W
MultiMan MultiMan skrev:
Detta gällde väl inte att det var problem med alla brevlådor längs gatan? Då har jag missförstått din beskrivning.

I scenariot som jag tänker att det gäller de sista husen inklusive ditt och för att du ska slippa mer problem, så tyckte jag det var en bra idé att de 3-4 sista husen har lådorna där jag ritade. Ni får nära, PN kan lämna från bilen utan problem.

Jag försöker se lösningar, inte problemen.
Bättre kliché: För att se en lösning behöver du förstå problemet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Unikt namn
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hur hade ni löst detta?
Jag hade bett kommunen flytta p-förbud skylten en bit.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
Gå ihop med andra grannar o sätt brevlådorna på rad. Dina grannar har väl oxå brevlådor? Alternativt skulle jag placera den utmed kanten på vändzonen om det inte går en trottoar runt om (för då får Brevbäraren kliva ut ändå), men det är två alternativ iaf att lösa det hela.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kolla brevlådan kanske? 😂
Hej ! Allt digitalt, vem får brev på papper ??
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J Jan Zimmerman skrev:
Tror du verkligen att alla brevlådor sitter
” fel”? Tror att du tänkte lite fel nu
Nej, jag tänkte inte fel. Jag tänkte mer ett steg till, hur det skulle kunna vara om alla resonerade som du. Att brevbärarna ska lyfta på arslet för alla som inte vill underlätta för dem i deras arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
G goerana skrev:
Hej ! Allt digitalt, vem får brev på papper ??
Alla som får adresserad reklam.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade bett kommunen flytta p-förbud skylten en bit.
Detta skulle eventuellt leda till att fler av våra grannar får böter. Men vi kommer ju ändå inte få vår post med denna lösning. Det finns nämligen inte parkering till de som bor.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M MiraHermano skrev:
Gå ihop med andra grannar o sätt brevlådorna på rad. Dina grannar har väl oxå brevlådor? Alternativt skulle jag placera den utmed kanten på vändzonen om det inte går en trottoar runt om (för då får Brevbäraren kliva ut ändå), men det är två alternativ iaf att lösa det hela.
Det är bara vårt hus som har problemet. Så, inga grannar vill ha en sådan lösning. Vad jag förstår kan inte vi tvinga på denna lösning....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Stämmer bra, på min gata är lådorna ihopsamlade 3 och 3, min låda sitter på grannens staket, så detta bör vara ett ickeproblem, men det är kanske jobbigt att gå 20m extra.
PostNord accepterade inte en sådan lösning hos oss.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Stefan Söderlund skrev:
Bäst är väl att prata med brevbärarn vart han tycker det är bäst för honom och slippa allt gnäll.Har själv kört många år och det har aldrig varit några problem att lösa problemen som varit.Bor själv i villa samhälle och sett bilar stå ivägen för våran brevbärare, visst går det bra sommar o höst men så kommer vintern Snö,bilar,halt och skulle då alla 500-600 hushåll ha det så,blir man jävligt irriterad.Men de som kör vet ju bäst för deras skull även om det blirnågra meter att gå.Så blanda inte in Chefer och en massa regler de har,kan ju bli brevlådestopp 10–15 i rad man vet ju aldrig.🤓
Det är olika brevbärare hos oss, inte samma. Men bra ide, ska se om jag kan prata m honom....PN var ju (ursäkta språket) helt bakom flötet att prata med.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Googla på postnord och placeringsregler för postlåda. Det finns faktiskt sådana. Så slipper ni gissa och spekulera.
Ja, problemet är inte att förstå reglerna utan hur vi praktiskt kan uppfylla dem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det för fordon dom använder?
En bil...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Tala om för grannen, att du planerar att flytta lådan till din uppfart, intill grannens uppfart. Men att du kan tänka dig att sätta den i par med hans låda, om han tycker att den blir i vägen.
Det är inte grannen som motsätter sig att vi placerar vår brevlåda hos dem, det r inte acceptabelt enligt PostNord då de säger att "brevlådan ska sitta ut mot gatan i anslutning till vårt hus". De sade nej till detta förslag.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
G goerana skrev:
Hej ! Allt digitalt, vem får brev på papper ??
Många dokument och meddelanden från myndigheter kan du bara få i form av papperspost.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.