Googla på postnord och placeringsregler för postlåda. Det finns faktiskt sådana. Så slipper ni gissa och spekulera.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
För brevbäraren är det nog bara några knapptryck på telefon så ändras ordningen på er post och hur lådorna är placerade.
Så enkelt är det inte för brevbäraren, det skall även ändras på sorteringen där posten "kammas", sedan kan det dessutom vara olika brevbärare från dag till dag beroende på om det är X- eller Y-dag (varannandags utdelningen kallas så tydligen...)
Dessutom skall de GPS-koordineras nu mera.
Så ändringen skall nog göras via deras arbetsledare.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Postlådor placeras generellt precis efter en infart (utgående från körriktningen). På så sätt förhindras att bilar står parkerade och blockerar för postis. Det är ju inte tillåtet att parkera framför en in/utfart.
I detta fall kan postlådan inte placeras efter infart/uppfart. Enligt skiss ser det inte ut att vara en bilslängd från skylt till uppfart, så lösningen blir väl densamma: dvs flytta skylten.
 
W Walo skrev:
Så enkelt är det inte för brevbäraren, det skall även ändras på sorteringen där posten "kammas", sedan kan det dessutom vara olika brevbärare från dag till dag beroende på om det är X- eller Y-dag (varannandags utdelningen kallas så tydligen...)
Dessutom skall de GPS-koordineras nu mera.
Så ändringen skall nog göras via deras arbetsledare.
Jamen det är ju ingen omöjlig uppgift. Det är ju inte raketforskning direkt att varken flytta en postlåda eller att få brevbäraren att dela ut i den.

TS har fått många förslag på enkla lösningar. Och den absolut enklaste är att sätta upp sin låda bredvid lådan hos grannen tio meter bort. Då behöver inte ens brevbäraren ändra gångordningen på posten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tror ni att det är en framkomlig väg att be kommunen flytta p- förbudet skylten 2meter? Men det är ju stor risk att våra grannar ändå parkerar…
Av egen erfarenhet från den kommun jag bor i har fastighetsägarna ingen rättighet att parkera sina fordon på gatan utan den ska parkeras på fastigheten. Gatan är ingen parkeringsplats i den bemärkelsen oberoende på hur många fordon som finns i hushållet. Läs vad de lokala föreskrifterna säger för ditt område. Vad det gäller tillgänglighet för postutdelning får du läsa vilka regler som gäller för dej som fastighetsägare.
 
M m_gadd skrev:
Men du måste väl kunna placera lådan precis vid tomtgränsen mellan din och grannens uppfarter?
De är dikt emot, och anpassade för precis två bilar. Vi slår dörrarna i varandra redan idag. Så ja, jag skulle kunna placera den PÅ min uppfart. Men 1. Det ser ju superkonstgt ut och 2. Då måste jag parkera på gatan, som redan idag är "full"...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
K Keelma skrev:
Av egen erfarenhet från den kommun jag bor i har fastighetsägarna ingen rättighet att parkera sina fordon på gatan utan den ska parkeras på fastigheten. Gatan är ingen parkeringsplats i den bemärkelsen oberoende på hur många fordon som finns i hushållet. Läs vad de lokala föreskrifterna säger för ditt område. Vad det gäller tillgänglighet för postutdelning får du läsa vilka regler som gäller för dej som fastighetsägare.
Hos oss är det lagligt.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jamen det är ju ingen omöjlig uppgift. Det är ju inte raketforskning direkt att varken flytta en postlåda eller att få brevbäraren att dela ut i den.

TS har fått många förslag på enkla lösningar. Och den absolut enklaste är att sätta upp sin låda bredvid lådan hos grannen tio meter bort. Då behöver inte ens brevbäraren ändra gångordningen på posten.
Ja, problemet är att PN avvisar alla mina förslag, förutom att jag ska se till att ingen parkerar framför, trots att det är lagligt och jag rent formellt inte kan det. Jag tror mitt enda val är att placera ut ett hinder på gatan....
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A Asterix_Thn skrev:
På skissen ser det ut som att det är trottoar mellan gatan och postlådorna.
Hur gör PN för att nå postlådorna om det är så? Det är väl inte så att dom kör bil på trottoaren?

Där jag bor, där kör fordon från PN på både trottoarer och cykelbanor mot gällande regler, gärna mot enkelriktat och det tycks vara så man tycker det ska vara om man kontaktar brevbärningen.
Jo, de kör på trottoaren. Kan jag djävlas med dem, filma och anmäla? Börjar känna mig sur.....
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, de kör på trottoaren. Kan jag djävlas med dem, filma och anmäla? Börjar känna mig sur.....
Vad är det för fordon dom använder?
 
Anitw Anitw skrev:
PN hade tydligen svarat att lådan ska sitta vid den fastigheten den tillhör.

Det jag undrar är om det finns hus innan ert och hur PN i så fall kommer åt de postlådorna om de är placerade som er?
De parkerade bilarna måste ju hindra vid alla postlådor förutom den i vändzonen?
Globetrot Byggis1976 skrev:
De är dikt emot, och anpassade för precis två bilar. Vi slår dörrarna i varandra redan idag. Så ja, jag skulle kunna placera den PÅ min uppfart. Men 1. Det ser ju superkonstgt ut och 2. Då måste jag parkera på gatan, som redan idag är "full"...
Tala om för grannen, att du planerar att flytta lådan till din uppfart, intill grannens uppfart. Men att du kan tänka dig att sätta den i par med hans låda, om han tycker att den blir i vägen.
 
Ärligt talat så vet jag inte om jag totalt missat problemen kring denna lilla brevlåda eller...

Hade jag varit grannen, i det inringade huset, och TS hade kommit och frågat mig hur han ska lösa problemet så hade jag sagt att han kan sätta sin brevlåda där jag har min och så flyttar jag min på sidan om. Vi kan hjälpas åt att fixa det och sedan någon varm sommardag när vi är lediga kan vi sitta vid brevlådorna och ta en öl när posten kommer...

Handritad karta som visar trottoar, uppfart, hus, vändzon och placering av en brevlåda. Ett hus är inringat och markerat med en röd cirkel. Blå linjer visar gångvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, de kör på trottoaren. Kan jag djävlas med dem, filma och anmäla? Börjar känna mig sur.....
Ja, istället för att lösa det enligt något av alla utmärkta förslag du fått, så tror jag nog din väg är den rätta. Ge dem vad dem tål! Vik inte ner dig! Hävda din rätt! Använd samhällets resurser fullt ut till detta jätteviktiga!

Skaffa sedan postbox istället om du vill få fler fysiska brev levererade.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, problemet är att PN avvisar alla mina förslag, förutom att jag ska se till att ingen parkerar framför, trots att det är lagligt och jag rent formellt inte kan det. Jag tror mitt enda val är att placera ut ett hinder på gatan....
Nej, jag tror inte att PN skulle avvisa en flytt av din postlåda så den står bredvid din grannes låda. Tvärtom, brevbäraren skulle bli glad. Denne får ett stopp mindre, slipper åka på trottoaren eller kliva ur bilen.

Flytta du på lådan så slipper du placera ut hinder i gatan som grannarna garanterat kommer att reta upp sig på, då ni mister en p-plats.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.