var i deras beskrivning står det att dom inte får kliva ur sitt fordon för att utföra sitt jobb?
Skulle du vilja lyfta på arslet och kliva i och ur en bil mellan 500 och 1000 gånger per arbetspass? Det är väl ungefär så många villor som varje brevbärare har att dela ut post till varje dag.

Jag tycker att det är trevligt om man kan och vill underlätta för andra i deras arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Oj, får man fortfarande " snailmail" ..
Nåt jag missat ???
//Goerana
 
G goerana skrev:
Oj, får man fortfarande " snailmail" ..
Nåt jag missat ???
Kolla brevlådan kanske? 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Skulle du vilja lyfta på arslet och kliva i och ur en bil mellan 500 och 1000 gånger per arbetspass? Det är väl ungefär så många villor som varje brevbärare har att dela ut post till varje dag.

Jag tycker att det är trevligt om man kan och vill underlätta för andra i deras arbete.
Tror du verkligen att alla brevlådor sitter
” fel”? Tror att du tänkte lite fel nu
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
Fråga PostNord vad dem vill. Här gissar alla bara.
 
eavogels skrev:
Fråga PostNord vad dem vill. Här gissar alla bara.
Läs #39
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Bild
Typiskt PostNord. De delar bara ut varann dag, höjer portot. Snart får du betala 50 kr för ett brev och sedan hämta det själv hos avsändaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.